• helenaberglund

Pengar till 17-åring

Hej!

Min 17-åring ska sommarjobba i augusti och får lönen först när sommarlovet är slut. Därför fick han låna 2000 kronor av mig. Hur gör ni? Ger ni fickpengar till era gymnasieungdomar när de har sommarlov, även om de får lön genom sommarjobb? Eller får de låna pengar?

Han fick dessutom sista studiebidraget i slutet av juni och 600 kronor av mig när han åkte till Arvikafestivalen. Alltså har han haft 3700 att förfoga över den här sommaren, och han har gjort slut på allt redan i mitten av juli så nu står han utan pengar och det är ännu en månad kvar på sommarlovet. Nästa gång han får pengar är först i slutet av september då första studiebidraget kommer och lönen lär inte komma innan dess heller.

Det känns så frustrerande! Jag vill dels att han ska lära sig att hantera sin egen ekonomi samtidigt som jag vill att han ska ha ett roligt sommarlov och jag vill inte vara en snål mamma.

Jag hamnar i kläm mellan sonen som tycker att jag är snål och min sambo som absolut tycker att han ska ta eget ansvar för sin ekonomi och att jag är för generös. Det är så fruktansvärt jobbigt! (Jag vet att min samabo inte respekterar mig som mamma eftersom jag ger med mig för lätt och ibland ger jag sonen pengar utan att sambon får veta det bara för att han inte ska bli irriterad och förakta mig ännu mer när det gäller detta.)

Min son är bra på att manipulera mig för att han vet att jag så gärna vill vara en bra mamma och lätt faller till föga för vad han vill. Men när jag ger lillfingret rycker han åt sig hela armen.

Jag tycker egentligen att när det är sommar så kan han cykla istället för att åka buss, men han blev sur för det, och jag tänkte att det är ju faktiskt 6 km in till stan nu när vi flyttat så jag gav honom 300 kronor till att köpa busskort för 250 kronor med (räcker till 25 resor att använda under 1 månad). Han skulle ge tillbaka den där resterande 50-lappen när han köpt kortet, men har börjat nagga av den utan att ens fråga mig. 50 kronor är inte mycket, men själva grejen att bli utnyttjad när jag varit snäll, det gör mig förbannad!

Sa det igår innan han stack iväg till en fest men då sa han att jag alltid är förbannad på honom och att jag och min sambo hatar honom, och sen hörde jag inte av honom innan han kom hem i natt.

Det gör så ont att höra ens barn säga så och jag började grubbla över om jag är en så dålig mamma, jag messade att vi verkligen inte hatar honom och att jag faktiskt tycker väldigt mycket om honom, men jag insåg sen att det där förmodligen var ett sätt att försöka manipulera mig.

Jag har inte pratat med honom sen igår, men om det nu visar sig att han gjort sig att med pengarna, eller bara en del av det, vad ska jag göra då??? Om han har kvar 250 kronor till kortet men använt upp "min" 50-lapp utan att be om lov, ska jag då fortfarande låta honom köpa busskortet eller säga att han försuttit sina chanser och ta ifrån honom resten av pengarna?

Det handlar som sagt inte om själva pengarna, utan om hans ansvar och beteende och om MIT ansvar och beteende.

Hoppas att nån orkat läsa igenom detta långa inlägg och kan lämna synpunkter på det.

• Svar på tråden Pengar till 17-åring
  • marre67

Får man förresten lägga sej i disskusionen om pengar och ungdomar....hur har ni som har en 18 åring eller äldre ,gjort med ekonomin? Om ungdomen inte sköter skolan och inte får studiebidraget? Hur gör man?

• Majsan70
    marre67 skrev 2009-07-25 22:18:33 följande:
    Får man förresten lägga sej i disskusionen om pengar och ungdomar....hur har ni som har en 18 åring eller äldre ,gjort med ekonomin? Om ungdomen inte sköter skolan och inte får studiebidraget? Hur gör man?
    Då hade min son fått vara utan pengar!
  • Eisa

Jag tycker inte att barn under 30 år ska behöva låna av sina föräldrar, de ska FÅ pengar. Det har jag alltid fått och jag kan ändå hantera min ekonomi.

