• Perry the Platypus

Koka saft?

Har lyckats komma över en saftmaja och ska nu koka saft på våra svarta och röda vinbär. Funderar på om man kan slänga med och koka saft även på de bär som redan ligger i frysen?

• Svar på tråden Koka saft?
  • Perry the Platypus
    Lena skrev 2009-07-25 14:44:40 följande:
    Inte om du lämnar en del av stjälkarna. Bra gödsel är tex att ge den lite gräsklipp runt om den varje gång man klipper. vinbärsbuskar ska bara ha gödsel varannat år.Då blir det lagom med ett alger på ca 10cm gräsklipp som sen får multna till bra jord.
    Jaså minsann? Ja, gräsklipp har vi ju överflöd av såsom det växer i år. Ok, så näringen går s a s tillbaka ner i rabarberroten när stjälkarna lämnas att ruttna. Bra att veta.
    Jag slutade aldrig vara av den ironiska generationen.
  • Svea7208

Något som annars är väldigt gott så är det kallrörd eller rårörd saft.... man slipper koka saften och med det riskerar man inte att bränna vare sej eller barnen. Googla på det rinns många fina bra recept annars får du höra av dej så vet jag en del.

• Perry the Platypus
    Svea7208 skrev 2009-07-25 15:03:15 följande:
    Något som annars är väldigt gott så är det kallrörd eller rårörd saft.... man slipper koka saften och med det riskerar man inte att bränna vare sej eller barnen. Googla på det rinns många fina bra recept annars får du höra av dej så vet jag en del.
    www.tasteline.com/recept/Kallrord_saft

Låter jättegott, men nu är jag helt insnöad på saftmajan.
  • Svea7208

saftmajan är jättebra gör du hallon eller jordgubbssaft så har jag lärt mej av farmor att man gör sylt på bären som blir kvar efter saften.

• Perry the Platypus

Gud vad bra att jag frågade här; nu har jag ju fått tag i ett par proffs!

Måste man t ex ta bort stjälkarna från vinbären när man kokar saft på dem? De kommer ju ändå inte igenom de små hålen i majan och jag har inte tänkt ta tillvara på det moset efteråt ändå.

• Svea7208

jag fryser all min saft i tomma petflaskor då slipper man konserveringsmedlet oxå.

• Lena
    Perry the Platypus skrev 2009-07-25 15:10:37 följande:
    Gud vad bra att jag frågade här; nu har jag ju fått tag i ett par proffs! Måste man t ex ta bort stjälkarna från vinbären när man kokar saft på dem? De kommer ju ändå inte igenom de små hålen i majan och jag har inte tänkt ta tillvara på det moset efteråt ändå.
    Nej det gör inte ens något om blad kommer med bara allt är rent och friskt (inget mögel, övermoget eller liknande).

Kompostera moset sen det innehåller fortfarande en hel del näring. Funkar bra att ha på en kallkompost om du bara har det.
  • Svea7208

nej du behöver inte ta bort stjälkarna och för mer smak helst om man gör på svarta vinbär så lägg med några fina blad
    Det finns saft och syltsocker att köpa men jag brukar bara köpa syltsocker när jag gör sylt annars så använder jag vanligt sockker

• Svea7208

plikten kallar lyck till med saften.

• Perry the Platypus
    Lena skrev 2009-07-25 15:12:44 följande:
    Nej det gör inte ens något om blad kommer med bara allt är rent och friskt (inget mögel, övermoget eller liknande). Kompostera moset sen det innehåller fortfarande en hel del näring. Funkar bra att ha på en kallkompost om du bara har det.
    Kanske lägga runt rabarbern? Eller är jag helt ute och cyklar då??

Ok, då ska jag plocka lite till och ta med några fina blad också.
  • Perry the Platypus

Nu har maken kommit hem med ny fräsch slang som jag lyckats kränga fast och jag har påbörjat ångkokning av 2,5 kg svarta och röda vinbär. Iiiiiiiiiii!!!

*jättespänd*

• Perry the Platypus

Nu är det klart och det blev jättegott!!! Tänka sig, min första hemkokta saft... {#lang_emotions_cool}

*superstolt*

• mamlan

Fick ett jätebra tips av min f.d. svärmor, när du kokat saften låt den svalna något och häll sedan upp den på halvliters pet-flaskor, ex. cola,loka flaskor som du duískat ur. Fyll dem inte ända upp, och sedan kan du frysa dem. Då håller saften länge och man tar fram en ny flaska när man behöver.

• Lena
    mamlan skrev 2009-07-25 20:23:11 följande:
    Fick ett jätebra tips av min f.d. svärmor, när du kokat saften låt den svalna något och häll sedan upp den på halvliters pet-flaskor, ex. cola,loka flaskor som du duískat ur. Fyll dem inte ända upp, och sedan kan du frysa dem. Då håller saften länge och man tar fram en ny flaska när man behöver.
    I vanliga flaskor som är rena och förseglade håller saften i flera år så hållbarheten är sällan ett problem.

Det är större risk att det blöta som är kvar efter saftandet ruttnar så komposten är nog bättre än direkt i landet. Men en öppen kompost funkar.
  • Indiansommar

Har inte läst tråden, men det är lättare tycker jag och koka saften i en kastrull på spisen och sedan ha en enkel ställning med nät som du silar bären igenom!

• LillaFlamman

Jag har alltid Atamon i min saft, sylt och mos, sköljer även flaskorna och burkarna med det.
    Saften häller jag upp varm på glasflaskor drar åt korken, viktigt att det sluter tätt och inte går runt, så skapas vacuum.
    sylt och mos häller varm i glasburkar med tätslutande lock och ställer dem sedan direkt uppochner (nånting jag har fått för mig) så blir det rejält vacuum.

något jag aldrig gör är att ha socker direkt i majan eftersom det blir mycket värre att diska. den tömda saften häller jag över bären/frukten i majan en eller två gånger på slutet, sen i stor bunke, ner med socker (5dl/ l saft) och atamon.

Gjorde ett kok på rabarrber o citron idag, blev jättegott.
    gjorde rabarberchutney igår och ska göra mer i morgon

• Lena

För att sluta korkarna på saftflaskorna mer tätt kan du doppa dem i flytande parrafin. Det har vi oxå alltid hällt som lock på sylt innan vi satte på locket för att få det helt tätt.

• mamlan
    Lena skrev 2009-07-25 23:20:34 följande:
    I vanliga flaskor som är rena och förseglade håller saften i flera år så hållbarheten är sällan ett problem.Det är större risk att det blöta som är kvar efter saftandet ruttnar så komposten är nog bättre än direkt i landet. Men en öppen kompost funkar.
    Jo jag vet, men det är ju lite bök med att försegla, plus att man kanske inte har så många glasflaskor, de flesta har ju tomma pantflaskor hemma.
  • Lena
    mamlan skrev 2009-07-26 13:16:45 följande:
    Jo jag vet, men det är ju lite bök med att försegla, plus att man kanske inte har så många glasflaskor, de flesta har ju tomma pantflaskor hemma.
    Jag tycker inte det är så bökigt och om man dricker lite vin och lite saft kan det snart bli en hel del flaskor.
Svar på tråden Koka saft?