• liselotte72

Hela studiebidraget?

Hur skall jag göra med min 16,5 åriga son.
    Han ringde mig idag och mer eller mindre krävde hela studiebidraget(går 1a året på gymnasiet)
    Alla hans kompisar får det sade han.

Jag tycker så här, att visst jag skulle kunna ge det till honom men....vad kommer det gå till,mopeddelar och bensin och sedan kommer jag få stoppa till en del pengar till dyra kläder som han promt vill köpa för han gjort slut på pengarna på skräp.

Han bor växelvis hos pappan och mig och trivs jättebra,har bott så i 15 år.
    Hans pappa har egen firma och har erbjudit *jobb*men han är lat och tycker det är jobbigt då han får jobba i 3 timmar och ändå få 200:- i näven.
    Det skulle se ut om vi vuxna såg det så ,att jag går och jobbar i 2 dagar så kammar jag hem hela månadslönen.så funkar det ju inte i riktiga livet.
    Hur tänker tonåringar idag?

Jag tjatar ständigt på att han skall ta ner disk och tvätt och bara hålla ordning på sitt rum som ser ut som ett slagfält ofta.
    Det är väl ändå det minsta som man sonm förälder kan kräva*ordning på rummet*
    Visst kan han väl plocka ur diskmaskinen om man ber honom,men det jag tycker någon gång, är att han kan komma och fråga om han kan hjälpa till med något men han sitter bara vid sin dator på rummet och begär pengar och åter pengar och då tröttnar jag och blir vrång som nu när jag inte vet hur jag skall göra med hela bidraget till honom.

Någon som har tips eller sitter i samma skepp.

//Lotta

• Svar på tråden Hela studiebidraget?
  • valkyrian

jag började f¨å hela barnbidraget när jag var 16 år. ett bra sätt att lära si vad pengar är värda. säg vad du kräver att det skall gå till.
    sen tar han säkert jobbet

• Bonanza

Jag fick hela barnbidraget när jag började sjuan. Om han slösar bort sina pengar på skräp så får han väl gå i trasiga kläder. Han måste ju lära sig. Däremot kan det vara bra att bidra lite till vinterskor och jacka, då de oftast är rätt dyra.

Han får väl lära sig av sina misstag.

• Helena S

själv har jag aldrig fått mitt studiebidrag, har istället jobbat för mina pengar eller fått pengar när jag har behövt det (mina föräldrar sa stopp om det blev för mkt under en period eller så)....

.... men iaf, min sambo hade det så att dom fick inga pengar förren dom hade gjort sina hushållsysslor (hans mamma var stenhård när det gällde att hjälpa till hemma). När han gick gymnasiet fick han tvätta och stryka sina egna kläder, gjorde han inte det fick han gå i smutsiga kläder. Dom hade städschema hemma så hade han tex inte städat badrummet den veckan han skulle blev det mindre pengar. Osv osv....
    Verkar ha funkat jättebra, och jag tackar hans mamma för det, för idag är sambon jätteduktig på att städa efter sig, tvätta, stryka osv =)

Med hans lillasyster, som är i din sons ålder, är det lite annorlunda! Hon får sitt studiebidrag också men kan även få extra om hon har gjort något bra (tex hjälpt morföräldrarna att klippa gräset eller gjort andra saker som inte förväntas av henne). Förra året var hon skoltrött, så dom gav henne lite extra pengar om hon gjorde bra ifrån sig på ett prov, vilket gjorde att betygen höjdes rejält! Kanske inte rätt att ge henne pengar för betyg, men dom gjorde det bara en kort period.... nu har hon förstått att hon måste ha bra betyg för att kunna välja fritt vad hon vill göra senare i livet!!
    I början använde hon upp hela studiebidraget första veckan av månaden, så då betalade föräldrarna bara ut lite i veckan för att hon skulle lära sig hantera pengarna... nu tror jag tom hon sparar lite för att ha råd med att köpa saker hon vill ha! Och hon har förresten samma regler vad gäller städning och bidrag som min sambo hade....

Men det finns många olika sätt att göra det på.... hoppas det löser sig för er del =)

• Nyfiken gul

tycker gott att du kan ge honom hela bidraget men att du samtidigt förklarar vad det innebär för hans del....

vill han ha dyra märkeskläder får han stoppa undan lite av dom pengarna o spara till en del så skjuter du till med resten, eller önska sig när han fyller år eller vid jul.....

dags för honom att börja inse pengars värde....

o stå på dig också o inte sjläv börja ömma för honom o köpa saker till honom han gott kan betala själv bara för att du tycker synd om honom för att han är pank......

är pengarna slut så är dom......

han kan även få "tjäna" lite pengar på hemmafronten också tycker jag, klipp gräsmattan så får han en summa, barnvakta lillasyster en fredag så får han en summa osv....

jag lovar att han går bankrutt de första gångerna rätt fort, men sen kommer han att lära sig....

(jag var själv 16 år när jag fick bidraget själv o då skulle jag själv betala de bokklubbar o cd-klubbar jag var med i... )

• Sarapia

Kunde varit jag som skrivit inlägget....har det precis likadant so du....min son vill också ha hela bidraget...

• liselotte72

Tack för era tips.
    Ska ta en riktig funderare nu om hur det blir om gossen skall få hela bidraget.

• Veladis

Varför ska man ge barnet något för att "alla andra får" och för att de KRÄVER det???
    Vad ger det för signaler???
    Med den attityden tycker jag gott han kan jobba för sina pengar.
    Pengar är inte gratis, om man säger så.

Jag fick hela mitt studiebidrag i tonåren, men var tvungen att jobba för det...
    - Tvätta all min egen tvätt
    - Vara barnvakt åt min lillebror då det behövdes
    - Sköta städning/matlagning en dag i veckan
    - Hålla städat på mitt rum
    - sköta skolan

Dessutom skulle pengarna räca till allt, inlusive alla nya kläder, så för dyrare inköp var jag tvungen att spara...

• mammacarro

när jag började gymnasiet så fick jag hela mitt studiebidrag, men då var det på det vilkoret att det skulle gå till sånt jag behöver.. o jag klagade aldrig på att jag inte hade något, jag handlade mina egna kläder o skor (älskar kläder o skor osv)

Tyckte det att när man e så gammal då kan man faktiskt handla kläder o sånt själv, för det har föräldrarna gjort i hela livet annars typ..

• meea

Ett alternativ är att ge honom hela studiebidraget och sätta upp tydliga regler för vad det är han ska betala själv. SKa han stå för shampoo? Bussbiljetter? Kläder? etc.. Om han vill ha mer pengar får han räkna med att betala mer själv.

Sedan kan du ju bestämma att han bara får hela studiebidraget de månader han hjälper till hemma som han ska.

Det är nog bra om du redan nu lär honom att om man vill ha pengar måste man anstränga sig. Det är så världen fungerar. Lika bra att vänja sig tidigt liksom! Visst, han pluggar ju om han får studiebidrag, men du har helt rätt i att han bör hjälpa till hemma. Och det är kanske lika bra att du passar på nu. För när han fyller 18 kommer CSN betala ut studiebidraget direkt till honom, oavsett om han diskar eller inte.

Svar på tråden Hela studiebidraget?