• liselotte72

Hela studiebidraget?

Hur skall jag göra med min 16,5 åriga son.
    Han ringde mig idag och mer eller mindre krävde hela studiebidraget(går 1a året på gymnasiet)
    Alla hans kompisar får det sade han.

Jag tycker så här, att visst jag skulle kunna ge det till honom men....vad kommer det gå till,mopeddelar och bensin och sedan kommer jag få stoppa till en del pengar till dyra kläder som han promt vill köpa för han gjort slut på pengarna på skräp.

Han bor växelvis hos pappan och mig och trivs jättebra,har bott så i 15 år.
    Hans pappa har egen firma och har erbjudit *jobb*men han är lat och tycker det är jobbigt då han får jobba i 3 timmar och ändå få 200:- i näven.
    Det skulle se ut om vi vuxna såg det så ,att jag går och jobbar i 2 dagar så kammar jag hem hela månadslönen.så funkar det ju inte i riktiga livet.
    Hur tänker tonåringar idag?

Jag tjatar ständigt på att han skall ta ner disk och tvätt och bara hålla ordning på sitt rum som ser ut som ett slagfält ofta.
    Det är väl ändå det minsta som man sonm förälder kan kräva*ordning på rummet*
    Visst kan han väl plocka ur diskmaskinen om man ber honom,men det jag tycker någon gång, är att han kan komma och fråga om han kan hjälpa till med något men han sitter bara vid sin dator på rummet och begär pengar och åter pengar och då tröttnar jag och blir vrång som nu när jag inte vet hur jag skall göra med hela bidraget till honom.

Någon som har tips eller sitter i samma skepp.

//Lotta

• Svar på tråden Hela studiebidraget?
  • evaa

Mina barn har fått 750:- i månaden fr.o.m. högstadiet (då har jag dragit av för sparande 100:- och barnförsäkring 100 . Och då har de fått klara sig på det, kläder, bio, frissan, mobil .............). Visst har det hänt nån enstaka gång att jag har bidragit om det har varit nåt särskilt men inte ofta! Och jag tycker att det har funkat bra, ett bra sätt att tidigt lära sig att få pengarna att räcka. En av mina döttrar köpte till en börja märkeströjor för hela månadspengen och knorrade att hon inte hade några pengar kvar men lärde sig ganska snart att det inte funkar så. Nu har jag 2 killar som går på gymnasiet och bor borta under veckorna, då får de förstås mer pengar för då ska de ju även räcka till mat också. Men det är ju också nyttigt för då får de verkligen se vad allt kostar som de inte tänker på annars! Men det gäller nog att stå på sig och inte ge så mycket utöver den överenskomna månadspengen....................

• WhiteLily

Mina föräldrar gav mig bankomatkort, legg och hela mitt studdiebidrag när jag var 16 år, eftersom de tyckte jag skulle lära mig ta vara på MINA egna pengar, för när han börjar gymnasiet är det faktist (i min mening) hans pengar, eftersom han har valt att studera vidare så ska de pengar gå till studie medle och så. Sätt er ner gå igenom vad pengarna ska räcka till. jag fick tillexempelt köpa kläder och ha nöjen för mina. behövde jag en vinter jacka då ficka jag oxå spara till en. Och i vissa fall fick jag spara en summa och mina föräldrar gav till resten. Så jag tycker själv att ddu bör ge det hela en chans, tänk på att han är på ingång i vuxen världen, och då måste han även klara av den ekonomiska delen. =)

• Naijna

Om man ser det så här, så vid 16 års ålder är det som sagt studiebidrag, bidraget får du för att han inte är myndig, men du får det för att han går i skolan (frivilligt) om han inte går dit kommer det inge studiebidrag!

Men sen tycker jag gott att han kan klara sig på det om han vägrar hjälpa till eller ta det jobb han blir erbjuden.
    Är han lat så får han väl lära sig att leva på sitt studiebidrag. . .

• Pippilångstrump

Tycker att du ska ge honom hela sudiebidraget (om ett och ett halvt år är det hans endå) och att du och pappan bestämmer att det blir inget mer (eller hur ni bestämmer, tex, du får en vinterjacka...) om han vill ha mer pengar så får han helt enkelt jobba.

När jag gick i sexan fick jag mina egna pengar, ynka 400kr i månaden, skulle köpa ALLT själv inkl schampoo, busskort mm. Tyckte att det var jätte bra för jag lärde mig ta hand om mina egna pengar och jag visst att jag inte skulle få något mer, så jag tjatade aldrig.

lycka till i ditt beslut

• Supermamsen

Ge honom studiebidraget ...

Titta inte på andras föräldraras ekonomi utan på din egen vad pengarna skall räcka till...

