• MsMe

Jag är så rädd...!

7 veckor kvar till BF, och jag är fullkomligt livrädd.... Jag är så rädd för smärtan, jag är rädd för hjälplösheten, jag är så rädd inför tanken att ett barn skall ut ur min kropp.....!!

Gråter mycket, drömmer mardrömmar.

Vill ha med min mamma på förlossningen. Mamma och sambon min är TRYGGHET för mig. Bröt ihop helt när det kom fram att sambon egentligen inte vill att min mamma ska vara med, han "trodde att det var hans och min dag". Det ÄR hans och min dag, jag vill bara veta att min mamma är där.
    Får svårt att andas av stressen det innebär att veta att det är viktigt för mig att hon är där, och att sambon inte vill att hon ska vara där.....!

Hade min första förvärk häromkvällen, och den gjorde mig vettskrämd. Jag vill inte, jag får panik, ångest, vill bara skrika och gråta. Känner mig så svag som mer än gärna vill ha barn, men inte vill gå igenom en förlossning......

Är sjukskriven för foglossning samt depression, och förstår att mitt sinnestillstånd påverkar mina tankar....

Jag försöker tänka att förlossningen ska leda till att vi äntligen får träffa vårat barn, men allt jag kan tänka på när man säger ordet "förlossning" är smärta, blod, gråt, panik, ångest, SKRÄCK.....!

Jag är nästan så rädd att jag känner att jag inte längre vill vara med.......

• Svar på tråden Jag är så rädd...!
  • MsMe
    Scilia skrev 2009-07-29 15:02:45 följande:
    Men kära du!Ring din BM idag!! Ta tag i detta!Be om en aurora kontakt, det finns lösningar..Om du biter ihop och mår såhär dåligt så kan det aldrig sluta bra.Finns ff tid till att få ett planerat snitt.Det verkar inte som din sambo förstått riktigt hur dåligt du mår.Försök förklara!KRAM O LYCKA TILL
    Tack snälla, blir glad över ditt svar men sitter ändå och tjuter framför datorn.

Har hört så mycket om snitt, att man inte blir beviljad om man KAN föda naturligt, och kanske anser de att jag KAN det eftersom det är psyket som krånglar och inte kroppen....?

Nej, min sambo har inte förstått, det vet jag... Känns så svårt att hitta något riktigt sätt att förklara också..?
  • Ammiz

Ja, be om hjälp! Du är definitivt inte den första med förlossningsrädsla.

Har du funderat på att ta en profylaxkurs? Kanske en helgkurs? Kanske du då kan känna att du har lite mer kontroll över situationen och även att du kanske känner att din partner har det också. Dessa kurser vänder sig ju lika mycket till partners och deras roll är viktig som stöd.

Tror också att det är bra om du (och din partner!) annars läser in er noga på alla förlossningens steg på egen hand - att ni pratar igenom hur ni känner och hur du behöver honom.

Hjälper det om din mamma är där men kanske inte i rummet hela tiden? Kan du och din partner få födelseögonblicket som "ert" tillfälle och att din mamma lämnar er då men att hon finns där som stöd resten av tiden? Kan ni kompromissa er fram till en lösning som ni båda känner er nöjda med? Om inte så får han acceptera att det är viktigt att din mamma är där- att du känner dig lugnare redan NU är nog så viktigt. Förstår att han inte vill ha din mamma där, men det kanske det är värt- lite missnöje från honom om det är en sådan lättnad för dig- och när bebisen väl är ute tror jag inte att det spelar någon roll längre.

• Scilia

Jojojojo... man kan få snitt.
    Känner ett par stycken som fått det som varit rädda och panikslagna!
    Man kan faktiskt teoretiskt helt enkelt totalvägra att föda normalt.

Aurorna är proffs på förlossningsrädsla.
    Ta kontakt.

Men det börjar bli lite bråttom...

DU ÄR VIKTIGAST! Ring idag!

• Scilia

Ps.... tycker också att...

Din sambo faktiskt får anpassa sig om det blir en förlossning, jag är ledsen men "vem fan tror han att han är" det är DU som ska föda, det är DU som är viktig...

• Kinya

Säg till din sambo att du är absolut livrädd för förlossningen och att han och din mamma är tryggheter som du inte klarar av att vara utan. Ta med honom till barnmorskan så får hon förklara för honom för hon förstår nog. Eftersom hon inte är lika känslosam som du är just nu så kan hon nog förklara det för honom på ett sätt så att han förstår bättre.

