• mammamys06

Orolig inför RUL!

På onsdag är det dags för att göra RUL (rutinultraljud). Det är då bebisen "skannas" och gås igenom mm för mm för att se att allt är ok. Jag är såååå orolig, tänk om de säger att bebisen är död eller att det inte finns något där, har värsta mardrömmarna om detta!

Jag fick missfall i v 9 (fostret dog redan i v 6) i september förra året och sedan väntade vi några månader innan vi försökte bli gravida och det tog sig på första försöket. Efersom jag haft ett missfall tidigare gjordes ett ultraljud i  8 och ett i v 10 och då såg allt ut precis som det skulle. Jag har mått illa tom v 15. Jag tror att jag kände i v 17 "sparkar" men jag är inte säker. Jag är mullig annars så jag tycker inte att jag fått så stor bebismage ännu (är i v 18 nu).

Är det vanligt att man får höra besked på ultraljudet om att det är dött, det är "borta" typ??

Behöver ert stöd!

Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Svar på tråden Orolig inför RUL!
  • reell
    mammamys06 skrev 2009-07-16 18:10:21 följande:
    Jag är också kraftig (överviktig), tänker att de är mycket svårare att höra och se då? Gör de vaginalt ul då istället för på magen? Fick ni veta könet när ni var där? Eller ni kanske inte vill veta?
    Nej, tror inte de gör vaginalt även om man är överviktig. Jag har BMI 33 (har inte gått upp ett enda kilo sen inskrivningen) så jag räknas ju till fetma (BMI > 30), även om jag är 180 lång och har de 108 kilona ganska jämnt fördelade över kroppen.

Jag har ju ingen erfarenhet av ultraljudsbilder överhuvudtaget (detta är första graviditeten som gått såhär långt, hade ett MA i höstas). Men jag måste säga att jag tyckte man såg väldigt tydligt, både huvud, armar, ben, ryggrad, hjärtat, navelsträngen osv. Mäktig upplevelse alltså!

Könet vill vi inte veta, men hon frågade inte heller. Så jag utgår från att det inte gick att se. Annars förstår jag inte varför de skulle hålla inne med den informationen, om det går att se och de är säkra på vad de ser?
  • mammamys06

Nej, de säger inte även om man vill veta könet och de ser det. Man får söka privat. Det är för att det har varit så att vissa har gjort abort för att de hellre vill ha det andra könet än vad det visade sig vara och de vill de inte vara med om att bidra till. DÄrför hänvisar de till att man får gå privat för ett sk könsul.

• hönamor

Jag har hört nånstans att har man sett ett hjärta slå så sent som i ditt fall v.10 så är risken minimal att det bara ska sluta slå. Jag var jättenervös då vi fick beskedet på förra RUL att fostret var så skadat att det troligtvis inte skulle överleva alla 40 veckor så det slutade med att vi tog farväl o avbröt graviditeten. Men denna gång var allt bra. Man kan aldrig veta men jag tror att för den största gruppen så är allt bra. Jag försökte känna tryggheten i att om nu något skulle vara fel så var det iaf inte mitt fel. Jag har ätit min folsyra (nästan jämt), inte rökt eller druckit, inte proppat i mig massa opastöriserade ostar osv...

Hoppas allt går bra!

• reell
    mammamys06 skrev 2009-07-16 18:45:37 följande:
    Nej, de säger inte även om man vill veta könet och de ser det. Man får söka privat. Det är för att det har varit så att vissa har gjort abort för att de hellre vill ha det andra könet än vad det visade sig vara och de vill de inte vara med om att bidra till. DÄrför hänvisar de till att man får gå privat för ett sk könsul.
    Usch, det är ju helt obegripligt (för mig) att man skulle göra abort pga "fel kön", men det är ju säkert så för vissa. När man ser det på det sättet så är det ju bra att de inte vill bidra, men för de som är fast beslutna att göra abort om de visar sig vara fel kön så kommer väl även de att boka separat köns-ul... Vilken värld man lever i alltså!
  • reell
    hönamor skrev 2009-07-16 18:46:23 följande:
    Jag har hört nånstans att har man sett ett hjärta slå så sent som i ditt fall v.10 så är risken minimal att det bara ska sluta slå. Jag var jättenervös då vi fick beskedet på förra RUL att fostret var så skadat att det troligtvis inte skulle överleva alla 40 veckor så det slutade med att vi tog farväl o avbröt graviditeten. Men denna gång var allt bra. Man kan aldrig veta men jag tror att för den största gruppen så är allt bra. Jag försökte känna tryggheten i att om nu något skulle vara fel så var det iaf inte mitt fel. Jag har ätit min folsyra (nästan jämt), inte rökt eller druckit, inte proppat i mig massa opastöriserade ostar osv... Hoppas allt går bra!
    Usch vilket jobbigt besked att få... Såg de skadorna direkt? Fick ni prata med någon psykolog/terapeut i samband med beskedet? Vad var det för typ av skador?
  • EliLeoMa

