• LinaJo83

10 pappadagar...

Hur ska man göra när pappan ska anmäla sina 10 pappadagar? Gör man det när man åker in, eller när bebisen är ute, eller när man kommer hem? Får man anmäla det innan bebisen är ute?

Om man anmäler via sms hur gör man då? O vad händer efter sms:et? Får man hem en blankett att fylla i?

Han har skickat in sina inkomstuppgifter för ett tag sedan.

Tacksam för lite tips!!!

• Svar på tråden 10 pappadagar...
  • LinaJo83
    antispantis skrev 2009-07-26 20:33:32 följande:
    de tio pappadagarna får man bara ta ut från den dagen barnet kommer hem från BB, inte innan
    Så man får alltså inte ta ut för de dagar man är kvar på BB efter barnet är fött? Man måste ha kommit hem innan?
    Det kan ju bli många dagar utan ersättning...
  • Lyckoprinsessan

Jo, pappan måste ju vara ledig för att kunna vara på BB...

• Hannajo
    LinaJo83 skrev 2009-07-26 21:54:54 följande:
    Så man får alltså inte ta ut för de dagar man är kvar på BB efter barnet är fött? Man måste ha kommit hem innan?Det kan ju bli många dagar utan ersättning...
    Hon menade nog från den dag barnet fötts, det är så det är.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • antispantis

Vi har aldrig fått ersättning för de dagar vi legat inne på BB, för de säger att från den dagen barnet kommer hem får han ta ut sina pappadagar.

• CeeJay

Man FÅR börja ta de sk 10 pappadagarna även på BB. Däremot gäller regeln om att de ska tas ut inom 60 dagar från hemkomsten från BB.

• JungfruMaria

Det går visst att anmäla i efterskott!!! Vi var på information hos Försäkringskassan o han sa att det var inga problem. Ju fortare ju bättre såklart men det går bra.

Angående när han får ta ut dem står det mycket tydligt på försäkringskassan så här:

"Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt att vara ledig i tio dagar med tillfällig föräldrapenning i samband med ditt barns födelse. De dagarna ska ge dig möjlighet att vara med vid förlossningen, lära känna det nya barnet och ta hand om andra barn i familjen."

• JungfruMaria

Hmm.....jag kollade på nätet o såg att det stod att man skulle anmäla samma dag där och jag chattade med nån där som sa samma sak. ByråkratSverige i ett nötskal! Sitta o greja med dem när man är mitt uppi en förlossning el därefter? Idiotiskt. Nåja, smsa är ju ok. Men jag frågade även om när han kunde ta ut dagarna o det var som jag skrev tidigare dvs from det att bebisen börjar födas för det är ju logiskt - annars skulle han kanske bli tvungen att ta ledigt för att vara med på förlossningen...Alltså - de tio dagarna får tas ut i samband med förlossningen - bebben måste inte hem först!

• Vickan I
    antispantis skrev 2009-07-27 07:59:17 följande:
    Vi har aldrig fått ersättning för de dagar vi legat inne på BB, för de säger att från den dagen barnet kommer hem får han ta ut sina pappadagar.
    Det måste vara fel, för det fick vi. Lillskiten fick i sig fostervatten med träck i och en släng gulsot så vi blev kvar ngr dagar, men sambon hade ersättningne redan då.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • annbom

Min sambo tog ut 8 av 10 dagar när vi fortfarande var på BB så det går utmärkt. Det ända krav som finns är att pappan är med barnet, sedan spelar det ingen roll om det är hemma eller på BB.

antispantis skrev 2009-07-27 07:59:17 följande:
  • JungfruMaria
    annbom skrev 2009-07-27 11:16:42 följande:
    Min sambo tog ut 8 av 10 dagar när vi fortfarande var på BB så det går utmärkt. Det ända krav som finns är att pappan är med barnet, sedan spelar det ingen roll om det är hemma eller på BB.
    Eller som jag skrev tidigare: "Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt att vara ledig i tio dagar med tillfällig föräldrapenning i samband med ditt barns födelse. De dagarna ska ge dig möjlighet att vara med vid förlossningen, lära känna det nya barnet och ta hand om andra barn i familjen."

