Inlägg från: Mamma 2b |Visa alla inlägg
  • Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Mamma 2b
    Bam skrev 2009-07-21 20:10:37 följande:
    Jag vägrar säga snippa. Nu och för alltid!
    Åh jag är inte ensam! Härligt.

Till er andra, jo man säger betydligt oftare snopp om en vuxen man än snippa om en vuxen kvinna.
    Dessutom är det fenomenet jag stör på mig, som jag sa, det har funkat fin-fint i alla tider att småflickor upptäcker sina kön innan ordet snippa än hittats på.

Så jag kommer vägra, bara så alla vet det
  • Mamma 2b
    Snuttetrasan skrev 2009-07-21 20:22:28 följande:
    Jag håller med dig TS. Jag tycker att Snippa låter hemskt. Jag har aldrig sagt det när jag pratat med min dotter för det tar emot så mycket. En helt annan sak- vet du att mödomshinna nu heter slidkrans (om förlaget har gått igenom)? Det är tydligen inne att byta namn på det kvinnliga könet! :o)
    What?! Vart är världen på väg?!?!?!?!?!?

Ska jag gå till gyn och säga "jag har ont i snippan för min slidkrans töjdes ut i helgen"?

{#lang_emotions_cheers} Skål för svenskan!
  • Mamma 2b
    Hackemamma skrev 2009-07-21 22:30:16 följande:
    Håller med TS! :D Hade aldrig hört ordet snippa innan jag blev medlem på FL, låter fånigt. Här har vi alltid sagt puppa^^
    Härligt är du på min sida för en gångs skull
  • Mamma 2b
    Hackemamma skrev 2009-07-21 22:34:48 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-21 22:33:04 följande: Vi är överens!! :D *kramar om*
    Åh vad skönt *kram, kram*
  • Mamma 2b
    Ellinor Doolittle skrev 2009-07-21 22:34:49 följande:
    men du, en mus är något helt annat. Den lever i skogen och säger pip. ... och puppa? En sådan som fjärilen ligger i?
    Säger den pip? Haha... Det gör ju musen här med ibland.. *förlååååååt*
  • Mamma 2b
    Airlee skrev 2009-07-21 22:38:31 följande:
    Mus fixar jag inte. Tänker på möss och de är ju skitäckliga... Murra kopplar jag ihop med håriga trianglar på hippiesnippor.
    Muff, puff, snutteliputt?

Nej men det finns ju ord.. {#lang_emotions_tongue_out}
  • Mamma 2b

Men herregud man börjar ju undra vad ni för för typ av konversationer med era barn.
    Vart i ligger ens növändigheten att snacka om blygdläppar och pungar och grejer med barnen??

• Mamma 2b
    Helle333 skrev 2009-07-21 22:56:02 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-21 20:09:31 följande: En grej är nog faktiskt helt enkelt att det finns så oerhört många ord och dagis tex hade lite svårt att gissa sig till vad de skulle kalla flickornas kön så de har efterlyst ett ord. Jag vet ju inte vad du kallade din och dina barns kön. Mina kallade det för höna. Någon annan sa framstjärt, andra sa helt andra saker. Det blir lätt förvirrande för dagisfröknar att hålla reda på vilka som kallad vad...
    Ja du, grejen är ju att det funkade så bra i alla dar så varför behöver man snippan just nu?
    I vilket sammanhang?

Och tydligen är ju snippan inte hela underlivet, och snoppen bara är ollonet och själva pitten.
    När ska dagis efterlysa ett ord för blygdläppar och testiklar?
    Ska vi spåna lite?
  • Mamma 2b
    Airlee skrev 2009-07-21 22:59:31 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-21 22:57:19 följande: Är det inte ganska viktigt att kunna ha naturliga konversationer om barn även om såna saker även om det så klart inte behövs så ofta?
    Självklart, men det är inte nödvändigt om man inte ens klarar av att använda befintliga ord för det.
Svar på tråden Snippa..