Inlägg från: Mamma 2b |Visa alla inlägg
  • Mamma 2b

Snippa..

nickname skrev 2009-07-22 14:52:44 följande:
    Kom just på en sak.... Eftersom det nu finns så många gamla etablerade ord för saker och ting så finns det ju ingen anledning att förnya ord som : neger sinnesslö oäkting krympling eller? De har ju funkat i så många år.... (jag VET att jag är dryg nu, men jag kunde inte låta bli...)
    Enligt många finns det ju ingen anledning att förnya ord som neger heller. I omröstningen på FL leder "negerbollen" t ex.
    Helt puckat, och jag säger ju tusen gånger att språk måste utvecklas, men det är lite töntigt att jämföra just neger med snippa.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Mamma 2b
    Björnmossa skrev 2009-07-22 15:07:30 följande:
    SNIPPA ÄR INTE ETT NYPÅHITTAT ORD! RFSU tyckte att det var synd att inte ha ett lika allmänt ord för flickors kön som för pojkars ("snopp"), de samlade in ord som folk använde och valde sin favorit bland de vanligaste. De har alltså lanserat "snippa", men inte hittat på det. Jag använde snippa när jag var liten, dvs innan rätt många av er var födda. RFSU fick jag inte höra talas om förrän långt senare.
    Jo vi känner till det, men det har ju tagit landet med storm sen det "lanserades" och speciellt här på FL där man bara inte FÅR ha en avvikande åsikt.
  • Mamma 2b
    The garden of Eden skrev 2009-07-22 15:13:56 följande:
    Jag tyckte som dig innan jag fick en dotter, helt plötsligt tyckte jag att alla ord som finns för det kvinnliga könet (de vanliga) inte passade på en flickbebis underliv. Så det fick bli snippa. Det känns helt naturligt nu.
    Det förstår jag ju. Jag blev bara så arrrrrrg när nån supermorsa aka moralkärring sitter här och säger åt mig vad jag måste kalla mitt barns underliv för.
    Det funkar inte för mig.
  • Mamma 2b
    bara lilla jag skrev 2009-07-22 15:15:18 följande:
    Men det är det som är hela grejen varför måste vi lansera ett ord för kvinnans kön? Varför måste vi göra en stor grej av det? Varför måste en instans som rfsu tillämpas för att ge det kvinnliga könsorganet ett lämpligt namn? Det är jag så emot så det finns inte.. Det är larvigt att det ska behöva gå till så Björnmossa skrev 2009-07-22 15:07:30 följande:
    Ja det tycker jag med. Precis så.
  • Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 15:23:17 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 15:22:09 följande: Hmmm... ja, det kanske är annorlunda för oss som har små tjejer. För mig blev det bara toppen att få ett bra ord!
    Ja vi får se nästa år vad jag tycker om saken då men jag tippar på att det fortfarande inte kommer vara snippa för min del.. *brrrr*
  • Mamma 2b
    Björnmossa skrev 2009-07-22 15:26:17 följande:
    För att språket speglar attityder. Finns det inget ord som kan användas på tex dagis, utan alla säger typ "öh, där nere" eller signalerar hur pinsamt det är genom att säga "stjärten" (som ju är nåt annat) så är det faktiskt ett problem. Att alla vuxna man känner säger olika är också ett problem. Visst, alla säger inte "snopp" men de flesta gör faktiskt det och varianterna är lätträknade. Det är inte samma sak att man varierar mellan snopp och penis som att man varierar mellan snippa, blomma, mus, mutta, puppa och alla tusen andra varianter som finns. De tusen varianterna har ett tydligt budskap; det här är något som vi inte riktigt vet hur vi ska närma oss. Det här är något som är känsligt, pinsamt och/eller jobbigt på annat sätt. Det här är inte en självklarhet. Det här är inget naturligt och avspänt. Inom språkpsykologi och språksociologi finns det massor litteratur om hur ord inom språk påverkar vårt sätt att tänka och hur samhället fungerar. Tänk tex på synen på våldtäkt i USA som har ett begrepp som "date rape" och jämför det med hur det har funkat i Sverige, du minns kanske debatten kring boken Flickan och skulden. Nej, ordval är inte en småsak även om det kanske verkar så när det gäller ett enda litet ord. Och hemma går det såklart bra med vilket ord som helst, problemet blir just på dagis etc om tusen ord ska florera där. Men säg vad ni vill hemma för all del, men prata inte skit om "snippa" för det är superbra och viktigt att det används på samhällsnivå. Och jag vet att många här har fattat att ordet inte är påhittat under 2000-talet, men TS har tex inte fattat det och många med henne ogillar ordet på helt felaktiga grunder. Det stör mig.
    Du får hemskt gärna avstå från att basunera ut vad jag har fattat och inte.
    Jag VEEEEEEEEEET att snippa inte är ett sprillans nytt ord, men det är inte det det gäller.

