• helenaberglund

Pengar till 17-åring

Hej!

Min 17-åring ska sommarjobba i augusti och får lönen först när sommarlovet är slut. Därför fick han låna 2000 kronor av mig. Hur gör ni? Ger ni fickpengar till era gymnasieungdomar när de har sommarlov, även om de får lön genom sommarjobb? Eller får de låna pengar?

Han fick dessutom sista studiebidraget i slutet av juni och 600 kronor av mig när han åkte till Arvikafestivalen. Alltså har han haft 3700 att förfoga över den här sommaren, och han har gjort slut på allt redan i mitten av juli så nu står han utan pengar och det är ännu en månad kvar på sommarlovet. Nästa gång han får pengar är först i slutet av september då första studiebidraget kommer och lönen lär inte komma innan dess heller.

Det känns så frustrerande! Jag vill dels att han ska lära sig att hantera sin egen ekonomi samtidigt som jag vill att han ska ha ett roligt sommarlov och jag vill inte vara en snål mamma.

Jag hamnar i kläm mellan sonen som tycker att jag är snål och min sambo som absolut tycker att han ska ta eget ansvar för sin ekonomi och att jag är för generös. Det är så fruktansvärt jobbigt! (Jag vet att min samabo inte respekterar mig som mamma eftersom jag ger med mig för lätt och ibland ger jag sonen pengar utan att sambon får veta det bara för att han inte ska bli irriterad och förakta mig ännu mer när det gäller detta.)

Min son är bra på att manipulera mig för att han vet att jag så gärna vill vara en bra mamma och lätt faller till föga för vad han vill. Men när jag ger lillfingret rycker han åt sig hela armen.

Jag tycker egentligen att när det är sommar så kan han cykla istället för att åka buss, men han blev sur för det, och jag tänkte att det är ju faktiskt 6 km in till stan nu när vi flyttat så jag gav honom 300 kronor till att köpa busskort för 250 kronor med (räcker till 25 resor att använda under 1 månad). Han skulle ge tillbaka den där resterande 50-lappen när han köpt kortet, men har börjat nagga av den utan att ens fråga mig. 50 kronor är inte mycket, men själva grejen att bli utnyttjad när jag varit snäll, det gör mig förbannad!

Sa det igår innan han stack iväg till en fest men då sa han att jag alltid är förbannad på honom och att jag och min sambo hatar honom, och sen hörde jag inte av honom innan han kom hem i natt.

Det gör så ont att höra ens barn säga så och jag började grubbla över om jag är en så dålig mamma, jag messade att vi verkligen inte hatar honom och att jag faktiskt tycker väldigt mycket om honom, men jag insåg sen att det där förmodligen var ett sätt att försöka manipulera mig.

Jag har inte pratat med honom sen igår, men om det nu visar sig att han gjort sig att med pengarna, eller bara en del av det, vad ska jag göra då??? Om han har kvar 250 kronor till kortet men använt upp "min" 50-lapp utan att be om lov, ska jag då fortfarande låta honom köpa busskortet eller säga att han försuttit sina chanser och ta ifrån honom resten av pengarna?

Det handlar som sagt inte om själva pengarna, utan om hans ansvar och beteende och om MIT ansvar och beteende.

Hoppas att nån orkat läsa igenom detta långa inlägg och kan lämna synpunkter på det.

• Svar på tråden Pengar till 17-åring
  • Majsan70
    marre67 skrev 2009-07-25 22:59:02 följande:
    hahaha, tur för dej då Min son är 18 och gillar inte att kallas barn, ungdom går väl an, men barn,,,,nänä. Hur gammal är din son då?
    Sonen är 17 plus. Han är cool på det viset att sånt inte har nån betydelse för honom. *S*
  • helenaberglund

forts.. jag är orolig för min 17-åring på den punkten.. hans pappa är sån att han tar dyra lån för sånt han fått för sig att han vill ha bums.

