• sofializa

Vagn till 5åring?

Jag tänkte leta upp en billig vagn på blocket eller liknande till min brorson när han kommer och hälsar på.
    Jag kan inget om det där. Han är fem år, men ganska storväxt. Vad ska jag leta efter? Heter det sittvagn bara? Eller är det sulky jag ska kolla efter?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-11 18:41
    Min brorson kan inte gå lika bra som andra femåringar, och kan därför vara i behov av en vagn för att slippa ramla eller få ont.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-14 00:02
    Jag kommer att ha min brorson på besök högst en vecka. Jag ville bara ha något billigt som jag kunde köpa in för den veckan. Hans föräldrar har full koll på vad han behöver till vardags. De har kontakt med habilitering, sjukgymnast, logoped, dietist och allt annat han kan behöva.

Jag måste säga att jag är chockad och ledsen över hur vissa snabbt kastar sig över tangentbordet för att döma, innan de ens har läst vad inlägget rör sig om.
    Detta är förmodligen något som ni med rörelsehindrade barn stöter på dagligen. Respekt!

• Svar på tråden Vagn till 5åring?
  • sofializa

Har fått reda på att han väger ca. 23-25 kg. Och de vagnar jag hittat har haft maxvikt på 15 (om det stått något alls).

Han kan inte cykla. Jag får fundera på något. Han kan ju gå kortare sträckor, men det är jobbigt och vingligt för honom.
    Ska fundera på cykelvagn eller skrinda kanske.

Eller så är det dags att han lär sig att cykla ;)

• Nisses lada brinner

Jag vill inte på nåt sätt verka dum eller klumpig, men varför skall ett barn på 5-6 år som är frisk åka vagn?

• mammatalman

Har han inte rätt att få tillgång till rullstol om han är fem år och inte kan gå mer än kortare sträckor? Vagnarna är ju försmå för honom och han kan då inte sitta bekvämt i en vagn. en skrinda är ju rolig att åka i o så får man plats med en del om man har handlat. men ganska jobbig att köra om det är mycket backar o så.

• sofializa

Nisses lada brinner skrev 2009-07-11 18:32:19 följande:

Jag vill inte på nåt sätt verka dum eller klumpig, men varför skall ett barn på 5-6 år som är frisk åka vagn?
    Vem har sagt att han är frisk? Inte jag i alla fall ;)
    Han kan gå, men inte jättebra. Det är vingligt för honom och han blir lätt trött. När han är hos mig så är det semester, jag vill inte att han ska vara helt slutkörd och få ont.
  • Nisses lada brinner
    sofializa skrev 2009-07-11 18:35:14 följande:
    Nisses lada brinner skrev 2009-07-11 18:32:19 följande: Vem har sagt att han är frisk? Inte jag i alla fall ;) Han kan gå, men inte jättebra. Det är vingligt för honom och han blir lätt trött. När han är hos mig så är det semester, jag vill inte att han ska vara helt slutkörd och få ont.
    Ja då är det ju en annan sak, tänkte mer på barn som är fullt friska som faktiskt kan gå själv, sorry jag var ot
  • Ekorrfamiljen
    sofializa skrev 2009-07-11 18:35:14 följande:
    Nisses lada brinner skrev 2009-07-11 18:32:19 följande: Vem har sagt att han är frisk? Inte jag i alla fall ;)Han kan gå, men inte jättebra. Det är vingligt för honom och han blir lätt trött. När han är hos mig så är det semester, jag vill inte att han ska vara helt slutkörd och få ont.
    Nej, men om han går vingligt och lätt blir trött kanske det är skäl nog att få en rullstol eller liknande. Det brukar ju inte vara problem för en 5-åring att springa och gå väldigt långt i vanliga fall. Ofta kan man ju cykla riktigt bra när man är 5 också. Har föräldrarna haft kontakt med barnhabiliteringen? Du kanske kan tipsa dem om det annars. Där finns bra sjukgymnaster och arbetsterapeuter som kan hjälpa till!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • sofializa

Kalle Karls mamma skrev 2009-07-11 18:38:22 följande:

Han har väll ben att gå med varför ska en fem åring åka vagn???
    För att jag tycker synd om det stackars barnet! Jag tycker inte att barn ska behöva gå själva innan de börjar skolan! De har så mycket annat de måste lära sig när de är små. Låt dem ta det lugnt så länge de kan är mitt motto!
  • Kalle Karls mamma

Du kanske skulle tillägga i din tråd att han har ett funktionshinder och behöver en vagn.
    Annars undrar man ju varför han inte kan gå

• Eldo

Trollet Ludenben skrev 2009-07-11 18:19:41 följande:

gott, måste ju kännt bättre att kunna sitta i en vanlig vagn än en rullstol. Habs handikapsvagnar är ju inte heller så fina...
    Jag måste fråga varför du tycker att det skulle kännas bättre för barnet att sitta i en vagn än i en rullstol. Inget illa menat alls utan jag är bara nyfiken på vilket sätt det skulle vara bättre.

Min son är 6½ år. Han kan gå, springa, hoppa och klättra, men han har ett funktionshinder som gör att han trots detta ändå är beroende av rullstol vid förflyttning utomhus. Han fick sin rullstol för ca 1½ år sedan och den LYCKA som han uttryckte går inte att beskriva!!! Han tjöt av lycka! På förskolan hade de andra barnen behandlat honom som en bebis - även de som var yngre än honom. Barnen slogs om att försöka bära min son trots att han vägde flera kg mer än vad de gjorde. Från den dagen han hade sin rullstol med till förskolan ändrades de andras förhållningsätt till sonen. De började behandla honom för den han är!

Vi har även sluppit alla blickar på stan. De blickar vi fick så länge sonen åkte vagn. För som vi har läst här i tråden "ska" ju 5-åringar inte åka vagn. De KAN gå....hrm. Min pojke ser ut som alla andra barn. Hans funktionshinder syns inte och därmed också massa blickar. En rullstol får man ju inte om ett verkligt behov finns och då stirrar inte heller folk längre.

Dessutom har sonen blivit lite självständigare. Han kan tex i affären själv köra rullstolen, vilken 6½ åring vill inte bestämma sin egen väg själv?

Jag var också inne på en hab.vagn då sonen växte ur sin Brio Sitty, men jag är enormt tacksam över att jag lät mig övertalas av sjukgymnasten och hjälpmedelscentralen att en rullstol skulle få sonen att växa. Idag skulle jag ALDRIG kunna tänka mig att sätta honom i en vagn där han själv inte kan påverka något alls. Sonen kan dessutom på egen hand kliva i och ur rullstolen på ett säkert sätt, vilket inte alltid går i en vagn.
Svar på tråden Vagn till 5åring?