Koka saft?
Har lyckats komma över en saftmaja och ska nu koka saft på våra svarta och röda vinbär. Funderar på om man kan slänga med och koka saft även på de bär som redan ligger i frysen?
Har lyckats komma över en saftmaja och ska nu koka saft på våra svarta och röda vinbär. Funderar på om man kan slänga med och koka saft även på de bär som redan ligger i frysen?
Något som annars är väldigt gott så är det kallrörd eller rårörd saft.... man slipper koka saften och med det riskerar man inte att bränna vare sej eller barnen. Googla på det rinns många fina bra recept annars får du höra av dej så vet jag en del.
saftmajan är jättebra gör du hallon eller jordgubbssaft så har jag lärt mej av farmor att man gör sylt på bären som blir kvar efter saften.
Gud vad bra att jag frågade här; nu har jag ju fått tag i ett par proffs!
Måste man t ex ta bort stjälkarna från vinbären när man kokar saft på dem? De kommer ju ändå inte igenom de små hålen i majan och jag har inte tänkt ta tillvara på det moset efteråt ändå.
jag fryser all min saft i tomma petflaskor då slipper man konserveringsmedlet oxå.
nej du behöver inte ta bort stjälkarna och för mer smak helst om man gör på svarta vinbär så lägg med några fina blad
Det finns saft och syltsocker att köpa men jag brukar bara köpa syltsocker när jag gör sylt annars så använder jag vanligt sockker
plikten kallar lyck till med saften.
Nu har maken kommit hem med ny fräsch slang som jag lyckats kränga fast och jag har påbörjat ångkokning av 2,5 kg svarta och röda vinbär. Iiiiiiiiiii!!!
*jättespänd*
Nu är det klart och det blev jättegott!!! Tänka sig, min första hemkokta saft...
*superstolt*
Fick ett jätebra tips av min f.d. svärmor, när du kokat saften låt den svalna något och häll sedan upp den på halvliters pet-flaskor, ex. cola,loka flaskor som du duískat ur. Fyll dem inte ända upp, och sedan kan du frysa dem. Då håller saften länge och man tar fram en ny flaska när man behöver.
Har inte läst tråden, men det är lättare tycker jag och koka saften i en kastrull på spisen och sedan ha en enkel ställning med nät som du silar bären igenom!
Jag har alltid Atamon i min saft, sylt och mos, sköljer även flaskorna och burkarna med det.
Saften häller jag upp varm på glasflaskor drar åt korken, viktigt att det sluter tätt och inte går runt, så skapas vacuum.
sylt och mos häller varm i glasburkar med tätslutande lock och ställer dem sedan direkt uppochner (nånting jag har fått för mig) så blir det rejält vacuum.
något jag aldrig gör är att ha socker direkt i majan eftersom det blir mycket värre att diska. den tömda saften häller jag över bären/frukten i majan en eller två gånger på slutet, sen i stor bunke, ner med socker (5dl/ l saft) och atamon.
Gjorde ett kok på rabarrber o citron idag, blev jättegott.
gjorde rabarberchutney igår och ska göra mer i morgon
För att sluta korkarna på saftflaskorna mer tätt kan du doppa dem i flytande parrafin. Det har vi oxå alltid hällt som lock på sylt innan vi satte på locket för att få det helt tätt.