• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • yodi

Jennie med ie skrev 2009-07-24 19:49:50 följande:

Men då handlar det inte om fostrets rätt till liv, och man bör därför inte åberopa det argumentet,  utan om sexualmoral eller annat...
    dels debatterar dom för att fostrets rätt till liv men jag har även stöt på många som är av åsikten att om man inte vill behålla barnet vid en eventuell gradivitet så ska man inte ha sex och ur den synvinkel ses det som en förmildrande omständighet om man gör abort effter våldtäkt, för då har inte kvinnan satt sig i den situationen av egen fri vilja.
  • Jennie med ie
    yodi skrev 2009-07-24 22:11:42 följande:
    dels debatterar dom för att fostrets rätt till liv men jag har även stöt på många som är av åsikten att om man inte vill behålla barnet vid en eventuell gradivitet så ska man inte ha sex och ur den synvinkel ses det som en förmildrande omständighet om man gör abort effter våldtäkt, för då har inte kvinnan satt sig i den situationen av egen fri vilja.
    Ja, och resonerar man så som ditt andra exempel så håller ju argumentationen. Men inte om man som TS skriver utgår från att det ofödda barnets liv och värde men sen gör undantag beroende på hur livet uppstod...
  • Auris

Nu är jag inte abortmotståndare men jag tillhör kanske de veliga.
    Känslomässigt så är abort fel för mig och jag tror inte jag själv skulle kunna genomgå en. Kanske inte ens om jag blivit våldtagen. Däremot vill jag inte förbjuda aborter. Bara för att inte jag kan tänka mig det så vill jag inte förbjuda det för andra vars liv och omständigheter jag inte vet nånting om. Ibland finns det situationer då det inte finns något "rätt" att välja på. Att föda ett barn man inte vill ha är inget jag vill tvinga någon till.

Jag anser alltså att vi ska ha fri abort men samtidigt tycker jag att abort är något som bör undvikas in i det längsta. Utifrån det resonemanget är det inte långt bort att tänka att abort efter våldtäkt är mer OK än ifall man blivit gravid för att man tex chansat och kört utan skydd för att man tycker det är jobbigt med kondomer. Men ni har rätt - då handlar det ju mer om sexualmoral än om det ofödda barnets rättigheter.

• ohmy

Man kanske ska tänka på barnet när det kommer till världen också, om det är roligt/bra för ett barn att bli uppväxt med en mamma som inte vill ha barnet, skiter i det och kanske inte kan ta det till sig pga detta för att man påminns hela tiden om sin våldtäkt och kanske enbart ser det i detta lilla knytets ögon! Ett barn ska vara glädje, inte en sorg och ngt hemskt man går igenom samtidigt som barnet växer i en! gör man en abort tidigt är det ju så pytte, pytte litet så då skulle man ju i så fall ta vara på alla spermier också för det är ju liv det med! Men sen tycker jag det är jättefel att få göra en abort sent!! Det är alldeles för sent ibland. Ska man göra det ska man fatta ett beslut snabbt, inte dra ut på det och gå och grubbla. Min åsikt!

• carita1974

Om JAG hade blivit våldtagen och gravid på kuppen så hade jag ...pratar bara för mej...inte kunna behållt barnet...det skulle vara en ständig påminnelse om hur barnet vart till..Om du nu skulle behålla...kommer en dag då barnet frågar...frågar hur det blev till...vad svarar du?Är du ärlig och säger att h*n vart till emot din vilja eller ljuger du och säger ...?

• Meli

Puss

Jag håller med. Antingen tillåter man abort, eller så gör man det inte.

Ett barn som kommit till av våldtäkt är ju inte mindre värt. Om man nu är motståndare för att värna om barnets liv.

Men det kan ju vara så att många motståndare egentligen är det för att de vill inskränka kvinnans rätt över sin kropp. Ibland undrar man.....

• Shana88

finns ingenting bra med abortförbud. Då kanske mammorna börjar mörda sina nyfödda oönskade istället.

• Norrtös

Hur svarar man på detta:
    --Vart är min pappa mamma?
    --******* ((Han våldtog mig när du blev till.))

Jag skulle nog ALDRIG kunna behålla något som blivit till på det viset.
    Tänk att se ansiktsdrag och så vidare som påminner om den människan. Fy!

• Spicy Women

Jag tycker att ett barn som blir till under en våldtäkt är mindre värd. Jag själv hade aldrig behållit det. Nu gäller det om det hade varit jag.
    Om en annan mamma skulle ha behållit då hade jag inte sett ner på detta barn.

Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?