Jag var också jättenervös inför RUL denna gång trots VUL och tidigt UL. Jag har ett tråkigt RUL bagaget. Då hade Lillen ingen urinblåsa eller njurar så vi fick avbryta graviditeten, eftersom barnet aldrig hade kunnat utveckla lungor i sinande fostervatten :( Detta var trots ett tidigt UL vecka 12 där allt såg fint ut (även om jag var helt säker på att nåt var fel eftersom jag inte kännt tillstymmelse av rörelser).
    Risken är nog minimal att fostrets hjärta bara slutar slå om det ser fint ut på ett tidigt ultraljud (som i mitt fall vecka 12) men det är klart att diverse missbildningar kan visa sig som man måste ta ställning till isf.
    Men att barnet bara är borta eller dött om (du dessutom tror att du kännt rörelser i vecka 17 senast) låter väldigt osannolikt. Håller tummarna för att allt går bra för dig! Jag var på nytt Rul med min nuvarande graviditet och jag ville knappt gå in där för jag var så himla nervös- men se! Där var faktiskt en frisk liten krabat!

• hönamor
    EliLeoMa skrev 2009-07-16 20:02:32 följande:
    Jag var också jättenervös inför RUL denna gång trots VUL och tidigt UL. Jag har ett tråkigt RUL bagaget. Då hade Lillen ingen urinblåsa eller njurar så vi fick avbryta graviditeten, eftersom barnet aldrig hade kunnat utveckla lungor i sinande fostervatten :( Detta var trots ett tidigt UL vecka 12 där allt såg fint ut (även om jag var helt säker på att nåt var fel eftersom jag inte kännt tillstymmelse av rörelser). Risken är nog minimal att fostrets hjärta bara slutar slå om det ser fint ut på ett tidigt ultraljud (som i mitt fall vecka 12) men det är klart att diverse missbildningar kan visa sig som man måste ta ställning till isf. Men att barnet bara är borta eller dött om (du dessutom tror att du kännt rörelser i vecka 17 senast) låter väldigt osannolikt. Håller tummarna för att allt går bra för dig! Jag var på nytt Rul med min nuvarande graviditet och jag ville knappt gå in där för jag var så himla nervös- men se! Där var faktiskt en frisk liten krabat!
    Men oj, råkade ut för nästan exakt samma sak. Skönt att det gick bra för oss båda
  • hönamor
    reell skrev 2009-07-16 18:59:49 följande:
    Usch vilket jobbigt besked att få... Såg de skadorna direkt? Fick ni prata med någon psykolog/terapeut i samband med beskedet? Vad var det för typ av skador?
    De såg avvikelserna direkt. Som att fostrets kropp hade stora cystor, man såg bara en njure, ingen urinblåsa, ingen magsäck o inget fostervatten. Dessutom såg man som en hinnblåsa vid nacken som brukar tyda på kromosomfel vilket visade sig stämma sen när vi fick besked från FVP som vi valde att göra dagen efter. Men det var knappt det gick eftersom det inte fanns nåt vatten. O utan vatten hade inte heller lungorna utvecklats normalt.

