• MsMe

Jag är så rädd...!

7 veckor kvar till BF, och jag är fullkomligt livrädd.... Jag är så rädd för smärtan, jag är rädd för hjälplösheten, jag är så rädd inför tanken att ett barn skall ut ur min kropp.....!!

Gråter mycket, drömmer mardrömmar.

Vill ha med min mamma på förlossningen. Mamma och sambon min är TRYGGHET för mig. Bröt ihop helt när det kom fram att sambon egentligen inte vill att min mamma ska vara med, han "trodde att det var hans och min dag". Det ÄR hans och min dag, jag vill bara veta att min mamma är där.
    Får svårt att andas av stressen det innebär att veta att det är viktigt för mig att hon är där, och att sambon inte vill att hon ska vara där.....!

Hade min första förvärk häromkvällen, och den gjorde mig vettskrämd. Jag vill inte, jag får panik, ångest, vill bara skrika och gråta. Känner mig så svag som mer än gärna vill ha barn, men inte vill gå igenom en förlossning......

Är sjukskriven för foglossning samt depression, och förstår att mitt sinnestillstånd påverkar mina tankar....

Jag försöker tänka att förlossningen ska leda till att vi äntligen får träffa vårat barn, men allt jag kan tänka på när man säger ordet "förlossning" är smärta, blod, gråt, panik, ångest, SKRÄCK.....!

Jag är nästan så rädd att jag känner att jag inte längre vill vara med.......

• Svar på tråden Jag är så rädd...!
  • MsMe
    Lbem skrev 2009-07-29 15:21:00 följande:
    Du är inte ensam om att vara rädd inför förlossningen!!Jag går snart in i v.38 och undrar hur sjutton ett barn ska komma UT UR mig, en sak att de kommer in men ut vet jag inte hur jag ska klara ärligt talat. Har haft några få förvärkar som gjort ont så in i bängen och då menar jag verkligen ONT, sängliggandes med sån smärta så jag inte ens kan resa eller vända på mig. Undrar varje dag hur jag ska klara förlossningen. Jag är kanske en av de få som inte vill ha med varken pappan (vi är inte tillsammans längre) eller min mamma, visst är mamma en trygghet men jag vill inte att hon ska se mig ha så ont eller höra mig skrika :DAlla är vi olika, men jag tycker att visst är det din och din killes förlossning, men det är DU som ska föda och därför du som bestämmer om din mamma ska vara med eller inte. Mår du bättre av det, bry dig inte om vad han säger.. Lycka till!
    Oj, då har du ännu närmare den dagen än vad jag har..... Lider med dig.... :(

Jag vet inte om det är vanligt eller ovanligt att vilja ha med sin mamma? Enligt den bm som ger mig akupunktur, så har iaf HON inte varit med om det särskilt ofta.

Jag hoppas att allt kommer att gå bra för dig. Vet du vad du ska få för sort?

Lycka till!!
  • Ammiz

Eftersom det är min fru som är gravid nu så hamnar jag ju i din killes situation. Nu är det inte aktuellt- men OM min fru hade velat ha med sin mamma så hade jag tagit illa upp- känt mig hotad, otillräcklig, allt möjligt.

Har ni pratat om detta- om hur det skulle få honom att känna om din mamma vore med? Vad har de för kontakt med varandra? Personligen vill jag forfarande göra ett gott intryck på min svärmor- så jag skulle uppleva det väldigt stressande om hon vore med under en så viktig stund i mitt liv!

Prata och prata och prata om det tills ni når en lösning ni är nöjda med- för jag tror att ni kommer hitta den!

Hur hade du tänkt om det vore tvärt om- att det vore din kille som verkligen vore förlossningsrädd- även om han inte hade haft någon smärta att vara rädd för kan han ju vara livrädd ändå! Vad hade du känt inför att hans mamma hade varit med?

Säger inte alls att det är fel att din mamma är med- bara det att det vore fint om det kunde bli ett gemensamt beslut så att din partner inte känner sig överkörd- för det är något av de viktigaste stunderna i hans liv också! Om inte- så är ändå beslutet ytterst ditt- för det är du som ska föda! Och det är du som är rädd!

