• Söderbönan71

MAT, tips & idéer!

Hello!
    Tänkte förslå att vi delar med oss av våra bästa (sämsta!) tips när det gäller matlagning, burkmat, recept, välling mm
    ca 6-12 månader

Känner att det börjar bli lite dyrt med dubbel uppsättning samt att de bara vill ha välling/ersättning på tetra!

• Svar på tråden MAT, tips & idéer!
  • Double the joy

God ide!
    Återkommer senare när jag sovit lite.

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • vavi

Hej Söderbönan! Hoppas allt väl med dig och dina små. Jag lagar lite egen mat när jag hinner. Jag tar sötpotatis plus morot eller palsternacka. Det blir jättegott och smakar mycket mer än burkmaten, tycker jag. Mina killar äter med god aptit.

• Fler än en

Hej! Lagar all deras mat själv, Olle och Hilda är 10 mån nu och vägrar burkmat om jag provar. Skulle inte klara mig utan stavmixer, mixar allt i grytan. För att hinna med lagar jag 10-14 port varje gång och fryser i "dubbelpack". I början gjorde jag puré av olika grönsaker och kött, kyckling eller fisk. Potatis kokade jag varje dag, blir konstig när den varit fryst. Jag tog lite olja eller smör på och i början lite ersättning till potatisen. Nu gör jag ofta helrätter med kött och grönsaker med pasta, ris eller couscous. En bra bas är vanlig vit sås av smör, mjöl och mjölk som jag smaksätter med t.ex. lite dill till fisk och dragon till kyckling. Örter och kryddor i små mängder funkar bra, men jag undviker salt helt! När jag kokar kött mm. lägger jag i hela pepparkorn, som lätt går att plocka bort innan det är dax att mixa. Är bra att spara lite av vattnet från grönsakerna när de kokat klart, ibland måste jag späda maten när den är mixad. Gör fruktpuré oxå, enkelt och billigt! En favorit just nu är äpple och päron med lite kanel! Kram Emma

• Söderbönan71

Wow, vad duktiga ni är och Fler än en, tar det inte lång tid? Befinner mig sedan tre veckor tillbaka i sommarstugan och ska vara här i en månad till. Vi har det ju lite mer primitivt här såklart än i Stockholm så jag ska verkligen försöka komma igång när jag kommer hem. Hur gör ni med gröt, visst måste de väl kunna äta vanlig havregrynsgröt om man mixar den?

• lliliot

söderbönan: jag ger mina havregrynsgröt på morgon och ibland eftermiddag.
    jag kokar den länge med mycket vatten då blir den mjuk o häglig, har aldrig mixat den.
    killarna gillar den iaf, och så stora bitar är det inte.
    så gör jag katrinplommon puré som jag har på gröten o lite ersättning ist för mjök.

egen mat gör jag också, den blir mkt godare en burk. men en burk ibland går bra.
    just nu står potatis och morot o kokar så måste mixa ihop den nu innan den kokar sönder. kan skriva mer sen.

men jag tycker att det är jätte kul o göra barnmat {#lang_emotions_sunny}

• Fler än en
    Söderbönan71 skrev 2009-07-15 10:05:31 följande:
    Wow, vad duktiga ni är och Fler än en, tar det inte lång tid? Befinner mig sedan tre veckor tillbaka i sommarstugan och ska vara här i en månad till. Vi har det ju lite mer primitivt här såklart än i Stockholm så jag ska verkligen försöka komma igång när jag kommer hem. Hur gör ni med gröt, visst måste de väl kunna äta vanlig havregrynsgröt om man mixar den?
    Det tar kanske 1 timme att göra en rätt, men sen har vi ju lunch i 7 dagar! Använder frysta eller färska grönsaker, med de frysta slipper jag ju skala och hacka. Brukar ha några olika rätter i frysen, bara att värma när bebisarna är hungriga! Fast nu har vi gjort en enlare korvgryta, går riktigt fort.
    Jag kokar frysta sommargrönsaker i lite vatten en stund, sedan lägger jag i falukorvsbitar och smular i tunn pasta. (Sån man har i soppa.) Tillsätter lite mjölk och grädde och 5 min senare är det bara att mixa! Går riktigt fort och lätt! Mycket uppskattat av de små!
  • Double the joy

Listar lite ovärderliga saker enl mig i matlagningen:

Stavmixer- helt ovärderlig även om man gör storkok.

