Vilken bra tråd! Vi har tvilling som snart är ett år, 1 aug. Eftersom det är fler barn plus oss vuxna som ska ha mat i vår familj så brukar jag ofta göra samma mat men salta och peppra efter att jag har tagit undan till tvillingarna. Pasta potatis eller ris får vi andra äta osaltat så länge.
Om det inte funkar med tiden (tex att bebbarna blir hungriga innan vi andra ska äta) så brukar jag ofta bara ha en gryta med kokande vatten där jag öser ner allt möjligt. Grönsaker, pasta och nåt kött, fisk, korv eller köttbullar (fuskar lite med saltet där, tänker att det kokar ur en del...). Sen bara mixar jag med stavmixer. Har man riktigt bråttom är det ju bra att ha frysta grönsaksblandningar hemma, men det går ju även fort om man river morot eller palsternacka innan man kokar. Då blir det ofta över lite som jag fryser in.
Jordärtskockor är en jättebra grej att ha i maten. Den ger lite smörig god smak.
Frysta kryddor är ju också bra att ta till för att få lite bättre smak. Finns ju förutom dill, persilja o basilika även olika blandningar från Findus.
Mixa potatis funkar ju inte så bra, men jag tycker att det funkar bra att frysa in om man har mosat den och blandad ihop med resten av maten.
Vi kör matschema enl ungefär så här:
Välling tidig morgon
Gröt, kanske vid 8
Välling igen för att de ska sova ung kl 10
Lunch hemlagat 13
Middag hemlagad eller burk 17
Gröt 18.30
Välling... Inser att de är jämt... Undrar varför man inte hinner nåt annat?!