Mina 3 äldsta barn får sina barnbidrag och studiebidrag ....

Barnen är 12 , 14 ,17 år...

De får 1000 kr var i månaden som sätts in på deras Visakort.
    Visakort är kanon för då hanterar de pengarna varsammare...
    än när de får pengar i handen.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Pengarna skall räcka till...

¤ Fylla på sin mobil 100 kr i mån

¤ Lite enklare klädinköp.. (200-500 mån ungefär hadnlar iallafall tjejerna för i kläder)

¤ Grabben köper lite bensin till crossen..../ delar till cykel och annat smått o gott.

¤ Glassbilen /veckotidningar

¤ Snabbmat vid korvmojjen

¤ Biobesök / inträde

En tusenlapp räcker heller inte långt idag ....Jag önskar jag kunde ge dem mera ...

• feffe

Jag har 5 barn men två av dem får sitt studiebidrag o barnbidrag!!
    Den älsta har aldrig köpt så mycket som ett klädersplagg till sig själv, eller busskort.. för 950 kr handlas de rent ut sagt skit för!! Hon har ingen aning om vad hon lägger pengarna på säger hon! Men ja misstänker att de går mycket till ciggaretter o ev. alkohol!
    Hon kan säga jag måste ha nya skor NU! o då ska vi köpa ett par NU åt henne!!
    Nu har vi slutat med att handla kläder o allt o talat om vad studiebidraget ska räcka till..
    nu till yngsta som är 13 hon får också sina 950 kr i mån.. Hon köper bussremsa, laddar mobilen, handlar kläder, o de är märkes kläder tjejen handlar.. räcker de inte lägger hon undan o köper då nästa månad, hon går på stan o fikar med kompisar.. Men allt som oftast har hon pengar kvar till slutet av månaden..

Mellan barnen har de nu kommit att bli konflikter för att älsta tjejen är avis på lillesyster som går i märkeskläder.. Då yngre tycker att då storesyster får mer pengar som är alldeles riktigt!
    Därför har vi nu gjort så att barnen får inte en krona till utöver sina 950 kr
    o de ska handla kläder, smink, busskort el remsa, ladda mobil!!
    Vill de ha extra får de hjälpa till mer hemma!! De går inte att bli serverade på silverfat, när de ska ut i verkliga livet så kommer de bli chockade när de märker att pengarna inte räcker så långt!!

• Fia Lundbom

Min sextonåring får 1000 kr i månaden - UNDER FÖRUTSÄTTNING - att hon gör det hon ska - dvs hjälpa till hemma,(minst 4 ggr/vecka) hålla ordning i sitt rum, sköta skolan, uppföra sig på ett hyfsat sätt.

Pengarna ska räcka till det mesta av kläderna (förutom dyrare kläder som jacka, skor..), nöjen, hårfärg (går åt en hel del kan jag säja ) mobil, smink, mm.
    Jag betalar hårklippning, busskort och ev mat på stan nån gång ibland.

Ibland får hon avdrag om hon inte gör det hon ska. Gör hon inget får hon heller inget.. Ibland får hon bonus. Det beror helt och hållet på henne själv hur mycket pengar hon ska få. Jag tror hon fattat galoppen nu (efter tre år).
    Ibland vill hon låna pengar eller få förskott. Det nekar jag alltid till - hon måste lära sig att hålla i pengarna. (Hon får uppdelat 500 kr 2 ggr i mån). Hon är rätt oekonomisk - ofta tar allt slut på en gång, men nån gång kanske hon kommer på att det är bra att spara.

Så gör vi...
    / Fia

• sandra084

Japp jag fick hela barnbidraget vid 13 år...och min syster som bor hos oss fick sitt hela barnbidrag vid 15 år.Och för dom pengarna får räcka till bussen (hon åker buss sällan),lite kläder,skor mm.
    Hon är mycket duktig och sparar det mesta faktiskt.

• lövet2

Jag ger mina tonåringar hela studiebidraget. Det ska täcka allt. De har mat och husrum gratis, men kläder, skor, hårklippning, tfnkort osv får de betala själva!

• silhuett

Jag fick också hela studiebidraget när jag började på gymnasiet.
    Men kommer han och "kräver" pengar av dig sen, så är det väl bara att du inte ger honom nått. Förklara att han får stå för kläder själv nu när han får hela studiebidraget. Då får han lära sig att spara och prioritera.

När jag gick på gymnasiet fick jag köpa mina kläder själv, mamma hjälpte dock till att betala vinterjackor och kängor. Men det fick jag ju inte nytt varje år, utan bara när det behövdes, kanske var 3:e år..

Svar på tråden Hela studiebidraget?