• Me o Mike

Tvestjärtar?!? DÖÖÖ!!

Visste inte vart jag skulle lägga detta så det blev på irriterande!

Vår tomt är ÖVERFULL med vidriga tvestjärtar! Vet inte om det brukar vara så mycket eller om det är speciellt för just i sommar.. (bodde inte i hus förra sommaren)

I morse så ramla dom tom ner på mig när jag öppnade ytterdörren för dom hade väl krypit in när i springan i natt... *ryyyser*

Vad sjutton kan man göra för att bli av med dom äckliga krypen???

• Svar på tråden Tvestjärtar?!? DÖÖÖ!!
  • NoMatter
    Pysselgalningen skrev 2009-07-28 21:16:09 följande:
    pffft! RIngde anticimex idag och får nått snäsigt svar om att dom inget gör mot dom Inte heller nått åt myrorna jag har i massor. Dom kunde kanske lägga på ett pulver med inte mer än så... Så jag körde på hennes tips att hälla kokhett vatten på myrorna... Sure, en del dog väl... men nu myllrar det med 10ggr så stora myror här med
    Då tänkte jag rätt. Hade nämligen för mig at aniticimex inte gör något åt tvestjärtar. Deärmot har jag hört, har inte testat själv, att myrmedel ska fungera även mot tvstjärtar.

Oah ja, tvstjärtar är vidriga. jag har också hela tomten full, typ. Dom gillar ju mörker och fukt så det bästa är väl att försöka undvika sånt. Hur man nu gör det.
    Det största modet är tålamodet!
  • Pysselgalningen
    NoMatter skrev 2009-07-29 00:36:03 följande:
    Då tänkte jag rätt. Hade nämligen för mig at aniticimex inte gör något åt tvestjärtar. Deärmot har jag hört, har inte testat själv, att myrmedel ska fungera även mot tvstjärtar. Oah ja, tvstjärtar är vidriga. jag har också hela tomten full, typ. Dom gillar ju mörker och fukt så det bästa är väl att försöka undvika sånt. Hur man nu gör det.
    mjo, men som en tidigare i tråden sagt så finns det nått medel dom reagerar starkt på och det vill jag ha för jag vet att dom trivs i springorna ovanför ytterdörren *ryser*

Jag testade vitlök som tydligen skulle avskräcka dom med, men utan resultat. Jag tror väldigt lite på sånna husmorstips
  • Pysselgalningen
    Buster78 skrev 2009-07-28 23:56:30 följande:
    ja men det måste finnas en ingång till deras bo. där häller du ut antotal. så ska du se att dom snart är väck!
    inte bara EN ingång... jag är uppe i 20st som jag hittat nu....

Måste vara en jävligt biffigt bo, med tanke på alla bakvägar den har ut.
  • NoMatter
    Pysselgalningen skrev 2009-07-29 09:58:25 följande:
    mjo, men som en tidigare i tråden sagt så finns det nått medel dom reagerar starkt på och det vill jag ha för jag vet att dom trivs i springorna ovanför ytterdörren *ryser* Jag testade vitlök som tydligen skulle avskräcka dom med, men utan resultat. Jag tror väldigt lite på sånna husmorstips
    Det händer mig med att jag öppnar ytterdörren och så ramlar det ner en eller ett par tvestjärtar framför ögonen på mig. Inte SÅ kul.

Jag tror att "mina" bor i rabatten precis utanför köksfönstret men är inte helt säker, frågan är väl om man ska fylla rabatten med gift och samtidigt ta död på växterna där eller om man bara ska stå ut.

Vitlök har jag också hört men aldrig märkt att dom reagerar på.
    Det största modet är tålamodet!
  • Pysselgalningen

glömde göra fälla igår, men ska leta reda på lite kartong idag.

• Apipoulai

Ja, det är nog tvestjärtsår iår. Har aldrig haft besvär av dem tidigare, men iår har brevlådan varit full och vi har precis som någon skrev fått skaka tidningar och post.

Vi sprayade sedan med Radar Raid (mot silverfisk) spray

http://www.spangajarn.se/tradgard/tradgardstillbehor/mot_skadedjur/radar_raid_mot_silverfiskar

Sen dess har vi inte sett till en enda i brevlådan. :)
    Några fick dock dö genom den fotfasta metoden.

Billigare att handla sig en sådan flaska än att dra in Anticimex, tror jag. (Bättre än att tömma hårsprayen också Behövs inte så mycket, och Radar luktar förvånandsvärt gott, vilket är lite förrädiskt.)
    Lycka till!

? Do what you like. Like what you do. ?
  • jessjess

varje sommar har jag tvestjärtattack på min balkong, och så kommer dom in i lägenheten, vet inte hur många jag hittat i sängen genom åren....har prövat allt!!!
    så säger min pappa att ättika hjälper mot allt! så jag prövade ättika blandat med vatten och sprayade på hela balkongen....har inte sett en tvestjärt på två veckor =o)

Nu sprayar jag typ varannan dag för säkerhets skull.

• Apipoulai
    Pysselgalningen skrev 2009-07-28 21:16:09 följande:
    pffft!RIngde anticimex idag och får nått snäsigt svar om att dom inget gör mot dom Inte heller nått åt myrorna jag har i massor. Dom kunde kanske lägga på ett pulver med inte mer än så...Så jag körde på hennes tips att hälla kokhett vatten på myrorna... Sure, en del dog väl... men nu myllrar det med 10ggr så stora myror här med
    Fun Light fungerar utmärkt mot myror. Koncentratet innhåller nämligen nervgift.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article407917.ece
    ? Do what you like. Like what you do. ?
  • Helenapena

Orkar inte läsa hela tråden men här kommer ett tips!!

Vi har haft massor av tvestjärtar på trappen ute samt i postlådan och vi fick tipset att göra små rullar av wellpapp, fukta dom rikligt och lägga ut dom på trappen. Runt postlådans stolpe skulle vi vira fuktad wellpapp längst ner.
    Detta tips visade sig vara världens bästa sätt att fånga tvestjärtar på "Fällorna" är fulla av små snuskiga tvestjärtar som bosätter sig där inne och då och då är det bara att tömma dom och göra vad man vill med fångsten...
    Våra små fällor får vara kvar nu och trappen och postlådan är mycket trevligare numera!

Värt att testa

Svar på tråden Tvestjärtar?!? DÖÖÖ!!