Han får ta ut dagarna även för att vara hemma o passa de andra barnen, om man har några vill säga...
  • annbom

Precis, glömde att tillägga att det räcker med att han är hemma med de andra barnen också. I princip så räcker det att han inte jobbar för att få ta ut dagarna

JungfruMaria skrev 2009-07-27 11:23:05 följande:
    Eller som jag skrev tidigare: "Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt att vara ledig i tio dagar med tillfällig föräldrapenning i samband med ditt barns födelse. De dagarna ska ge dig möjlighet att vara med vid förlossningen, lära känna det nya barnet och ta hand om andra barn i familjen." Han får ta ut dagarna även för att vara hemma o passa de andra barnen, om man har några vill säga...
  • Lyckoprinsessan

Men visst är det pappans personnummer man ska sms:a när han ska börja ta ut de tio pappadagarna? Fick aldrig svar på det tidigare i tråden...

• CeeJay
    Lyckoprinsessan skrev 2009-07-27 16:20:30 följande:
    Men visst är det pappans personnummer man ska sms:a när han ska börja ta ut de tio pappadagarna? Fick aldrig svar på det tidigare i tråden...
    Självklart, det är ju han som ska ta ut ersättningen
  • Äppelskrutt
    antispantis skrev 2009-07-26 20:33:32 följande:
    de tio pappadagarna får man bara ta ut från den dagen barnet kommer hem från BB, inte innan
    Vi tog ut för de fem dagarna vi låg kvar på BB...Och vi anmälde i efterhand....så tydligen går både får man det och det går....
  • anniki81

Tar man ut 10 pappadagar i sträck eller är det de dagar som han i vanliga fall skulle ha jobbat? Min sambo jobbar 3 dagar och är ledig 3 dagar och fortsätter ungefär så hela tiden.

• rabarben

Gud så krångligt allt är. Vi har gjort så att min sambo har nu 5 veckor semester. Förhoppmingsvis så kommer bebisen då, och sen tänke han ta ut de  10 dagarna i halvdagar, för att kunna underlätta för mig i 4 veckor istället för 2. De står ju inte att man måste ta ut de 10dagarna direkt dock senast inom 60dagar. Ha jag missuppfattat detta? Kanske ska ringa FK och kolla?

• Hannajo
    rabarben skrev 2009-07-30 21:56:04 följande:
    Gud så krångligt allt är. Vi har gjort så att min sambo har nu 5 veckor semester. Förhoppmingsvis så kommer bebisen då, och sen tänke han ta ut de  10 dagarna i halvdagar, för att kunna underlätta för mig i 4 veckor istället för 2. De står ju inte att man måste ta ut de 10dagarna direkt dock senast inom 60dagar. Ha jag missuppfattat detta? Kanske ska ringa FK och kolla?
    Så kan ni göra.
    anniki81 skrev 2009-07-30 21:50:39 följande:
    Tar man ut 10 pappadagar i sträck eller är det de dagar som han i vanliga fall skulle ha jobbat? Min sambo jobbar 3 dagar och är ledig 3 dagar och fortsätter ungefär så hela tiden.
    Han kan ta de dagar då han eg skulle ha jobbat, det gjorde min man, så han lyckades dra ut på dagarna i nästa tre veckor.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • CeeJay
    anniki81 skrev 2009-07-30 21:50:39 följande:
    Man kan BARA ta ut för de dagar man skulle ha arbetat Ersättningen ska täcka själva lönebortfallet och gäller alltså bara arbetsdagar.
  • anniki81

Det låter bra det, då blir han långledig

Svar på tråden 10 pappadagar...