• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • HeddaBigBum

Jo... vi har alltid minst en halväten yoggie i kylen, t.ex.. Mjölk dricker våra barn fortfarande ur sippy-cups, eftersom de lätt kan ställas in kylen igen... halvdruckna.

Visst funkar det till viss del att erbjuda samma halvätna grej nästa gång och nästa, men tyvärr väljer våra barn ofta hellre att inte äta alls. Men det går ju ingen nöd på dem. Är de verkligen HUNGRIGA då går det ju ner. Det är bara så sketans trååååkigt och, ja, irriiiiterande.

• Wagram
    Nena70 skrev 2009-10-05 19:47:40 följande:
    Min mamma skrev just (helt oberoende av vår diskussion) att SvD har en artikel om tvåspråkighet idag - jag kollade just, och här är den: www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel... Förresten läste jag för några år sedan (hm, det kan ha varit typ 10 år sedan... tror att det var i Nature) en intressant artikel om språk hos barn som var både blinda och döva. Man hade studerat amerikanska barn och kinesiska barn och hur de kommunicerade med sina föräldrar. Det som var intressant var att trots att kinesiska (mandarin, var det nog) och engelska har olika grammatisk ordföljd (minns inte riktigt vad det var - verb och subjektiv, kanske) så valde barnen att sätta ihop ord i en viss ordning oberoende av mammornas språk (så de var inte påverkade av mammorna). Artikeln försökte säga att det till någon del finns ett "medfött" språk hos människor, vilket jag tycker är en väldigt intressant idé!
    Ja, det dar ar ju Chomskys teori om att manniskors hjarnor ar "forprogrammerade" for sprak och att det eller de sprak vi faktiskt lar oss relateras till denna forforstaelse av hur sprak fungerar. Strukturen finns sas redan dar, vi bara fyller pa med detaljerna. Den teorin har blivit valdigt omdebatterad, men forskning tyder pa att han har ratt.
  • hewa

Jag fryyyyyyyyser!

Det är kallt här numera. Vi som hann vänja oss vid en lång varm sommar har frusit som hundar här hemma. Så nu kan jag inte låta bli att kolla runt på alla möjliga resesidor, drömma mig bort, sol, värme, en strand... Vi som var ett våga-vägra-charter-par en gång i tiden drömmer numera om all-inclusive med barnpool

• Desertchick

hewa: Tom och jag är ett våga-vägra-cruises par. Det sparar vi tills vi är pensionerade.

• Mealla

Vi har en harlig hostdag har idag, runt 17 grader, sol, och ingen luftfuktighet, klar fin luft, det ar sa har hosten ska vara.

Men jag skulle inte tacka nej till lite sol och bad heller...funderar ni pa nagot speciellt resmal Hewa?

• hewa

DS - haha, you just wait and see my friend Vi fick lite aktieutdelning (maken är delägare i sin fars företag), mer än vi vågat hoppas på. Och jag vet ju att jag borde vara förnuftig och lägga pengarna på huslånen men ack vad skönt det vore att skjuta till lite till semesterkassan istället! Spara eller slösa, spara eller slösa...

• hewa

Mealla - anything! Eller ja, vi vill nog inte vara borta mer än en vecka så helst inte alltför många timmars tidsskillnad. Nordafrika är ju i ropet här men det känns väl sådär lockande. Kap Verde kollade jag just på och det lät ju varmt och skönt åtminstone Sen gillade vi ju Karibien förra våren så det vore ju inte helt galet heller.

Å andra sidan vill vi gärna hälsa på våra kompisar i Buffalo, NY. Det är ju tyvärr inte direkt sommarvarmt så här års.

• evaoregon
    Wagram skrev 2009-10-05 18:34:21 följande:
    Usch, jag tycker verkligen att det ar synd med en sadan installning! Det finns ju tusen argument for varfor det ar bra och viktigt att barnen lar sig svenska (eller vad det nu galler for sprak), men det tyngsta tycker jag ar att spraket ar en del av deras kulturella identitet, och att han genom att vagra lara dem svenska ocksa forvagrar dem en lank till en del av sitt ursprung. Det ar en sak om man forsoker lara barnen sitt hemsprak men av olika anledningar inte lyckas, men att ga in i det med en sadan installning tycker jag verkligen ar trakigt! Jag har en kompis som vuxit upp i USA med en fransk och en japansk foralder, men som bara talar engelska. Det ar fortfarande med stor bitterhet hon pratar om hur hennes pappa bestamde att enbart engelska skulle talas i hemmet. Det har skurit av hennes band till bade Japan (dar hon bodde tills hon var fyra) och Frankrike. Jagt anser ju da att det inte finns nagra "onodiga" sprak, och att det ar lattare att lara sig fler sprak om man redan kan tva. Det ser jag inte minst pa mina elever. De med ett annat hemsprak an engelska ar ofta de duktigaste, aven om deras hemsprak inte har ett dugg med franska att gora, helt enkelt for att deras hjarnor redan har fattat det dar med hur olika sprak fungerar.
    Jag tycker nog att man åtminstone ska försöka att ge sina barn sitt hemspråk så jag håller med.

Min åttaåring har en kompis vars mamma är amerikanska och pappan ifrån Holland. Pojken kan ingen holländska alls och de har inte heller brytt sig om att skaffa holländskt pass till pojken. Det känns lite trist.
  • rasajj
    Mealla skrev 2009-10-05 21:02:59 följande:
    Jag haller helt och hallet med Hedda, och jag har borjat kora lite nazistmetoder med Eamon dar, att det blir ingen mer mat forran vid middagen, om du inte vill ha det har du bett om sa far du vara utan. Jag later applet med en tugga ligga kvar pa en tallrik i koket/kylskapet och det ar det applet (eller vad det nu var) han far att ata nasta gang han vill ha. Det funkar hyfsat ok for han brukar numera ata det han far nar han ber om det. Samtidigt sa tvingar jag honom inte att ata, utan han far vara hungrig helt enkelt om han kranglar/tjafsar.
    Sa gor vi ocksa, om ungarna bara tar en tugga, sa far de lagga resterande i kylen tills nasta gang de ar sugna. Det har funkat ok.. Inte perfekt..

Ett annat satt att visa pengars varde ar ju lekpengar, leka affar hemma. Eller att barnet far 'jobba' ihop pengar genom att utfora sysslor och fa en slant for det. Som de kan spara eller spendera.

Sa.. Jonathan OCH Amanda har influensa, det ar helt klart enligt lakaren (antagligen min man ocksa, men det var ju barnlakaren de var till.) Daremot testade vi inte for att e vilken sorts influensa, sa 'svin' eller 'vanlig' vet vi inte..

Sa nu maste vi boka om MRI tiden..
    Access to a waiting line is not access to health care.