• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • HeddaBigBum

Tänkte just föreslå meetup.com. Jag hade stora planer på att gå med i en lokal lekgrupp när vi flyttade hit, men vi lyckades fylla vårt schema med så mycket annat att det aldrig blev av.
    Men där verkar det ju finnas alla slags grupper, så testa!

Idag har jag varit hjälpmamma i Lukes svenskaklass (Bullerbyn 3) och jag är så imponerad av barnen i klassen. En flicka har svårigheter att få ihop meningar med mer än 2 svenska ord, men annars är alla andra flytande. Så imponerad och det underlättar ju undervisningen något enormt. Jag vet inte om alla varit i Sverige över sommaren och fått en "svenska-dos" eller något, men förra terminen var det verkligen enorma skillnader mellan barnens kunskaper, vilket gör det svårt för fröken att hitta en bra nivå.
    Barnen i klassen är mellan 4 och 5 år och idag avslutade de med att skriva små korta ord på tavlan. En i taget fick gå upp och fröken ljudade ordet. Aaaaaapppppaaaa... Kkkkaaaakkkkaaaa... De var så duktiga så!

• 3eyonmama
    Nena70 skrev 2009-10-06 04:26:50 följande:
    3em, har du kollat meetup.com? Dar jag bor finns det ocksa ofta "playgroups" som organiseras genom sjukhus. Nagon form av community center, kanske? Jag har hittat lite olika grupper via natet (har i WI da, sa hur det ar i NY vet jag inte) och kanske betalat som mest 20 dollar for att bli medlem.Instammer aven om det dar med korkortet - det kraver kanske 1 timmes "pluggande" och varldens simplaste uppkorning. Gar inte att jamfora med att ta svenskt korkort alls.
    nej har inte kollat upp dem, ska gora det pa en gang, tack!
  • Nena70

Hedda, ja, nu är jag ju säkert inte objektiv här, men jag tycker det borde vara mycket lättare att lära sej läsa och skriva på svenska än på engelska. Duktiga elever du har, i alla fall!

• HeddaBigBum
    Nena70 skrev 2009-10-06 04:43:04 följande:
    Hedda, ja, nu är jag ju säkert inte objektiv här, men jag tycker det borde vara mycket lättare att lära sej läsa och skriva på svenska än på engelska. Duktiga elever du har, i alla fall!
    Ja svenskan är ju mer "rakt av"... "skriv som det låter"... än engelskan. Tycker jag. Också helt subjketiv.

Förra terminen tyckte jag fröken (jag är inte fröken förresten) hade ganska mycket styr att över huvud taget nå barnen, eftersom många av dem inte förstod svenska särskilt väl. Då var Luke "bäst i klassen". Hans starka språk är ju svenskan. Nu är han helt klar inte "bäst", men för mig är det bara positivt. Han kan nu bli sporrad och han kan lära sig av sina kamrater istället för att vara den andra lär sig av.
  • Påskkyckling

Tjena tråden!

Många av er vet det ju från facebook redan, men jag ville bara berätta att vår Esther föddes i fredags! Nu ligger hon här på min mage så jag får bli lite kortfattad, lite knepigt med själva skrivandet...

Förlossningen gick jättebra, och var rätt fantastisk faktiskt. Hon föddes hemma och allt gick utan komplikationer. Det enda var att den var så otroligt snabb, så jag var nog lite chockad direkt efteråt. Särskilt som min förra förlossning var så lång. Jag visste ju att det ofta kan gå snabbare andra gången, men att det skulle gå SÅ snabbt var jag inte beredd på! 25 minuter efter att barnmorskorna kom hit så var hon ute. Jag ringde barnmorskan klockan sex på morgonen och sa att jag hade haft en hel del värkar under natten och att det kanske var dags för henne att komma hit, men jag var inte säker. Vi skrattade på telefon och det hela var rätt avslappnat. Kom överens om att jag skulle höra av mig igen om en halvtimme. 15 minuter senare var jag helt oförmögen att ringa några telefonsamtal så maken ringde upp henne igen och sa att det är nog dags nu. En halvtimme senare var de här båda två och jag märkte knappt att de kom eftersom jag var mitt i den allra mest intensiva delen av det hela. Sedan var flickebarnet som sagt ute 25 minuter senare. Så klockan sex tänkte jag att det nog kanske inte var på gång på riktigt (tänkte att det blir nog någon gång imorgon eller så) och kvart över sju var hon ute!

Oj det här blev ju längre än jag trodde. Det går ju rätt bra det här med att skriva med bebis på magen, man lär sig knepen! Vi mår iallafall utmärkt båda två. Nu ska jag försöka sova lite här...

• Sötsugen

Grattis Peony! Spännande att föda hemma, själv skulle jag nog aldrig våga det...skönt att allt gått bra och att ni mår bra!

• Nena70

Maste ju ocksa saga grattis till Peony! Vilken forlossning! Skont att du inte behovde aka till sjukhuset nar det gick sa fort!

• Hjartesjalen

Jag e sa trott sa jag ser dubbelt, gonatt alla o pa aterseende...