Verkar ju vara du som inte har fattat ordentligt.
  • Mamma 2b
    Björnmossa skrev 2009-07-22 15:42:27 följande:
    Jaså? Jag citerar från TS: "jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön"
    Kalla det nylanserat eller påhittat, en gång i tiden hittades det på. Resten är semantik såvitt jag bryr mig.
  • Mamma 2b
    Björnmossa skrev 2009-07-22 16:18:24 följande:
    Om det var så du menade med TS borde du ha problem med samtliga ord i svenskan. Var snäll och starta inte egna trådar om alla
    Nej jag har inte problem med alla ord i svenska språket, chockerande nog {#lang_emotions_dreamer}
  • Mamma 2b
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:30:14 följande:
    Jag förstår inte vad för annat ord man ska använda för underlivet överhuvudtaget. Slidan=kliniskt och vidrigt Underliv = Kliniskt Vagina = ännu mer kliniskt Fitta = skällsord Mus = djur Kissimurra/Kissen = Djur Mutta = mest okej hitills Snippa/snuppa.. = Barn ord Muff = Rattfuff, låter hårigt Där nere, Söderut = Beskrivande fjantiga ord Skäggbiff = Låter fräscht Hålet, strecket = än en gång beskrivande fjantiga ord Framstjärt = urlöjligt och missvisande Det finns inget perfekt ord, man använder de ord man har i olika situationer. Man tvättar ju inte dotterns fitta, låter killen slicka skäggbiffen eller kallar någon din jävla framstjärt. Olika ord i olika situationer, men ändå samma gamla härliga underliv.
    Din jävla framstjärt är annars är vedertaget skällsord..
  • Mamma 2b
    Thaleya skrev 2009-07-22 16:33:19 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 16:31:39 följande: hahahaha för vem då? för urlöjliga kvinnor som tycker att mes är ett fruktansvärt ord eller för de som försöker göra sig lustiga över ordet framstjärt.
    Det är nog för det sistnämnda alternativet {#lang_emotions_wink}
  • Mamma 2b
    Gersemi skrev 2009-07-22 16:35:41 följande:
    Hmm.. Kommer från Danmark där man inte har detta problem. Där har man ett ord för snopp (o resten av paketet) =tissemand (rakt översatt kissman) och för kvinnans hela kön = tissekone (rakt översatt kissfru). Har ni upplevt danskarna som mer liberala sexuellt? Skulle tro det. Homoäktenskap, toplesstränder osv. Jag ska inte ta mig vatten över huvudet och säga att den sexuella friheten beror på att flickor haft ett namn på sitt kön, men VI LÄRDE OSS ATT INTE SKÄMMAS! Kort sagt ger jag fasen i vilket ord som används, bara det faktiskt finns ett. Personligen gillar jag det gammalsvenska ordet fitta, men det har ju fått en negativ klang, tyvärr... Motverkar liksom syftet. Så, nu har jag nog retat en massa människor. Tack för mig!
    Du har inte retat mig.
  • Mamma 2b
    Björnmossa skrev 2009-07-22 16:41:35 följande:
    Du säger ju att du inte gillar "snippa" för att det är påhittat (TS) , och att det inte spelar roll NÄR det hittades på (inlägget jag svarade på på förra sidan). Hur ska det tolkas annat än att du inte gillar ord som en gång hittats på av människor, dvs alla ord?
    Löjliga ord ogillar jag, speciellt när jag får höra att jag måste använda dem.

Är det knepigt eller?
  • Mamma 2b

Äh nu har jag annat mer trängande att göra så ni får väl snippa vidare utan mig

• Mamma 2b
    Björnmossa skrev 2009-07-22 16:48:04 följande:
    Som jag har sagt hela tiden: använd vilka ord du vill, gilla vilka du vill, ogilla vilka du vill, men AV RÄTT ANLEDNING. Det som står i din TS och som du har haft som argument hittills är ett faktafel. Att du tycker att ett visst ord låter löjligt är en helt annan sak, men säg då det och trassla inte in dig i språkhistoria.
    Förresten för att förtydliga ordentligt för dig nu, sista gången.

