Koka saft?
Har lyckats komma över en saftmaja och ska nu koka saft på våra svarta och röda vinbär. Funderar på om man kan slänga med och koka saft även på de bär som redan ligger i frysen?
Har lyckats komma över en saftmaja och ska nu koka saft på våra svarta och röda vinbär. Funderar på om man kan slänga med och koka saft även på de bär som redan ligger i frysen?
Googla på saftmaja, jag vet att jag sett det någon stans, annars kanske beg. på blocket?
Min mamma har uteslutande börjat göra saft på frysta bär eftersom det faktiskt blir godare då!
Har inte upptäckt någon smakskillnad mellan saftade färska eller frysta bär men det funkar fint vilket som. Du kan låta bären tina direkt i grytan. Hemma hos pappa så fryses bären alltid in för att ta vara på varma och soliga dagar utomhus och göra saften sen när det blir kallt och ruggigt.
Åhå. Det var ju synd då hallonen är i klart undeläge. Kanska ska koka dem ihop med rabarber då istället?
Toppen! Tack.
En anna fundering - jag har hört att man inte ska plocka av samtliga rabarber för då kan plantan dö. Men de är ju i slutet av sin säsong nu och alt. är ju att stjälkarna bara ligger och ruttnar. Hur göra?
Nej, inget gödsel alls. Vi är nyblivna husägare och totalt rudis på det här. Är det försent att ge den nu?