• Anonym

kliar i halsen /svårt att andas

Min hals kliar och det känns väldigt obehagligt. Som jag får svårt att andas ungefär inte jätte allvarligt. Dvs det känns påverkat men inte så att jag inte får någon luft.
    Vad kan det vara? Har troligen astma men då vid ansträgning. Det har dock blivit mycket värre senaste tiden. Har fått medicin men den tar jag bara när det behövs dvs efter att jag sprungit eller liknande?

• Svar på tråden kliar i halsen /svårt att andas
  • ENAOLINE

kliar på mig även vid pollensäsong samt damm...

• Anonym

misstänker damm eller katter om det är allergi :(

• blinkalilla
    Anonym skrev 2009-07-30 14:35:34 följande:
    misstänker damm eller katter om det är allergi :(
    Det kan vara allt möjligt i världen.
    Mina föräldrar bodde ca 2 km bort från ett stall och min bror (även allergisk mot hästar) fick allergiska reaktioner ibland.
  • blinkalilla

Man kan ha allergi mot som jag sa tidigare mot allt möjligt:

Frukt och grönsaker främst vattniga sådana t.ex. apelsin, tomat
    Nötter av olika sorter
    Pollen
    Djur, inte bara pälsdjur utan små nästan osynliga djur också så som kvalster mm som kan finnas i lakan tex.
    Damm
    Mögel

Så det är en lång lista och många tester som behöver göras för att kunna fastställa vad det är för allergi om det är allergi nu.

Men det kan även vara din astma då jag vet att det brukar klia när strupen förminskas vid ansträngning.

• Anonym (C)

Om du har svårt att andas ska du på en gång ta din astma medicin den som är luftrörsvidgande.
    Har du zyrlex hemma eller betapred så ta det, det stoppar allergireaktionen i kroppen.

DIREKT!!!

Sedan kan du ju börja fundera på vad som du har reagerat på, nyklippta gräsmattor, parfym något du ätit osv.
    Sedan försöker du i möjligaste mån undvika detta.

Så här är det att ha astma, ibland uppkommer det nya saker man reagerar mot, då gäller det att vara försiktig.
    Du kan kontrollera om det var det du trodde genom att utsätta dig för detta en gång till men sedan vet du och då undviker du detta.

Att ha astma är ingen dans på rosor och du bör alltid vara uppmärksam på förändringar.

• Anonym (C)

Att ha astma är ingen dans på rosor och du bör alltid vara uppmärksam på förändringar

.... och självklart om du är allergisk också

• Anonym

Anonym (C) skrev 2009-07-30 17:33:36 följande:

Om du har svårt att andas ska du på en gång ta din astma medicin den som är luftrörsvidgande. Har du zyrlex hemma eller betapred så ta det, det stoppar allergireaktionen i kroppen. DIREKT!!! Sedan kan du ju börja fundera på vad som du har reagerat på, nyklippta gräsmattor, parfym något du ätit osv. Sedan försöker du i möjligaste mån undvika detta. Så här är det att ha astma, ibland uppkommer det nya saker man reagerar mot, då gäller det att vara försiktig. Du kan kontrollera om det var det du trodde genom att utsätta dig för detta en gång till men sedan vet du och då undviker du detta. Att ha astma är ingen dans på rosor och du bör alltid vara uppmärksam på förändringar.
    Anonym (C) skrev 2009-07-30 17:35:39 följande:
    Att ha astma är ingen dans på rosor och du bör alltid vara uppmärksam på förändringar .... och självklart om du är allergisk också
    jag vill inte ta medicinen i onödan och det var ju inte så akut.
  • Anonym (C)

Då tänker jag kalla dig korkad, har man svårt att andas så är det medicin som gäller.
    Men det är upp till dig.

Tycker du då ska ta och lära dig lite om vad som händer i luftstrupen lite mer faktamässigt alltså och om astma. Då kanske du tänker till en gång extra när du tvekar att ta luftrörsvidgande.

En liten fråga bara, hur mycket är akut?

Är det när du får svårare att andas eller måste du bli blå i ansiktet först?

• Anonym (C)

Oj ursäkta ... märkte efter jag postade inlägget att jag låter väldigt aggressiv. Det var inte min mening =(

• Anonym

Snälla du, har du svårt att andas är det AKUTEN som gäller, särskilt som astmatiker, inget att fundera på. På dagtid ska du inte ens ringa vårdcentralen utan det är bara att åka dit akut, så har vi gjort när våra flickor blivit sjuka och då har det ändå inte handlat om liv eller död men däremot hade ena flickan väldigt ont i ena örat fick vi veta när deras pappa, tillika min sambo, hämtade barnen på förskolan.

Vid ett annat tillfälle sa personalen på förskolan åt sambon vid hämtningen att de tyckte vi skulle söka akut på vc då de sett att ena dottern fått röda utslag på kroppen, syntes dock inget när vi lämnade flickorna på morgonen men tydligen kan det gå väldigt fort enligt vc (visade sig vara scharlakansfeber den gången). Båda gångerna var det eftermiddag och att ens hinna komma fram i telefonkön då till vc kunde vi glömma så vi åkte dit och blev hur bra bemötta som helst. Lycka till!

Svar på tråden kliar i halsen /svårt att andas