• Cyros

mår dåligt

någon som vet vart man ska vända sig om man behöver prata med någon? jag har nu i veckor gått och mått dåligt över många saker och det blir bara värre och värre känner att jag isolerar mig ifrån omvärlden med mera och jag vill och känner att jag skulle behöva gå och prata med någon om detta så jag kan få den hjälp jag behöver för jag är trött på att gå om kring så hära men jag har ingen aning om vart man ska vända sig?

tacksam för snabba svar
    mvh

• Svar på tråden mår dåligt
  • Brainstorm

Tråkigt att du mår dåligt! Du kan vända dig till vårdcentralen och be om en remiss till en samtalsterapeut inom landstinget. Vissa arbetsgivare erbjuder gratis terapeutsamtal, hör med din arbetsgivare. Kyrkan brukar erbjuda gratis samtal med deras diakoner. Det finns även privata terapeuter men det kostar ganska mycket.

Nu vet ju inte jag vad du mår dåligt över, men kognitiv beteende terapi är en bra metod om det handlar om negativa tankebanor, stress eller låg självkänsla.

• Anonym (terapi)

Som ovanstående skrev kan du väbda dig till din vc. Min erfarenhet är att de inte är sååå insatta i sådana här problem dock tyvärr. Kan säkert skilja jättemycket från ställe till ställe. Men du kan oxå göra en sk egenanmälan till öppenpsyk där de är erfarna av just detta och har samtalskontakter både psykologer, kuratorer, terapeuter och det finns olika inriktingar på samtalen. Terapi kan vara både kognitiv och dynamisk (kanske mer är inte såååå insatt ). Jag har gått i psykodynaisk terapi där jag arbetat mycket med tidigare händelser i livet men även situationer som har hänt "idag". Detta har hjälpt mig otroligt mycket, min psykolog är underbar. Personkemin är oxå superviktig!! Jag går inom öppebvårdspsykiatrin. Lycka till och det är jättebra att du söker hjälp! Man klarar inte allt själv.... Kram

• Cyros

tack så mycket för svaren dom var mycket till hjälp ... det som har hänt orkar jag inte gå in på nu då men när man vänder sig till en vårdcentral måste jag gå via en läkare då? för jag vill inte sitta och berätta om allt för dom för att kolla om dom tycker man är i behov eller inte.. när det gäller öppenpsykiatrin är det sånt som kostar pengar då eller?

• Anonym (terapi)
    Cyros skrev 2009-07-21 22:55:22 följande:
    tack så mycket för svaren dom var mycket till hjälp ... det som har hänt orkar jag inte gå in på nu då men när man vänder sig till en vårdcentral måste jag gå via en läkare då? för jag vill inte sitta och berätta om allt för dom för att kolla om dom tycker man är i behov eller inte.. när det gäller öppenpsykiatrin är det sånt som kostar pengar då eller?
    Vad gäller vc så tror jag att man måste träffa en doktor som i så fall skickar dig vidare till en samtalskontakt. Öppenspykiatrin går under högkostnadsskyddet aså efter 900 kr får du frikort. Tror läkarbesök kostar 120 kr och andra besök 100 kr. Rätta mig någon om jag har fel, har inte 100% koll på detta.
Svar på tråden mår dåligt