• tinee
    helenaberglund skrev 2009-07-25 17:50:09 följande:
    Det visade sig att han gjort av med 80 kronor av de där 300 varav 250 skulle gå till busskort, vilket innebär att nu räcker det bara till ett busskort på 150 kronor eftersom man inte får köpa för ojämna summor.. och han som klagade på att 250 var lite (= 25 resor för 1 månad). Jag blev så besviken och arg men mest ledsen och pratade med honom om det. Jag sa att jag anförtrott honom pengarna att köpa en sak för och så går han och använder dem till nåt annat, det är i princip samma sak som att han TOG dem av mig utan att fråga. De skulle gå till ett busskort och inget annat hade jag bestämt sagt innan. Jag sa att han absolut inte får göra så i fortsättningen och jag att är himla besviken. Jag var nära gråt och det hördes säkert men han var nonchalant och verkade inte bry sig så värst mycket. Jag frågade om han skulle ha de där 150 kronorna till buss nu då, men han sa bara att han skiter i det och gav resten till mig. Såg sen att han hade skrivit på facebook efter det: AIDS N' CANCER IS WHAT I DESERVE. Fick naturligvis dåligt samvete då för jag vill för allt i världen inte att han ska må dåligt. Han förstår inte att jag faktiskt har fått ta ut pengar från mitt sparande för att han skulle få låna 2000 + till annat han fått, bland annat 4000 kronor i förväg till 18-årsdagen i januari som infaller nästa år! Plus 600 spänn till resan och 500 kronor till kläder och nu då 250 var tanken. Jag känner mig upprörd och samtidigt uppgiven. Tog faktiskt 2 lugnande..
    ne men känn nu inte dålig samvete , han vet väl de med att du kikar hans facebook. han kanske mår dåligt nu men de är ett rba syfte med detta med... Nu kanske han får sig en tankeställare om de hela lite mer.
    Men varför har du gett ett lån så innan till en födelsedag så mkt pengar. Absolut inte bra.. Tycker inte jag, detta är pengar man får vänta på de är present de är som om man skulle säga ah nu serru barn är de julafton idag vi tar presenterna i förskott för de kändes bra och ni ville ha presenter nu så vi skiter i presenter på julafton när den kommer sen... Nej de hade jag aldrig gjort,..... stå på dig nu med de här med dessa pengar killen får cykla i sommar nu då... han får skylla sig själv... så hade min mamma och pappa sagt... jag hade inte ens busskort som yngre bor visseligen i en liten stad och nära till mkt... men sen skulle vi längre fick vi planera och fråga åtminstånde en bra tid innan liksom...
    ja vet inte om folk anser att mina föräldrar var stänga men jag tycker de har hjälpt mig jag känner att de gjort bra i från sig vi har fått lära oss tidigt att ta eget ansvar
  • Örnie

Tycker du ska ge honom fickpengar som han sen ska klara sig på. Det är ju okej att bjuda på en glass eller biljett eller inträde eller så när man är med. Men annars tycker jag att de ska klara sig på de fickpengar de får. Jag tycker att de ska få fickpengar även om de jobbar lite extra, som uppmuntran för att de är flitiga. (Om man har råd.) Men jobbar de på riktigt och har slutat skolan är det en annan sak. Och om de hemskt gärna vill ha något får de önska sig pengar till födelsedagen osv. Eller vänta tills lönen kommer. Cykla 6 km är väl ingenting för en 17åring på sommaren. När jag studerade på universitetet och sommarjobbade ville jag spara in månadskortet och cyklade i ur och skur 1 mil åt varje håll på en gammal cykel utan växlar (över älven i Gbg, det var jobbigt, men jag sparade en hel del på det). Om det är urkasst väder kan man ju köpa någon enstaka biljett, helst då för tonåringens egna fickpengar.

• andeta

När jag var 17 så fick jag själv ta ansvar över mina pengar, var det slut så var det slut.. Möjligen att jag fick en slant om det verkligen krisade tex vid mens då man behöver bindor och dylikt. Men inte annars.. då fick jag hållas..