Det är inte jag som trasslar in mig i språkhistoria (misslyckat försök att nedvärdera mina språkkunskaper), utan det är alla jäkla självutnämnda supermorsor tillika moralkärringar på FL som sitter och håller på med sitt ordbajseri om snippa hit och snippa dit.
    "säger du inte snippa kan du inte skaffa barn",  "bäst du vänjer dig vid snippa om du ska ha barn"
    Snälla, jag är fullt kapabel att själv avgöra vilka ord jag anser passar i min familj.
  • Mamma 2b
    Björnmossa skrev 2009-07-22 17:04:31 följande:
    Jo vännen, det är du. Det framgår väldigt, väldigt tydligt i din TS att du ser "snippa" som ett helt nybildat ord. "Säger du inte snippa kan du inte skaffa barn" låter inte särskilt vettigt, men jag ser inget om språkhistoria i den meningen, gör du?
    Vet du vad vännen? Du får anse precis vad du vill om mig och om min lilla oskyldiga ts, det är det som är det underbara med vårt land.

Puss på dig, ska skicka positiva och kramgoa tankar åt ditt håll nu.

Och ja, det är ju ett nytt ord för supermorsorna eftersom de krämar på så in i norden med det nu för tiden.
  • Mamma 2b
    Samsmamma skrev 2009-07-22 17:31:22 följande:
    Det är väl inte så märkligt egentligen, eftersom mödomshinna felaktigt får en att tro att det faktiskt finns en hinna att spräcka, och det gör det ju inte. Det finns en "krans".
    Mmm precis och därav mitt ordval töjas ut. Jag har inga problem med att det får kallas hinna iallafall.
  • Mamma 2b
    LadyWillow skrev 2009-07-22 19:39:46 följande:
    Men så tröttsamt med ännu en sån här gnälltråd. TS, struntar du i att använda andra ord som "krämas in" i svenskan också?
    Japp det gör jag om jag har bättre substitut för dem. Sen är inte det här ännu en gnäll tråd om ordet snippa som sådant egentligen, jag vet att det finns tusentals trådar om snippan.
    Men jag reagerade på att jag uppmanas, nej.. man kräver av mig att jag ska använda detta ord om jag nu ska få skaffa barn.
    Och det är det jag vart förbannad över. Nu är jag inte längre sur så ni får snippa vidare om vad ni vill angående snippan annars finns det andra trådar att skriva i {#lang_emotions_wink}
  • Mamma 2b
    NettanFjärtan skrev 2009-07-22 19:36:17 följande:
    Jag har bara läst TS. Jag har en fråga, orkar inte leta igenom hela tråden för svar... TS, vad använder du för ord? Kan tillägga att jag kommer inte heller att använda "snippa" när mitt barn kommer.
    Jag kommer förmodligen använda befintliga ord som jag använder om mig själv (mutta, mus, underliv osv) Dock inte fitta och slida.

Känner väl bara att det inte finns större skäl att använda specialdesignade ord för småtjejers kön än för smågrabbars.
  • Mamma 2b
    Queen70 skrev 2009-07-22 20:12:22 följande:
    Fast vi har ju ett speciellt barnord för pojkar....snopp... Tror inte många vuxna män kallar sin penis snopp på allvar faktiskt. Mamma 2b skrev 2009-07-22 20:10:59 följande:
    Där håller jag inte med. Men nu börjar det bli tjatigt.
  • Mamma 2b

Vad synd att så få förstod att detta inte är en bojkotta- snippa tråd. Jag har inget emot att det finns folk som gillar ordet snippa och använder det. Det är helt ok för mig.
    Jag är inte intresserad av att delta i ännu en tråd om snippans vara eller icke vara.
    Som sagt, jag är starkt för att nya och mindre nya ord blir vedertagna.

Själv blir jag rätt ledsen när jag får sitta på FL och höra att jag inte borde skaffa barn om jag inte är redo att använda ordet snippa. Det är det jag störde mig på!
    Klart att det är skitlöjligt men det störde mig iallafall.

Jag säger att jag tycker inte att just småflickors kön är märkvärdigare än smågrabbars så till den milda grad att man måste nylansera ett specialdesignat ord för att beskriva det.
    Det betyder alltså att pojkar och flickor är lika mycket värda för mig.

Hela diskussionen är löjlig för alla säger vad de vill, jag tror själv att min dotter kommer välja ord själv om hon kommer se nån nödvändighet i att diskutera könsorgan nån gång.
    Jag behöver inte att rfsu och ett gäng moralkärringar bestämmer åt mig vilket ord jag ska använda.
    That´s it.
    Nu lämnar jag tråden för jag har gjort mitt här.

Svar på tråden Snippa..