• Söderbönan71

MAT, tips & idéer!

Hello!
    Tänkte förslå att vi delar med oss av våra bästa (sämsta!) tips när det gäller matlagning, burkmat, recept, välling mm
    ca 6-12 månader

Känner att det börjar bli lite dyrt med dubbel uppsättning samt att de bara vill ha välling/ersättning på tetra!

• Svar på tråden MAT, tips & idéer!
  • Double the joy
    Söderbönan71 skrev 2009-07-15 10:05:31 följande:
    Wow, vad duktiga ni är och Fler än en, tar det inte lång tid? Befinner mig sedan tre veckor tillbaka i sommarstugan och ska vara här i en månad till. Vi har det ju lite mer primitivt här såklart än i Stockholm så jag ska verkligen försöka komma igång när jag kommer hem. Hur gör ni med gröt, visst måste de väl kunna äta vanlig havregrynsgröt om man mixar den?
    Tänkte på det med gröten. Enligt vår dietist är det ok att ge vanlig havregrynsgröt med jämna mellanrum för att testa typ olika konsistenser men industrigröten är berikade med järn och vitaminer som inte den "vanliga" är. Tror iofs inte det gör något för det är ju inte alla som ger gröt ändå.
    ♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Vera4

Vilken bra tråd! Vi har tvilling som snart är ett år, 1 aug. Eftersom det är fler barn plus oss vuxna som ska ha mat i vår familj så brukar jag ofta göra samma mat men salta och peppra efter att jag har tagit undan till tvillingarna. Pasta potatis eller ris får vi andra äta osaltat så länge.

Om det inte funkar med tiden (tex att bebbarna blir hungriga innan vi andra ska äta) så brukar jag ofta bara ha en gryta med kokande vatten där jag öser ner allt möjligt. Grönsaker, pasta och nåt kött, fisk, korv eller köttbullar (fuskar lite med saltet där, tänker att det kokar ur en del...). Sen bara mixar jag med stavmixer. Har man riktigt bråttom är det ju bra att ha frysta grönsaksblandningar hemma, men det går ju även fort om man river morot eller palsternacka innan man kokar. Då blir det ofta över lite som jag fryser in.

Jordärtskockor är en jättebra grej att ha i maten. Den ger lite smörig god smak.

Frysta kryddor är ju också bra att ta till för att få lite bättre smak. Finns ju förutom dill, persilja o basilika även olika blandningar från Findus.

Mixa potatis funkar ju inte så bra, men jag tycker att det funkar bra att frysa in om man har mosat den och blandad ihop med resten av maten.

Vi kör matschema enl ungefär så här:
    Välling tidig morgon
    Gröt, kanske vid 8
    Välling igen för att de ska sova ung kl 10
    Lunch hemlagat 13
    Middag hemlagad eller burk 17
    Gröt 18.30
    Välling... Inser att de är jämt... Undrar varför man inte hinner nåt annat?!

• Double the joy
    Köttbullar i tomatsås

1 liten lök
    2 morötter
    1 vitlöksklyfta
    1-2 burkar krossade tomater
    Valfritt antal köttlullar.( jag kör med köpta)
    Majs efter smak
    Örter o krydder    (brukar köra lite chili och basilika)

Riv morötter, lök och vitlök, mjukstek. Häll i de krossade tomaterna och örterna. Häll sedan i köttbullarna och låt de koka med tills de är genomvarma.
    Mixa, mosa efter behov
    Servera med pasta el couscous el ris

Det blir mycket mat så antingen till hela familjen eller ha att frysa in.Går bra att frysa in som hel måltid. Mina äter ca 2-3 köttbullar och 2-3 msk pasta.

Ungarna älskar denna maträtt. Jag brukade göra denna till mig och sambon förr men har modifierat den så att även trollungarna kan äta den.

Smaklig spis!
    ♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • vavi

Är det nån som vet om det är ok att ge tonfisk på burk? Jag har gjort tonfisksallad till oss andra i familjen och då har jag tagit lite tonfisk och blandat med grönsakspuré till tvillingarna. men sen blev jag osäker på om det är ok med tonfisk... nån som vet?

• Söderbönan71

Hello tjejer, jag är så glad för alla bra tips!
    Min kille (7 mån)vaknar ett par gånger på kvällen/natten och gråter, då vill han ha välling. Det är enbart tetravälling som gäller. Är det någon som har något bra tips för avgiftning av nattmål. Jag vill ju inte att han ska väcka syrran.

De ratade min mat häromdagen men jag skyller på att det är mer primitivt här i stugan och att det kommer att bli bättre hemma, maken åt dock upp allt med god aptit!

• Nilla 81

Vet inte från vilken ålder det passar men här kommer några recept.
    Höftar mycket i matlagningen derför finns inga måttanvisningar.