Palsternacka, persiljerot och rotselleri -  goda kryddiga rotfrukter att ha i maten.

Majs- mixa ha sen i maten väldigt uppskattat som smaksättare av mina barn

Frysfack - Biltema har stora fina som innehåller 2msk. 

Fryst bär och frukter- bra att ha hemma när den färska frukten är slut eller blivit ful.

Örter och krydder- ok men uteslut allt salt

Banan- kanon att börja med i lite större konsistens när de ska börja med det eftersom den är så mjuk.

Nu har våra börjat äta lite av vår mat och med lie större bitar. Så nu behöver jag oftast bara använda gaffeln vilket är lite jobbigare än mixern
    Till en början så gjorde jag flera storkok åt gången så att jag hade att alterner mellan. Frös in varje sak för sig. Köttfärssås, potatis, gryta, grönsaker fisk mm vilket gjorde att jag hade många kombinationer att välja mellan. Nu har jag börjat göra hela måltider så att jag ska kunna ta med mig även när vi ska iväg och slippa burkmat helt. Får se om det funkar
    Kommer säkert på mer saker senare

DTJ

• Double the joy

Recept:

Köttfärsröra för 4-6 månaders

Mjuk och fin konsistens får du om du kokar den klar. Smaksätt med vitlök och persilja. Servera med mosad potatis och grönsakekspure.

Räcker till 30 fack i en istärningslåda (normal) 2 fack ca 1 msk

400g färs av nöt, kalv, lamm el viltkött
    1 vitlöksklyfta
    3 msk persilja

Koka 5 dl vatten i en kastrull
    Lägg i köttfärsen. Mosa med gaffel
    Koka några minuter. Färsen blir helt grå.
    Sila bort vattnet i en skål. Smaksätt med vitlök och persilja
    Använd vattnet att göra färsen lagom blöt.

Köttärssås 6-8 mån

1 liten gul lök
    1 liten finriven morot
    2 msk fl margarin
    1 burk krossade tomater
    2 msk tomatpure
    ½ tärnig köttbuljong
    200 g köttfärs
    1 vitlöksklyfta
    3 tsk oregano

Skala lök och morot. Hacka eller riv fint
    Smält margarin i en stekpanna och mjukstek lök och morot på låg värme i några minuter.
    tillsätt de krossade tomaterna, puren och försen
    Rör om och låt puttre i 10 min.
    Smaksätt med vitlök och oregano

Servera med pasta, potatis el couscous

Taget ut Barnmat - råd och recept
    Från BVC Region Skåne

Smaklig spis
    Kommer med egna recept senare

• 20082011

Jag ger mina tjejer ett mål hemlagat om dagen, samt ett mål med burkmat.
    Det är kul att göra egen mat på kvällarna och frysa in! (ibland)

Använder såna här från IKEA att frysa in maten i:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70112508

Försöker att i alla fall ha två olika rätter i frysen så det inte blir samma.

Det jag kan känna är att inspirationen till nya rätter tar slut ibland, då tittar jag på innehållsförteckningen på olika sorters burkmat och höftar därifrån.
    Så det är mitt tips!
    Det blir ofta mer smakrikt än burkarna, men lite grövre konsistens.

• Söderbönan71

Hello tjejer!
    Vad jag blir inspirerad av era inlägg! Ska fixa iordning köttfärs och pasta imorgon.
    Toppen med idéer, tack!

Svar på tråden MAT, tips & idéer!