• Perry the Platypus

Koka saft?

Har lyckats komma över en saftmaja och ska nu koka saft på våra svarta och röda vinbär. Funderar på om man kan slänga med och koka saft även på de bär som redan ligger i frysen?

• Svar på tråden Koka saft?
  • Plutteli

Googla på saftmaja, jag vet att jag sett det någon stans, annars kanske beg. på blocket?

Min mamma har uteslutande börjat göra saft på frysta bär eftersom det faktiskt blir godare då!

• Lena

Har inte upptäckt någon smakskillnad mellan saftade färska eller frysta bär men det funkar fint vilket som. Du kan låta bären tina direkt i grytan. Hemma hos pappa så fryses bären alltid in för att ta vara på varma och soliga dagar utomhus och göra saften sen när det blir kallt och ruggigt.

• Perry the Platypus
    Plutteli skrev 2009-07-25 13:18:53 följande:
    Googla på saftmaja, jag vet att jag sett det någon stans, annars kanske beg. på blocket? Min mamma har uteslutande börjat göra saft på frysta bär eftersom det faktiskt blir godare då!
    Jag har ju redan en men tack för tipset.

Men vad bra, då kan jag ju slänga med hallonen också så blir det villonsaft!
    Jag slutade aldrig vara av den ironiska generationen.
  • Lena
    Perry the Platypus skrev 2009-07-25 13:23:15 följande:
    Jag har ju redan en men tack för tipset. Men vad bra, då kan jag ju slänga med hallonen också så blir det villonsaft!
    vinbären dränker gärna smaken av hallon så ha inte mer än en tredjedel vinbär om du vill ha någon smak från hallonen.
  • Perry the Platypus

Åhå. Det var ju synd då hallonen är i klart undeläge. Kanska ska koka dem ihop med rabarber då istället?

• Lena
    Perry the Platypus skrev 2009-07-25 13:31:37 följande:
    Åhå. Det var ju synd då hallonen är i klart undeläge. Kanska ska koka dem ihop med rabarber då istället?
    Det tror jag däremot på då rabarber inte är så smakstarka. 50-50 borde funka bra.
  • Perry the Platypus

Toppen! Tack.

En anna fundering - jag har hört att man inte ska plocka av samtliga rabarber för då kan plantan dö. Men de är ju i slutet av sin säsong nu och alt. är ju att stjälkarna bara ligger och ruttnar. Hur göra?

• Lena
    Perry the Platypus skrev 2009-07-25 13:35:16 följande:
    Toppen! Tack. En anna fundering - jag har hört att man inte ska plocka av samtliga rabarber för då kan plantan dö. Men de är ju i slutet av sin säsong nu och alt. är ju att stjälkarna bara ligger och ruttnar. Hur göra?
    Har du gödslat rabarbern under säsongen så den har hunnit ta upp näring? Den behöver mycket gödsel för att fortsätta trivas. Vi har aldrig tagit mer än halva plantan åt gången eftersom man tar så mycket av växtens näring då.
  • Perry the Platypus

Nej, inget gödsel alls. Vi är nyblivna husägare och totalt rudis på det här. Är det försent att ge den nu?

• Lena
    Perry the Platypus skrev 2009-07-25 13:40:47 följande:
    Nej, inget gödsel alls. Vi är nyblivna husägare och totalt rudis på det här. Är det försent att ge den nu?
    Inte om du lämnar en del av stjälkarna. Bra gödsel är tex att ge den lite gräsklipp runt om den varje gång man klipper. vinbärsbuskar ska bara ha gödsel varannat år.Då blir det lagom med ett alger på ca 10cm gräsklipp som sen får multna till bra jord.
Svar på tråden Koka saft?