Inlägg från: Mamma 2b |Visa alla inlägg
  • Mamma 2b

Snippa..

miss nöjd skrev 2009-07-22 08:53:42 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-21 22:57:19 följande: Vilken dubbelmoral man kan ha då... Först stormar du om ordet snippa som låter fånigt- sen när vissa ist kör raka puckar så är det fel också? Om mina barn frågar mig hur barn blir till så får de all fakta- varför ska jag hymla om det? Min 5åring vet mkt väl att det är spermier från pungen som kommer genom snoppen och upp genom mammas slida till ett ägg. Varför är det fel? När mina barn frågar om hur maten blir till bajs så kör ju sanningen och benämner tarmar och processer så som det är- är det fel?
    Eh, när har jag sagt att jag anser det är fel att "köra med raka puckar"? Det verkar lite stridslystet av nån anledning att förutsätta att jag ogillar ALLA könsrelaterade ord.

Jag undrade varif nödvändigheten ligger att prata om könsdelar/organ osv med småbarn.
    That´s it.
    Sen får DU kalla det snippa, blygdläppar+slida eller mutta, eller precis vad du vill.

{#lang_emotions_wink}
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 12:03:13 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 11:57:47 följande: Titta gärna på mitt tidigare inlägg. Här berättar jag om tillfällen då det faktiskt kan vara nödvändigt. Har även en väninna som jobbar inom vården som också tycker det är väldigt bra att kunna få ganska exakta svar från barn om var de har ont exempelvis.
    Grejen är att jag har levt hela mitt liv utan att någonsin stött på de något problem för att ordet snippa saknats.
    Ni som diggar snippa får hemskt gärna använda det, men när jag läser på allas vår kunskapskanal Familjeliv att man måste vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn så blir jag tjurig.
    Jag har inga planer på att varken vänja mig eller prata blygdläppar med mina småbarn.
  • Mamma 2b

Nej det kan man lösa utan ordet snippa.

• Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 12:11:56 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 12:10:22 följande: Jo, men här åsyftade jag ditt inlägg om att det inte finns någon anledning att diskutera "detaljerna" med dina barn.
    Nej precis, det brukar det inte finnas heller.
  • Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 12:21:34 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 12:20:24 följande: Än en gång måste jag då säga dig att det finns sådana tillfällen. Hänvisar här till min väninna inom akutsjukvården.
    Ja, ja hänvisa på du, det är din rätt.
  • Mamma 2b
    Sennaboo skrev 2009-07-22 12:24:56 följande:
    TS: Exakt vilket ord är det du tänkt välja istället? Kommer andra barn att veta vad ditt barn pratar om när hon använder detta ordet istället för snippa? Personligen upplever jag inte att det finns ett annat bra alternativ som motsvarar snopp. Varför inte använda snippa och se ifall ditt barn tycker att det är lika hemskt som du. Isåfall kan ni ju välja något annat, men ifall han/hon är ok med det gör ni nog det lite lättare för honom/henne.
    Jag ser ingen nödvändighet i att använda något särskilt framtaget ord för att försköna småtjejers kön.
    Skulle det någon gång krävas ett ord för detta så finns det massor som barnet kan ta med sig in i tonåren och vuxenlivet.
    Jag tror inte på en massa omskrivningar och försköningar.
    Dessutom har jag som sagt varit barn på 80- talet och jag anser mig inte särskilt skadad för livet för att vi inte diskuterade underlivets alla delar så fort det var dags för ett toabesök.
  • Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 12:28:11 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 12:27:08 följande: Du behöver inte bli dryg. Jag menar bara att jag inte förstår hur du kan hävda att det aldrig kan vara relevant för ett barn att kunna ge ett mer exakt svar?
    Det finns massor av ord redan, men de passar inte vissa mammor och det respekterar jag, men jag blir grinig när jag ska tvingas använda snippa ordet.
  • Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 12:34:08 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-21 20:09:31 följande: När jag läser din ts så blir jag inte klok på någonting. Du säger att det är dumt att man ska hitta på ett särskilt ord för en liten tjej när det funkat bra med snopp för pojkar/män så länge!!??!! Ja, det är väl just det som är problemet. Det har inte funnits någon motsvarighet för små flickor. Dessutom kanske du har läst tidigare i tråden att begreppet snippa inte är speciellt nytt.
    Men du behöver inte bli klok på mig, jag bjussar på det {#lang_emotions_kiss}
  • Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 13:44:07 följande:
    Det är nog något hemligt, eftersom flera har frågat men ts inte svarar...
    Finns ju massor av ord, det är bara att välja och vraka. En del ord passar inte alla för de anser att de sexualiserande men det är ju en smaksak.

Hej svejs!
  • Mamma 2b

Moget att ni sitter och pratar över huvudet på mig. {#lang_emotions_dreamer}

Svar på tråden Snippa..