• MsMe
    FiaFia skrev 2009-07-29 15:28:21 följande:
    jag förstår din sambo precis...Det är ju dagen då ni ska bli en egen familj, det är stort även för oss killar. Jag skulle inte heller vilja ha någon annan inne på förlossningen.Min fru lider också av förlossningsrädsla och vi har blivit beviljade ett snitt. Efter att vi fick datum för snittet så blev hon lugn direkt och kunde börja slappna av och vara glad för att vi ska få vårt barn.Det jag vill säga är att snacka med er BM och berätta hur du känner så är jag helt övertygad om att du får ett snitt (om det är det du vill ha...)Nu är detta ett delat konto av mamma och pappa fajp, och detta är pappa fajps åsikter och tankar... mycket möjligt att mamma fajp tycker att jag är pucko :)
    Tack för ditt svar! Roligt att få svar av en kille, min egen är inte så duktig på att sätta ord på sina känslor.

Jag ska absolut prata med vår bm, vi ska dit nästa vecka, men jag ska nog ringa och få en tidigare tid.

Tack!
  • MsMe
    Ammiz skrev 2009-07-29 15:45:19 följande:
    Eftersom det är min fru som är gravid nu så hamnar jag ju i din killes situation. Nu är det inte aktuellt- men OM min fru hade velat ha med sin mamma så hade jag tagit illa upp- känt mig hotad, otillräcklig, allt möjligt. Har ni pratat om detta- om hur det skulle få honom att känna om din mamma vore med? Vad har de för kontakt med varandra? Personligen vill jag forfarande göra ett gott intryck på min svärmor- så jag skulle uppleva det väldigt stressande om hon vore med under en så viktig stund i mitt liv!Prata och prata och prata om det tills ni når en lösning ni är nöjda med- för jag tror att ni kommer hitta den!Hur hade du tänkt om det vore tvärt om- att det vore din kille som verkligen vore förlossningsrädd- även om han inte hade haft någon smärta att vara rädd för kan han ju vara livrädd ändå! Vad hade du känt inför att hans mamma hade varit med? Säger inte alls att det är fel att din mamma är med- bara det att det vore fint om det kunde bli ett gemensamt beslut så att din partner inte känner sig överkörd- för det är något av de viktigaste stunderna i hans liv också! Om inte- så är ändå beslutet ytterst ditt- för det är du som ska föda! Och det är du som är rädd!
    Hej, och tack för ditt svar!

Jag försöker förstå hur min sambo känner, men jag har faktiskt svårt för det... Det är JAG som ska föda, även om jag förstår att han ska bli förälder lika mycket som jag. Det är MIN kropp som ska öppnas, blöda, och genomgå denna prövning, inte hans. Därför känner jag att MIN trygghet är viktig, och min mamma betyder trygghet för mig på ett annat sätt än min sambo gör. Min sambo är min klippa i det mesta, men just detta har han aldrig upplevt, och det har min mamma.....

Min sambo och min mamma kommer riktigt bra överens, mamma är helt tokig i honom. :)

Kanske är det så som du säger att du skulle känna: stressad över att ha henne med under en så viktig stund i ditt liv. Min sambo har svårt för att sätta ord på känslor.

Jag älskar min svärmor, och jag inbillar mig iallafall att jag inte skulle ha något emot om hon var med, om situationen var omvänd.

Jag vill verkligen inte att min sambo ska känna sig överkörd. Att något som gör mig trygg får honom att må dåligt gör att jag känner som att jag ska gå sönder inuti......
  • sofie3

Men du! Det kommer gå kanon bra ska du se.. jag då knäpp som jag är tycker att det är roligt att föda barn, visst ont gör det men det är ingen smärta som man inte klarar.*lovar*
    Hade precis som du världens panik innan jag födde min första son(min mamma var faktiskt med) men jag märkte inte ens av henne. Hon och min gubbe höll i mina händer och det hade kunnat varit vem som helst som gjorde det.. Försök få din kille att gilla tanken att ha henne med både för sällskap för hans egen del och även nån som kan "avlasta" honom om du blir "krävande" (missförstå mig rätt nu) menar så han ser det hela med andra ögon och att han faktiskt kan ha nytta av svärmor.

Försök slappna av och tänka positiva tankar! Ja jag vet lättare sagt än gjort.

Så ledsen för att jag aldrig mer kommer få vara med om den super häftiga mysiga och spännande händelse nån mer gång!
    Skulle vara spännande att höra från dig efter förlossningen..

Stort lycka till och en sak till kan jag lova, du får VÄRLDENS finaste belöning.. ERAN bebis!!

