Flugorna bits!!
Aj aj aj... Någon mer än jag som märker hur flugorna bits nu?
Varför gör dom det?? Det är väl inte normalt flugbeteende heller?
(och nej jag ser inte fel det ÄR flugor)
Aj aj aj... Någon mer än jag som märker hur flugorna bits nu?
Varför gör dom det?? Det är väl inte normalt flugbeteende heller?
(och nej jag ser inte fel det ÄR flugor)
Är det dom flugorna som kallas för hästflugor, eller nåt sånt? Har hört talas om dom och jag hoppas jag slipper träffa på nån sån... fy för bitande insekter!!
Bo bland kor - är det en fluga?
Hahaha (förlåt...)
man säger att flugor bits när det ska bli dåligt väder, och det brukar stämma!
citat:
Jag undrar varför flugor bits innan det regnar?
Klara P.
Svar: Flugor trivs allra bäst när det är varmt och fuktigt, då får de extra mycket fart på sig. Det är därför de är mer aktiva precis innan det börjar regna. Luften blir väldigt fuktig då och det är ofta varmt (till exempel före ett åskregn). Alla flugor får mer fart, men vi märker det kanske mest på de sorter som bits. När det väl börjar regna blir det lite farligt för flugorna, för om en regndroppe (som ju kan vara nästan lika stor som en fluga?) landar på dem, kan vingarna förstöras och då kan de inte flyga.
Malin Meirik
slut citat.
citat hämtat från: www.jagareforbundet.se/akila/default.asp
Jag hittade bara en vettig sida. Hoppas den hjälper...!
Vi har samma problem här hemma och jag kan inte förstå varför dom bits. Har aldrig märkt det tills för ett par år sedan.
Det gör svinont när dom bits.
Jag tycker så synd om min lilla flicka. Dom sätter sig på hennes panna o biter så att det faktiskt kommer blod. Hon blir så ledsen.
Det är väl inget normalt flugbeteende? Människor tror oss inte när vi säger att flugorna biter oss.
Tack för upplysningen av vad det är för flugsort som bet oss här hemma igår. Vi slog ihjäl två stycken flugor och där var kroppen lite plattare, ludnare och vingarna lite smalare än den "vanliga" husflugan. Det tog ett tag innan jag fattade att det var flugan som bet mig - jag letade myggor eftersom jag bara såg flugor här.
trött på folk som inte fattar att husflugor kan bitas-.....
M Hellin skrev 2009-10-14 20:08:51 följande:
Jag blev precis biten av en VANLIG fluga på fingret. Jag dödade han efter så jag såg att det var en fluga. Fan vad ont det gör. Mitt finger svullnade upp och nu 1 vecka senare har jag fått en rund vit prick där han bet.
Aha! Denna sommar har jag också träffat på konstiga flugor som bits eller sticks eller vad de nu gör. Och de ser ut precis som vanliga flugor. Men då fick jag ju förklaringen här, vi flyttade i våras och har numera ett gäng kossor som grannar!