• mammamys06

Orolig inför RUL!

På onsdag är det dags för att göra RUL (rutinultraljud). Det är då bebisen "skannas" och gås igenom mm för mm för att se att allt är ok. Jag är såååå orolig, tänk om de säger att bebisen är död eller att det inte finns något där, har värsta mardrömmarna om detta!

Jag fick missfall i v 9 (fostret dog redan i v 6) i september förra året och sedan väntade vi några månader innan vi försökte bli gravida och det tog sig på första försöket. Efersom jag haft ett missfall tidigare gjordes ett ultraljud i  8 och ett i v 10 och då såg allt ut precis som det skulle. Jag har mått illa tom v 15. Jag tror att jag kände i v 17 "sparkar" men jag är inte säker. Jag är mullig annars så jag tycker inte att jag fått så stor bebismage ännu (är i v 18 nu).

Är det vanligt att man får höra besked på ultraljudet om att det är dött, det är "borta" typ??

Behöver ert stöd!

Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Svar på tråden Orolig inför RUL!
  • Licens To Kiss

Usch!! Bävar också för att få besked på RUL att den är död

Gravid med andra barnet. BF 2010-01-29
  • Nemiia

Jag skrev en tråd om detta innan mitt RUL för två veckor sedan. Du är inte ensam med att känna dig orolig! Men jag tror du kan vara lugn det är många fler graviditeter som lyckas än dom som misslyckas eller får skadade barn. Jag var lika orolig som du men allt såg jätte bra ut på RUL och där inne sprattlade en liten tjej :) Lycka till"

• Hanniz84

jag vet hur du känner, jag va oxå sååå nervös inför mitt RUL... mkt pga av att jag hade ett MA innan..

men det är väl så att dom allra flesta foster är friska, o att man hade märkt innan om ngt va fel..
    iofs så händer det ju att man får tråkiga besked, men för det mesta så går det bra, o det kommer det göra för dej oxå!

ang sparkar, jag kände ett sprattel i v15, sen inget förens typ v21-22... o det har varit lugnt i magen hela tiden o varit dagar jag inte känt ngt alls..

lycka till!

BF 22juli *Längtar*
  • mammamys06

Åh, tack för era inlägg, det värmer....BM försöker få mig att lugna ned mig men jag har aldrig varit gravid (förutom missfallet) och jag är helt novis

Jag har en son sedan tidigare men han är adopterad och det är en annan process än detta med graviditet. Adoption är jag expert då

• Hanniz84

du ska se att allt kommer vara så bra så m eran lilla "räka"!

ska ni ta reda på vad det blir för kön?

BF 22juli *Längtar*
  • Helstsyskonnu

Eftersom ni sett en liten levande bebis i v.10 så är nog risken väldigt liten. Det är ju väldigt ovanligt att det upptäcks att det inte finns något liv i magen vid RUL, och när det gör det så har ofta fostret varit dött ganska länge.

Allra, allra oftast så är ju allting bra! Förstår att du är orolig, det är normalt, men förhoppningsvis så ser allt bara bra ut!

Lycka till!

• mammamys06
    Helstsyskonnu skrev 2009-07-16 13:04:43 följande:
    Eftersom ni sett en liten levande bebis i v.10 så är nog risken väldigt liten. Det är ju väldigt ovanligt att det upptäcks att det inte finns något liv i magen vid RUL, och när det gör det så har ofta fostret varit dött ganska länge.Allra, allra oftast så är ju allting bra! Förstår att du är orolig, det är normalt, men förhoppningsvis så ser allt bara bra ut!Lycka till!
    Hanniz84 skrev 2009-07-16 12:59:12 följande:
    du ska se att allt kommer vara så bra så m eran lilla "räka"! ska ni ta reda på vad det blir för kön?
    Tack för era inlägg och ert stöd. Jo, jag vet ju att det är liten risk att det skulle vara något fel...bm sade till mig att om barnet är dött så stöter kroppen ut det och då blir det svåra smärtor och eftersom jag snart är halvägs i graviditeten så blir det inte ett vanligt missfall i så fall utan jag får åka in akut pga svåra smärtor och jag får föda fram fostret men risken för detta är MINIMAL så här långt säger hon...

Jag/vi ska ta reda på könet men på Östra i Göteborg får man inte veta vad det är så jag ska boka en tid i v 26 privat för ett könsul
  • reell

Jag var på RUL på Östra här i Göteborg i tisdags och både jag och sambon var LÖJLIGT nervösa.

Hon som gjorde ultraljudet sa att "eftersom du är kraftig så är det lite svårt att se, men jag gör mitt bästa". Men man såg faktiskt förvånansvärt mycket! Till och med de små fingrarna, som vinkade :) Men hon var inte hundraprocentigt säker på att hon sett urinblåsa, även om hon trodde att hon gjort det, så vi fick en ny tid om två veckor. Förstår verkligen din nervositet, men jag tror det är ganska ovanligt som sagt att man får tråkiga besked. Lycka till!!!

• mammamys06
    reell skrev 2009-07-16 17:41:26 följande:
    Jag var på RUL på Östra här i Göteborg i tisdags och både jag och sambon var LÖJLIGT nervösa. Hon som gjorde ultraljudet sa att "eftersom du är kraftig så är det lite svårt att se, men jag gör mitt bästa". Men man såg faktiskt förvånansvärt mycket! Till och med de små fingrarna, som vinkade :) Men hon var inte hundraprocentigt säker på att hon sett urinblåsa, även om hon trodde att hon gjort det, så vi fick en ny tid om två veckor. Förstår verkligen din nervositet, men jag tror det är ganska ovanligt som sagt att man får tråkiga besked. Lycka till!!!
    Jag är också kraftig (överviktig), tänker att de är mycket svårare att höra och se då? Gör de vaginalt ul då istället för på magen? Fick ni veta könet när ni var där? Eller ni kanske inte vill veta?
  • BubbelGuppie

på mitt mvc sa de när de hade gjort ul i v11+3 på mig att mf risken var nere på 1% eftersom hjärtat slog och allt såg bra ut.
    Så risken är ju väldigt liten dock andra komplikationer visst är man nervös men samtidigt är det ju en väldigt liten procent där med som det verkligen är nåt fel på eller som dött, så egentligen behöver ni inte vara så oroliga ( fast jag känner likadant ibland)

De talar inte om könet på östra i Gbg det får man gå och kolla privat.

Svar på tråden Orolig inför RUL!