• helenaberglund

tinee, tack så mycket för ditt långa svar!

tinee skrev 2009-07-26 00:36:36 följande:
    Men varför har du gett ett lån så innan till en födelsedag så mkt pengar. Absolut inte bra.. Tycker inte jag, detta är pengar man får vänta på de är present de är som om man skulle säga ah nu serru barn är de julafton idag vi tar presenterna i förskott för de kändes bra och ni ville ha presenter nu så vi skiter i presenter på julafton när den kommer sen...
    Ja, det där med att han fick sin present i förskott (4000kr), det var ett impulslöfte av mig som jag ångrade ganska snabbt.. :-/ Men när jag väl lovat det så tog jag inte tillbaka det. Ett löfte är ett löfte.. Grejen var att han skulle få presentpengarna till att skaffa körkort för (räcker ju inte långt iofs), så att han kunde börja redan innan han fyller 18 ( vilket är i januari-10), men då sa han att han inte hade lust att fixa körkortet ännu, fast då fick han iaf sina pengar till att köpa en dator för i stället..

Skitdumt! Ångrar det verkligen! Spär på hans redan dåliga ekonomiska sinne. Pengar får man när man har lust liksom.. Nåväl, jag kanske lär mig att inte lova saker så impulsivt i fortsättningen..

Jag var själv aldrig bortskämd när jag växte upp, tvärtom, och har lärt mig att anpassa mina utgifter efter mina inkomster, tar aldrig lån t ex (förutom studielånet) och räkningar och mat kommer alltid först. Men jag kunde samtidigt känna att de var alldeles för snåla, jag fick alltid gå i billiga och omoderna kläder till exempel och kände mig utanför pga det, så nu känner jag att jag inte vill att mina barn ska ha det så..

Men jag ser en mycket stor skillnad mellan mina två söner när det gäller ekonomi. Min äldre son bodde hos pappan på annan ort när han gick i högstadiet och gymnasiet och han fick nästan ingenting av honom utöver en del av studiebidraget. Och han är väldigt ekonomisk nu. Han är bra på att klara sig på det han har och lånar aldrig. Han flyttade till mig för ett år sen.

Det där med busskortet, nu blev det så att han sa att han skiter i det, han gav mig resterande pengar. Han blev nog trots allt lite skamsen när han förstod att han använt upp MINA pengar som jag anförtrott honom att köpa en sak för. Det är ju i princip så och han såg det inte på det sättet innan. Så det blir att cykla..
  • andeta

jag tycker du ska ta tillbaka dem pengar som finns, han har ju brutit ett förtroende och det kanske får honom att tänka över sina beslut en gång till nästa gång.

Hur mycket får han i lön? kommer det in på hans konto eller ditt? Se till att du får pengarna samma dag som dem kommer in på kontot. Det stod att han fått låna 2000:-

pengar är ett ämne som ungdomar har svårt att greppa... man tror att det fylls på så fort det tar slut.. stå på dig !

• Majsan70
    helenaberglund skrev 2009-07-26 11:16:21 följande:
    tinee, tack så mycket för ditt långa svar!