Vi fick erbjudande om att prata med kurator men vi valde att ta hennes nummer, sen träffade jag henne kort inför beslutet att avbryta en vecka senare, sen kikade hon in precis innan på morgonen då jag blivit inskriven o sen tittade hon in en stund efteråt så hon verkade väldigt engagerad.
  • mammamys06
    hönamor skrev 2009-07-16 22:13:27 följande:
    De såg avvikelserna direkt. Som att fostrets kropp hade stora cystor, man såg bara en njure, ingen urinblåsa, ingen magsäck o inget fostervatten. Dessutom såg man som en hinnblåsa vid nacken som brukar tyda på kromosomfel vilket visade sig stämma sen när vi fick besked från FVP som vi valde att göra dagen efter. Men det var knappt det gick eftersom det inte fanns nåt vatten. O utan vatten hade inte heller lungorna utvecklats normalt. Vi fick erbjudande om att prata med kurator men vi valde att ta hennes nummer, sen träffade jag henne kort inför beslutet att avbryta en vecka senare, sen kikade hon in precis innan på morgonen då jag blivit inskriven o sen tittade hon in en stund efteråt så hon verkade väldigt engagerad.
    Usch nu blir jag ännu mer nervös....shit att få ett sådant besked....som tur är så har jag ju barn innan men man bryter ju ihop för mindre Härligt att det går bra denna gången för er som fått uppleva detta hemska....
  • hönamor
    mammamys06 skrev 2009-07-17 07:17:27 följande:
    Usch nu blir jag ännu mer nervös....shit att få ett sådant besked....som tur är så har jag ju barn innan men man bryter ju ihop för mindre Härligt att det går bra denna gången för er som fått uppleva detta hemska....
    Nej då. Inte ska ni va nervösa. Det föds ju flest friska barn trots allt
  • slapback

Det är helt naturligt att vara nervös inför rul. Jag kunde inte sova natten innan och fick för mig att jag inte kände barnet alls och att jag inte alls var gravid. Har också två ma i bagaget där vi fått veta genom ul i v 12 att fostret "dött" några veckor tidigare. Denna gång hade vi dock sett ett friskt foster i v 7, 9 och 13 och på rul i v 20 såg allt bara fint ut. Vilken känsla!
    Jag tror inte du behöver oroa dig, men det är ju lättare sagt än gjort ;)
    Lycka till på rul:et!

• mammamys06

Idag kl 10.30 är det dags för RUL. Har faktiskt sovit rätt bra inatt, trots nervositet! Håll tummarna för mig idag! KRam

• Hanniz84
    mammamys06 skrev 2009-07-22 05:33:06 följande:
    Idag kl 10.30 är det dags för RUL. Har faktiskt sovit rätt bra inatt, trots nervositet! Håll tummarna för mig idag! KRam
    ska hålla tummarna! {#lang_emotions_sunny}

idag har jag BF, men ingen bebis i sikte... {#lang_emotions_undecided}
    BF 22juli *Längtar*
  • mammamys06
    Hanniz84 skrev 2009-07-22 07:10:35 följande:
    ska hålla tummarna! idag har jag BF, men ingen bebis i sikte...
    Tack! Åh, vad spännande! Håller tummarna för att du snart har bebisen utanför magen! kram
  • mammamys06

Jag kan andas ut, bebis mår alldeles förträffligt bra där inne, sprattlade massor med armar, ben, händer och fötter, vred på huvudet, visade magen, ryggen och h*n var väldigt kissnödig SKa

• mammamys06

ska dock tillbaka om 2 veckor igen för att göra om det då de räknat fel på veckor ?! vet ingenting...men men, så är det!

• Helstsyskonnu

Vad roligt att det gick bra! De kanske tyckte att det var svårt att beräkna om bebisen kanske hade en annan storlek än beräknat pga att veckorna inst stämde. Strunt samma, då får du ju se bebisen en gång till!

Min bm har bokat in mig på UL i v.15 och jag är osäker på om hon tänkte rätt, de brukar göra i v.18 här. Hoppas lite på att jag också för göra ett till om det skulle vara svårt att se allt på det första...

• reell
    mammamys06 skrev 2009-07-22 12:20:54 följande:
    ska dock tillbaka om 2 veckor igen för att göra om det då de räknat fel på veckor ?! vet ingenting...men men, så är det!
    Vi ska också göra ett till UL, 2 veckor efter RUL:et som vi gjorde för en vecka sedan... Så nu är det bara en vecka kvar! Lite nervöst är det ju, det hade ju trots allt ändå känts bäst om de okejat allt på RUL:et. Tycker också att jag har dålig koll på VARFÖR vi ska dit igen, men man var ju så omtumlad vid ultraljudet att man inte kom sig för att ställa alla frågor som ploppat upp nu i efterhand... Lycka till nu!!
Svar på tråden Orolig inför RUL!