Kram

• cloud

hejsan.
    jag har också sju veckor kvar och hade så fruktansvärda förverkar i går på morgonen. jag blev jätte rädd och bara tänkte på hur ont det kommer att göra med den riktiga förlossningen sen. min make jobbar natt också så jag fick ligga vaken själv för jag hade inte hjärta att väcka honom. men jag grät i stora floder och var så orolig. jag har också funderat på att ha min mamma med mig då jag tror jag skulle känna mig säkrare och att jag inte riktigt litar på min man att han klara av det.

men sen kom jag på mig själv hur löjlig jag måste vara! herregud folk har fött barn genom alla tider och folk fortsätter ju att göra det. jag har bestämt mig för att köra på utan bedövning och enbart med min make. jag tror det skulle bli så mycket med min mamma där. sen har jag nog en fördel då mina svärföräldrar bor väldigt nära sjukhuset och jag kommer antagligen be min mamma att komma dit så hon finns någorlunda nära ifall det skulle vara något.

jag hoppas att du mår bättre över det hela då jag vet hur du känner dig! lycka till med allt!!!

• 1977Maria Therese

Lika som jag då, jag fick snitt, trodde jag skulle ta mitt liv under hela grviditeten. Prata med Aurora de hjälper dig att förbereda och hjälper dig till en bra förlossning.

• Laguna

Jag ska få mitt tredje barn o har fött första vag. o andra med snitt. Nu är det vag. som gäller igen. Jag har varit rädd för kommande smärta igen, jag har precis läst boken "Att föda som en man" av Tove Karlsson. Du kanske kan låna den på bibblan. Den gav en helt ny syn på smärtlindring, jag tänker be om ordentligt med smärtlindring.

• Kajsa86

Här är en till som är livrädd! Är i vecka 36! Vet i fan hur man ska klara det? Men NÅGONSTANS inne i mig finns tanken att såååå många andra kvinnor klarar det, så varför inte jag. Visst kommer det säkert göra skitont. Har haft förvärkar hela dagen idag och de gör riktigt ont. Och hur orolig blir man inte när folk säger "Oj, förvärkarna är INGENTING mot de riktiga värkarna!"...

Men samtidigt lååångt inne i mig finns en liten, liten nyfikenhet på hur det kommer kännas.
    Jag hade också en liten tanke på att ha med mig mamma (eller min syster) under förlossningen då vi står varandra väldigt nära. Men min sambo är som din där, han vill att vi ska klara det själva. Och lite kan jag väl hålla med honom!

Jag hoppas jag kommer till att komma levande ur detta

Lycka till du med!

• MsMe

Tack till alla änglar som svarat på mitt inlägg! Ni anar inte vad det betyder. Har känt mig så ensam i detta.
    Har fått lite nya synsätt och tankesätt, tack vare er.

Ska söka hjälp omgående. Hjälp som ni upplyst mig om faktiskt finns.

Tack än en gång!

KRAMAR

• TusseTvå

Hej!

Har själv 10 veckor kvar, och har varit väldigt rädd för olika skeden i förlossningen. Men jag har försökt att bearbeta mig igenom dem.
    Först var jag rädd för eupidralen, sen rädd för förvärkarna, sen rädd för att moderkakan skall ut, sen rädd för utdrivningsskedet och nu senast jätte rädd för att spricka.
    Jag har lixom bearbetat alla dessa delat till att det känns OK nu.

De som jag känner som haft värst förlossningar är just de personer som varit spända och livrädda. Har du frågat din BM om du kan få gå på Aurorasamtal?

När du skriver ditt brev som du skall ha med dig när du skall föda, skriv allt du önskar dig och allt du är rädd för.
    Jag skall skriva:
    - Säg till när jag måste ta eupidralen, innan det är för sent.
    - Vill att ni har varma handukar i utdrivningsskedet så att det minimerar sprickor.
    - Be mig andas lugnt om jag inte gör det.
    MM mm mm.

Det absolut viktigaste som alla har sagt till mig är att vara lugn och ANDAS lugnt, så det skall jag ta med mig. OM något går snett, så har vi världens bästa sjukvård som tar hand om en, så jag är inte längre rädd för att något går snett.

Oavsett om vi vill det eller inte kommer kroppen få ut barnet, då barnet och din kropp är redo, så se till att bara följa med kroppen och streta inte emot med rädsla, då kommer det gå jätte bra.

Jag tänker ta ALLA smärtstillande om det behövs, utan att skämmas över det.
    Det kommer gå jätte bra för dig!!!! Ta hjälp när det gäller din rädsla, det är din värsta fiende just nu.
    Kram

Svar på tråden Jag är så rädd...!