FISK

Krossade tomater
    riven morot
    tärnad potatis
    vitlök
    frysta gröna ärtor
    fryst fiskblock
    frysta örtkryddor f

potatis
    broccoli
    fiskblock
    dil
    créme fraiche

Ris
    lax
    broccoli
    dill

KYCKLING

Coscos
    Rivet äpple
    Krossade tomater
    Kycklingfile
    morot
    vitlök
    peppar

Potatis
    Sötpotatis
    kycklingfile
    fryst örtblandning
    peppar

KÖTT

Lamkött
    Morot
    Grönaärtor
    Ris
    Kanel
    vitpeppar
    vitlök

Nöttköt
    Potatis
    frysta grönsaker tex ärtor, broccoli,blomkål mm

Brukar späda till lagom konsistens med kokspadet och/eller mjölk
    Blandar även ner fett i form av olja eller smör i maten beroende på vad som finns hemma och vad jag tycker passar.
    Tidigar har jag mixar maten med stavmixer men nu försöker jag mossa med potatisstamp.

Mina killar är allätare vilket har gjort det lätt att laga mat själv till dem. Så i stort set så kan jag blanda vad som hällst och dom äter.

Jag brukar laga flera portioner i taget och sen frysa in i plastpåsar så mycket som dom äter vid en måltid.

• camillas1985

Nu har ju inte jag tvillingar men jag måste ju säga att den här tråden är jätte bra. Många bra recept jag måste prova göra till min pojk.

Måste få fråga "fler än en" och andra som även gör egna fruktpureér hur ni gör, jag har försökt och det blir ju brunt när man använder tex päron och banan. Har försökt ha i några droppar citron i mosad banan men inte tyckte jag att det blev någon skillnad. Använda jag bara för lite citron?

• vavi

när jag gör päronpuré (eller banan) finriver jag ett päron direkt ner i tallrikarna helt enkelt. ja, det blir brunt efter en liten stund, men det gör inte nåt för det smakar lika bra ändå och barnen vet ju inte annat!
    Söderbönan; vi har just "kurat" våra killar. En morgon kände jag bara att nu får det vara nog, efter att ha ammat mig igenom nätterna i över sju månader och barnen var trötta om dagarna och åt inte ordentligt (eftersom de åt hela nätterna). Har dem nu i vars en spjälsäng. Efter tre nätters kurande så sover de båda två hela nätterna och det är jätteskönt att slippa amma på natten. 7 månaders bebisar är så stora att de behöver inte mat på natten. Läs Anna Wahlgren om hur man kurar. Man får ta henne med en nypa salt, men om man gör det och lägger till sitt egna sunda förnuft så brukar det bli bra, enligt min erfarenhet iaf. Lycka till!

• Nilla 81

camillas1985
    Nu mera finnriver jag äpplen och päron ner i talriken direkt när dom skall äta det. Men när dom var lite yngre så tärnade jag äpplen och päron och kokade i lite vatten sen hälde jag av vattnet och körde frukten med stavmixer, upplevde inte att puren blev brun då. Den koktapuren gick även bra att frysa.

Nu försöker jag riva, skrappa eller mixa frukten beroende på vad det är för något.
    Båda pojkarna tycker mycket om jordgubbar brukar mixa dom med bannan eller bara blanda jordgubbar med turkisk yougurt.

• Nilla 81

Nån som har några bara recept innehållande Ägg, linser eller bönor? Har än inte försökt med deta till pojkarna och vet inte riktigt vad jag skall blanda med.

• Fler än en
    camillas1985 skrev 2009-07-24 23:18:30 följande:
    Nu har ju inte jag tvillingar men jag måste ju säga att den här tråden är jätte bra. Många bra recept jag måste prova göra till min pojk. Måste få fråga "fler än en" och andra som även gör egna fruktpureér hur ni gör, jag har försökt och det blir ju brunt när man använder tex päron och banan. Har försökt ha i några droppar citron i mosad banan men inte tyckte jag att det blev någon skillnad. Använda jag bara för lite citron?
    Hej!

Äpple och päron kokar jag mjuka med lite vatten och kanel. Sedan mixar jag och fryser in! Banan blir fort brunt, så det skrapar jag och bebisarna äter det direkt! Katrinplommon kokar jag med vatten och mixar. Fryst mango med lite frysta hallon blir oxå bra, bara koka och mixa!

Lycka till!
  • Nilla 81

Hej
    Fick ett tips från en annan mamma om att hon blandar ner finmixat blodbröd/paltbröd i gröten just för järnets skull. Jag har dock inte prövat det då mina killar tidigare inte var så förtjusta i hemgjord gröt. Nu har jag åter börjat försöka göra hemlagad gröt till dem, och det går bättre men jag tillsätter inget för järn innehållet. Våran BVC-sköterska trodde inte att det var så nödvändigt då båda pojkarna äter välling flera gånger per dag + varierad kost i övrigt och på så sätt får i sig järn.
    receptet jag fick var detta.
    1,25 dl finnmixat havregryn
    4dl vattten
    2tsk blodbrödsmjöl

• Söderbönan71

Tjohoo! Gjorde iordning egen köttfärssås igår som de åt upp!!
    Har plockat massor med blåbär och hallon. Några som har tips vad man kan göra åt 8 månaders med dessa?

• 20082011

jag skulle bara blanda hallonen och blåbären med turkisk yogurt rakt av och ge som dessert, alternativt blanda i gröten..
    men det finns säkert nåt mer fantasifullt tips

Svar på tråden MAT, tips & idéer!