Att vara bortskämd ger en trygghet som e skön att ha i vuxen ålder.

Men du behöver inte ge honom så MYCKET TS.

• marre67
    Majsan70 skrev 2009-07-25 22:22:14 följande:
    Då hade min son fått vara utan pengar!
    Tack! Det tycker jag med för de har ju ändå gratis boende och mat hemma och allt annat som kostar, hygien, tvätt osv.
    Handlar ju som TS säger om att lära sitt barn att ta ansvar. Oj vad sur de skulle bli om de hörde att vi kallade dem barn
  • marre67
    Eisa skrev 2009-07-25 22:27:24 följande:
    Jag tycker inte att barn under 30 år ska behöva låna av sina föräldrar, de ska FÅ pengar. Det har jag alltid fått och jag kan ändå hantera min ekonomi. Att vara bortskämd ger en trygghet som e skön att ha i vuxen ålder. Men du behöver inte ge honom så MYCKET TS.
    Under 30!!? Tycker du inte det var att ta i lite väl? Nog kan jag gladeligen ge mina barn pengar fast tills de är 50 år, men även jag vill att de ska lära sej hantera ekonomin, och det tror även jag man kan ha svårt att göra om man inte får ta ansvar för sina handlingar utan bara behöver be föräldrarna om mer pengar när man slösat upp det man har på helt onödiga saker utan att tänka på följderna!
  • helenaberglund
    marre67 skrev 2009-07-25 22:40:17 följande:
    Under 30!!? Tycker du inte det var att ta i lite väl? Nog kan jag gladeligen ge mina barn pengar fast tills de är 50 år, men även jag vill att de ska lära sej hantera ekonomin, och det tror även jag man kan ha svårt att göra om man inte får ta ansvar för sina handlingar utan bara behöver be föräldrarna om mer pengar när man slösat upp det man har på helt onödiga saker utan att tänka på följderna!
    Håller med!
  • Majsan70
    marre67 skrev 2009-07-25 22:37:01 följande:
    Tack! Det tycker jag med för de har ju ändå gratis boende och mat hemma och allt annat som kostar, hygien, tvätt osv.Handlar ju som TS säger om att lära sitt barn att ta ansvar. Oj vad sur de skulle bli om de hörde att vi kallade dem barn
    Haha, sonen sitter bredvid här nu faktiskt o han protesterar inte över att han blir kallad barn. *S*
  • marre67
    Majsan70 skrev 2009-07-25 22:53:09 följande:
    Haha, sonen sitter bredvid här nu faktiskt o han protesterar inte över att han blir kallad barn. *S*
    hahaha, tur för dej då Min son är 18 och gillar inte att kallas barn, ungdom går väl an, men barn,,,,nänä. Hur gammal är din son då?
  • Åsa39

nej jag hade inte lånat ut pengar till mina ungdomar så, hade varit och känts jättekonstigt! Det är som att köpa kredit på något och spendera pengar man inte har. Mina barn har fått spara och lära sig att man kan inte handla om man inte har pengar...

Min son är medveten om att han inte har pengar nu när det är sommarlov, skulle aldrig be mig om ett lån... däremot så får han pengar om han behöver... men det rör sig inte om stora summor... så som man gör i en familj bara om han vill ha en pizza en dag eller nåt.

• helenaberglund
    Åsa39 skrev 2009-07-25 22:59:43 följande:
    nej jag hade inte lånat ut pengar till mina ungdomar så, hade varit och känts jättekonstigt! Det är som att köpa kredit på något och spendera pengar man inte har. Mina barn har fått spara och lära sig att man kan inte handla om man inte har pengar...
    Ja, jag tycker egentligen också att man ska spara till sånt man ska göra. Det är ju fruktansvärt om ungdomarna hamnar in i en lånekarusell och tar en massa sms-lån och sånt och hamnar i en skuldfälla.
Svar på tråden Pengar till 17-åring