• Indigofera

Flugorna bits!!

Aj aj aj... Någon mer än jag som märker hur flugorna bits nu?
    Varför gör dom det?? Det är väl inte normalt flugbeteende heller?
    (och nej jag ser inte fel det ÄR flugor)

• Svar på tråden Flugorna bits!!
  • Indigofera
    Queen70 skrev 2009-07-14 20:46:29 följande:
    Bor du med korna?? stackars människa...finns det inget härbärge eller nåt där du bor?
    Jag bor också bland kor, det är ett alldeles underbart ställe! Vackert som få!
  • Soffiloffan

Är det dom flugorna som kallas för hästflugor, eller nåt sånt? Har hört talas om dom och jag hoppas jag slipper träffa på nån sån... fy för bitande insekter!!

• Nollfemnollnioelva
    Queen70 skrev 2009-07-14 20:46:29 följande:
    Bor du med korna?? stackars människa...finns det inget härbärge eller nåt där du bor?
    Nä det finns inget sånt för oss stackare på landet så vi får husera med korna hehe Nä men skämtosido så står dom nästan på farstun, och delar med sig av flugor och annat trevligt
  • Indigofera
    FixarFrasse skrev 2009-07-14 22:51:20 följande:
    Bo bland kor - är det en fluga?Hahaha (förlåt...)
    Höhö
    Näe snarare så är det så att jag blev biten av flugan att bo bland kor

...den var nästan ännu sämre
  • Buster78

man säger att flugor bits när det ska bli dåligt väder, och det brukar stämma!

citat:
    Jag undrar varför flugor bits innan det regnar?

Klara P.

Svar: Flugor trivs allra bäst när det är varmt och fuktigt, då får de extra mycket fart på sig. Det är därför de är mer aktiva precis innan det börjar regna. Luften blir väldigt fuktig då och det är ofta varmt (till exempel före ett åskregn). Alla flugor får mer fart, men vi märker det kanske mest på de sorter som bits. När det väl börjar regna blir det lite farligt för flugorna, för om en regndroppe (som ju kan vara nästan lika stor som en fluga?) landar på dem, kan vingarna förstöras och då kan de inte flyga.

Malin Meirik

slut citat.
    citat hämtat från: www.jagareforbundet.se/akila/default.asp

• Indigofera
    Buster78 skrev 2009-07-16 00:05:20 följande:
    man säger att flugor bits när det ska bli dåligt väder, och det brukar stämma! citat:Jag undrar varför flugor bits innan det regnar? Klara P.Svar: Flugor trivs allra bäst när det är varmt och fuktigt, då får de extra mycket fart på sig. Det är därför de är mer aktiva precis innan det börjar regna. Luften blir väldigt fuktig då och det är ofta varmt (till exempel före ett åskregn). Alla flugor får mer fart, men vi märker det kanske mest på de sorter som bits. När det väl börjar regna blir det lite farligt för flugorna, för om en regndroppe (som ju kan vara nästan lika stor som en fluga?) landar på dem, kan vingarna förstöras och då kan de inte flyga. Malin Meirikslut citat.citat hämtat från: www.jagareforbundet.se/akila/default.asp...
    Tack Buster för din utförliga info. Nu känner jag mig upplyst!!
  • Chivasreal
    Nollfemnollnioelva skrev 2009-07-14 20:36:39 följande:
    Jodå det finns flugor som ser ut nästan som de vanliga husflugorna och som bits.
    Javisst bits dom de märkte jag igår blev biten av en vanlig fluga å de gjorde ont som sjutton
  • Chivasreal
    Queen70 skrev 2009-07-14 20:45:30 följande:
    men va fan....var bor ni människor?? Bitande flugor och spindlar??'
    Spindlar med de där långa benen bits oxå såg min son blev biten de har 2 gaddar fram de som nästan alla har jättelånga ben ha de å flugor jadå de bits oxå vanliga husflugor. Blev biten igår av en fluga
  • yumee
    Indigofera skrev 2009-07-14 20:27:10 följande:
    Aj aj aj... Någon mer än jag som märker hur flugorna bits nu? Varför gör dom det?? Det är väl inte normalt flugbeteende heller? (och nej jag ser inte fel det ÄR flugor)
    Jag bor på landet just nu med mina föräldrar, som äger en bondgård. Vi har hage utan för med hästar. Det är väldigt mysigt men vi får grymt mycket med flugor. Vi har satt upp massor med kladdiga band och en hel del har försvunnit. Men en dag vaknade jag upp med nånting som kliade och reagerade som att det skulle vara ett vanligt myggbett. Men nästa dag vaknade jag med minst 5 stycken bett på armen och det var inte vanliga små. Dessa var svullnader på stora områden och medans jag satt där med en buffé-arm så såg jag en fluga komma med en mygg-liknande-snabel och den bet mig!

