Inlägg från: Lenilus |Visa alla inlägg
  • Lenilus

    TÅRT-tråden del 15 Fluff, MMF & Mousse

    Måste bara säga, efter helgens alla tårtor, som jag täckt med både sp och kavelmarsipan, att marsipanen faktiskt är mycket skönare att jobba med, lättare faktiskt! Iaf vad det gäller täckning. Första gången som jag prövade sp med chokladsmak, den var lite svårare än vanlig sp, sprack lite lättare kändes det som, även om jag klarade mig {#lang_emotions_smile}. Tårtorna la jag in i den gamla tråden... Ska man kanske lägga i den nya? Hängde inte riktigt med där, var slut i huvudet efter all hets {#lang_emotions_wink}

  • Lenilus
    kajsad skrev 2009-07-28 20:34:18 följande:
    För ett tag sedan så var det flera stycken som efterlyste en liten blomform i silicon och som var slutsålt överallt. Tänkte bara tipsa om att jag såg att Gunilla Wall fått in den i sitt sortiment nubutik.gunillawall.se/visa_produkt.asp?id=52&t...
    Hittade den också där, blev överlycklig {#lang_emotions_smile} Fick tillfälle att använda dem på mina senaste tårtor (bröllopstårtorna), fick precis hem den i förra veckan! {#lang_emotions_smile} 
  • Lenilus
    banantelefon skrev 2009-07-30 20:08:33 följande:
    Är det fler än jag som har panik och ångest vid varje tårta som bakas?Jag är rädd varje gång jag öppnar kylen att något ska vara fel.Allra ALLRA värst är det vid leverans.Tänk om de "misshandlar" tårtan. Låter den stå för varmt eller liknande.Usch...Har man kontrollbehov eller kontrollbehov???En annan sak.Kan man lägga sp på pipinggel eller smälter den då?
    Nja, inte panik varje gång, tycker mest att det är jättekul att göra tårtan, men sen är det jobbigt när den står i kylen, om den ska börja svettas, vilket inte hänt mig tidigare, men som plötsligt börjat ske! Fast sp:n har börjat svettas när jag lagt på den på tårtan, alltså innan jag ens ställt in den i kylen. Jag skyller på klimatet! För sen har det gått tillbaka, som tur är.

    Jag brukar instruera beställarna {#lang_emotions_smile}. Sen är det ju deras ansvar, brukar jag tänka, mer kan man inte göra.
  • Lenilus
    Mamma till Felicia och Simon skrev 2009-07-31 09:33:53 följande:
    Tack så jätte mycketen fråga till är det n¨gon som har ett bra recept på tårtbotten i en långpanna???
    3 x Monnies tårtbotten.
  • Lenilus

    Jag har förresten en liten fråga, har inte stor erfarenhet av våningstårtor och undrar hur man får våningen att stanna kvar och stå stabilt, speciellt om man ska frakta tårtan. Har man lite kristyr eller ex smörkräm under separatorplattan/guldrondellen? Annars kan den väl "glida runt" lätt om man fraktar den?

  • Lenilus
    salsajenny skrev 2009-08-01 17:19:07 följande:
    Sådär ja, helgens projekt finns att beskåda i bildtråden. Roligaste tårtan på länge, jag slapp gräddtårta nu, den är stor och rejäl, och roliga dekorationer, och roliga enkla färger och fyllningar. =)
    Jätte jätte fin!
  • Lenilus
    jezzie skrev 2009-08-02 00:12:58 följande:
    Undrar om någon har något tips... min son vill att jag ska göra en skateboard på hans tårta (ganska stor som ligger på hjulen), vad ska jag göra den av för att den inte ska falla ihop över hjulen? Kan flowerpaste funka eller ska jag ta modellerings, eller går det inte alls ?? =) Vore jätteglad om någon kunde råda mig.
    Gör själva skateboarden och hjulen separat först och låt dem stelna var för sig. Sen limmar du ihop dem när de är stela.
  • Lenilus
    Mamma till Felicia och Simon skrev 2009-08-02 09:31:27 följande:
    hej hej någon som kan hjälpa mig snabbt hur mycket flyff har ni till en långpanna??? alltså tårtan skall vara lika lång/stor som en långpannasnälla hjälp mig
    Jag har kört dubbel sats.
Svar på tråden TÅRT-tråden del 15 Fluff, MMF & Mousse