Ja, det där med att han fick sin present i förskott (4000kr), det var ett impulslöfte av mig som jag ångrade ganska snabbt.. :-/ Men när jag väl lovat det så tog jag inte tillbaka det. Ett löfte är ett löfte.. Grejen var att han skulle få presentpengarna till att skaffa körkort för (räcker ju inte långt iofs), så att han kunde börja redan innan han fyller 18 ( vilket är i januari-10), men då sa han att han inte hade lust att fixa körkortet ännu, fast då fick han iaf sina pengar till att köpa en dator för i stället.. Skitdumt! Ångrar det verkligen! Spär på hans redan dåliga ekonomiska sinne. Pengar får man när man har lust liksom.. Nåväl, jag kanske lär mig att inte lova saker så impulsivt i fortsättningen.. Jag var själv aldrig bortskämd när jag växte upp, tvärtom, och har lärt mig att anpassa mina utgifter efter mina inkomster, tar aldrig lån t ex (förutom studielånet) och räkningar och mat kommer alltid först. Men jag kunde samtidigt känna att de var alldeles för snåla, jag fick alltid gå i billiga och omoderna kläder till exempel och kände mig utanför pga det, så nu känner jag att jag inte vill att mina barn ska ha det så..Men jag ser en mycket stor skillnad mellan mina två söner när det gäller ekonomi. Min äldre son bodde hos pappan på annan ort när han gick i högstadiet och gymnasiet och han fick nästan ingenting av honom utöver en del av studiebidraget. Och han är väldigt ekonomisk nu. Han är bra på att klara sig på det han har och lånar aldrig. Han flyttade till mig för ett år sen.Det där med busskortet, nu blev det så att han sa att han skiter i det, han gav mig resterande pengar. Han blev nog trots allt lite skamsen när han förstod att han använt upp MINA pengar som jag anförtrott honom att köpa en sak för. Det är ju i princip så och han såg det inte på det sättet innan. Så det blir att cykla..
    Men va bra att han skäms lite! Då kanske han har lärt sig en läxa trots allt?
  • helenaberglund
    Örnie skrev 2009-07-26 11:07:01 följande:
    Tycker du ska ge honom fickpengar som han sen ska klara sig på. Det är ju okej att bjuda på en glass eller biljett eller inträde eller så när man är med. Men annars tycker jag att de ska klara sig på de fickpengar de får. Jag tycker att de ska få fickpengar även om de jobbar lite extra, som uppmuntran för att de är flitiga. (Om man har råd.) Men jobbar de på riktigt och har slutat skolan är det en annan sak. Och om de hemskt gärna vill ha något får de önska sig pengar till födelsedagen osv. Eller vänta tills lönen kommer. Cykla 6 km är väl ingenting för en 17åring på sommaren. När jag studerade på universitetet och sommarjobbade ville jag spara in månadskortet och cyklade i ur och skur 1 mil åt varje håll på en gammal cykel utan växlar (över älven i Gbg, det var jobbigt, men jag sparade en hel del på det). Om det är urkasst väder kan man ju köpa någon enstaka biljett, helst då för tonåringens egna fickpengar.
    Han får pengar till godis och grillmat och lite annat ibland men när det gäller min son så vet jag att det kan vara bäst att ge pengarna till nåt specifikt, t ex som när han fick 500 spänn till kläder nyss, då fick de absolut bara gå till kläder och han fick köpa dem själv först innan han fick pengarna. När han for ner på en liten resa till Arvikafestivalen och till några kompisar så skickade jag med 600 kr till mat (för 1 vecka!) och jag sa att han ska inte börja köpa en massa annat för pengarna, för ska man äta ute flera dagar så kostar det mycket. Efter 2 dar ringer han och säger att matpengarna är slut!! Förmodligen hade han köpt öl och snus för dem.. Det är ett exempel. Eller som det här med busskortspengarna som han köpte annat för..

Skönt att höra dig säga det där om cyklingen..
  • helenaberglund
    andeta skrev 2009-07-26 11:17:56 följande:
    jag tycker du ska ta tillbaka dem pengar som finns, han har ju brutit ett förtroende och det kanske får honom att tänka över sina beslut en gång till nästa gång.Hur mycket får han i lön? kommer det in på hans konto eller ditt? Se till att du får pengarna samma dag som dem kommer in på kontot. Det stod att han fått låna 2000:- pengar är ett ämne som ungdomar har svårt att greppa... man tror att det fylls på så fort det tar slut.. stå på dig !
    Tack andeta!

Ja, det blev nu så att det blev inget av busskortet men det var mest tack vare honom eftersom han skämdes när han insåg att det faktiskt var MINA pengar han nallat av, han sa att han skiter i busspengarna och gav tillbaka det som blivit kvar.

Han får 4620 kr och jag antar att de betalas in på hans konto? Jag har tänkt göra precis som du säger att ta pengarna samma dag så han får känna att det han valt att använda pengarna till under sommaren faktiskt kostar och inte är gratis.
Svar på tråden Pengar till 17-åring