Förvirrad som jag var så vände jag mig till internet.

Men vi är inte ensamma om det och det är inget farligt vad jag vet. Jag länkar lite sidor där det står en hel del:

smp.se/nyheter/alvesta/flugor-besvarar-boende(1394010).gm
  • yumee

Jag hittade bara en vettig sida. Hoppas den hjälper...!

• Pyris

Vi har samma problem här hemma och jag kan inte förstå varför dom bits. Har aldrig märkt det tills för ett par år sedan.
    Det gör svinont när dom bits.
    Jag tycker så synd om min lilla flicka. Dom sätter sig på hennes panna o biter så att det faktiskt kommer blod. Hon blir så ledsen.
    Det är väl inget normalt flugbeteende? Människor tror oss inte när vi säger att flugorna biter oss.

• ahmudi
    Indigofera skrev 2009-07-14 20:27:10 följande:
    Aj aj aj... Någon mer än jag som märker hur flugorna bits nu? Varför gör dom det?? Det är väl inte normalt flugbeteende heller? (och nej jag ser inte fel det ÄR flugor)
    Undrade också om detta men fick inte något vettigt svar här, hittade tillslut det här:

en.wikipedia.org/wiki/Stable_fly

Ser nästan ut som vanliga flugor (kanske lite ljusare) men bits! Och här "på landet" är de inte ovanliga just nu..
  • Zenzele

Tack för upplysningen av vad det är för flugsort som bet oss här hemma igår. Vi slog ihjäl två stycken flugor och där var kroppen lite plattare, ludnare och vingarna lite smalare än den "vanliga" husflugan. Det tog ett tag innan jag fattade att det var flugan som bet mig - jag letade myggor eftersom jag bara såg flugor här.

• Bya

trött på folk som inte fattar att husflugor kan bitas-.....

• Indigofera
    Bya skrev 2009-10-14 19:54:02 följande:
    trött på folk som inte fattar att husflugor kan bitas-.....
    Agressiva flugjävlar Fast nu är dom mer döda än levande Möjligtvis hittar man en och annan överlevande fjäril i fönstret
  • M Hellin
    Indigofera skrev 2009-10-14 19:58:19 följande:
    Agressiva flugjävlar Fast nu är dom mer döda än levande Möjligtvis hittar man en och annan överlevande fjäril i fönstret
    Själv bor jag i norrland, och har levande flugor i fönsterna varja dag fortfarande, tror jag har odling i nån takspringa och varje gång jag eldar så kläcks ett gäng.
  • Indigofera

M Hellin skrev 2009-10-14 20:08:51 följande:

Själv bor jag i norrland, och har levande flugor i fönsterna varja dag fortfarande, tror jag har odling i nån takspringa och varje gång jag eldar så kläcks ett gäng.
    Mmmmm fast har ni inga sk. "älg flugor" Riktigt platta "saker" som ser definitivt ut som spindlar och som man kan hitta på sig (hårbotten) efter en höstpromenad.
    Trixet med dessa är att de i princip inte går att döda *burr*
  • tuffe

Jag blev precis biten av en VANLIG fluga på fingret. Jag dödade han efter så jag såg att det var en fluga. Fan vad ont det gör.  Mitt finger svullnade upp och nu 1 vecka senare har jag fått en rund vit prick där han bet.

• Colisa

Aha! Denna sommar har jag också träffat på konstiga flugor som bits eller sticks eller vad de nu gör. Och de ser ut precis som vanliga flugor. Men då fick jag ju förklaringen här, vi flyttade i våras och har numera ett gäng kossor som grannar!

Svar på tråden Flugorna bits!!