• MsMe
    Ammiz skrev 2009-07-29 15:13:08 följande:
    Ja, be om hjälp! Du är definitivt inte den första med förlossningsrädsla.Har du funderat på att ta en profylaxkurs? Kanske en helgkurs? Kanske du då kan känna att du har lite mer kontroll över situationen och även att du kanske känner att din partner har det också. Dessa kurser vänder sig ju lika mycket till partners och deras roll är viktig som stöd. Tror också att det är bra om du (och din partner!) annars läser in er noga på alla förlossningens steg på egen hand - att ni pratar igenom hur ni känner och hur du behöver honom.Hjälper det om din mamma är där men kanske inte i rummet hela tiden? Kan du och din partner få födelseögonblicket som "ert" tillfälle och att din mamma lämnar er då men att hon finns där som stöd resten av tiden? Kan ni kompromissa er fram till en lösning som ni båda känner er nöjda med? Om inte så får han acceptera att det är viktigt att din mamma är där- att du känner dig lugnare redan NU är nog så viktigt. Förstår att han inte vill ha din mamma där, men det kanske det är värt- lite missnöje från honom om det är en sådan lättnad för dig- och när bebisen väl är ute tror jag inte att det spelar någon roll längre.
    Ska definitivt kolla upp möjligheter till någon kurs eller liknande, tack!

Har försökt förklara för sambon att jag inte vill att mamma håller mig i handen hela tiden, jag vill mest veta att hon finns där när jag behöver henne, att jag KAN ropa efter henne, att jag får se henne om jag behöver det....

Har talat med mamma om allt detta, och hon är ju såklart medveten om att det är min och sambons dag. Hon erbjuder bara sitt stöd, för oss BÅDA, men han verkar inte riktigt förstå...
    Han sa att "han vill att jag ska ropa efter honom och inte min mamma". Jag förstår inte riktigt hur han ser den här dagen framför sig, hur han tror att det kommer bli..? Känns som att han tror att han kommer bli utestängd, och så är det absolut INTE.
  • MsMe
    Scilia skrev 2009-07-29 15:16:05 följande:
    Ps.... tycker också att...Din sambo faktiskt får anpassa sig om det blir en förlossning, jag är ledsen men "vem fan tror han att han är" det är DU som ska föda, det är DU som är viktig...
    Vad skönt att du skriver just det... Har skämts som f*n över att jag TÄNKT just det du skriver, har tyckt att jag kanske inte har någon RÄTT att tänka så... Men det är ju jag som ska föda, och inte han...
  • MsMe
    Kinya skrev 2009-07-29 15:16:12 följande:
    Säg till din sambo att du är absolut livrädd för förlossningen och att han och din mamma är tryggheter som du inte klarar av att vara utan. Ta med honom till barnmorskan så får hon förklara för honom för hon förstår nog. Eftersom hon inte är lika känslosam som du är just nu så kan hon nog förklara det för honom på ett sätt så att han förstår bättre.
    Det kanske kan vara en ide'. Tack!
  • Lbem

Du är inte ensam om att vara rädd inför förlossningen!!
    Jag går snart in i v.38 och undrar hur sjutton ett barn ska komma UT UR mig, en sak att de kommer in men ut vet jag inte hur jag ska klara ärligt talat. Har haft några få förvärkar som gjort ont så in i bängen och då menar jag verkligen ONT, sängliggandes med sån smärta så jag inte ens kan resa eller vända på mig. Undrar varje dag hur jag ska klara förlossningen.
    Jag är kanske en av de få som inte vill ha med varken pappan (vi är inte tillsammans längre) eller min mamma, visst är mamma en trygghet men jag vill inte att hon ska se mig ha så ont eller höra mig skrika :D
    Alla är vi olika, men jag tycker att visst är det din och din killes förlossning, men det är DU som ska föda och därför du som bestämmer om din mamma ska vara med eller inte. Mår du bättre av det, bry dig inte om vad han säger.. Lycka till!

• FiaFia

jag förstår din sambo precis...

Det är ju dagen då ni ska bli en egen familj, det är stort även för oss killar. Jag skulle inte heller vilja ha någon annan inne på förlossningen.

Min fru lider också av förlossningsrädsla och vi har blivit beviljade ett snitt. Efter att vi fick datum för snittet så blev hon lugn direkt och kunde börja slappna av och vara glad för att vi ska få vårt barn.

Det jag vill säga är att snacka med er BM och berätta hur du känner så är jag helt övertygad om att du får ett snitt (om det är det du vill ha...)

Nu är detta ett delat konto av mamma och pappa fajp, och detta är pappa fajps åsikter och tankar... mycket möjligt att mamma fajp tycker att jag är pucko :)

Svar på tråden Jag är så rädd...!