Anonym skrev 2009-08-03 18:08:39 följande:
varför vårdcentralen inte har tid med mig vet jag inte. jag har aldrig varit dit tidigare tror jag utan listade om mig för ett halvår sedan kanske. blir nog att lista om sig igen för att hitta något vettigare ställe... vad är det kosntiga i att jag inte tar medicin? det gör jag extremt sällan.
Det är en sak att inte ta sin medicin när man reagerar med "lite" kli eller eksem. Men när det kommer till just andningen som faktiskt är det viktigaste är det en annan sak.
Blir det svårt att andas ska man ta medicin oavsett man tycker det är nödvändigt eller inte.
Är det allergi så kan halsen svullna upp så du inte får luft och tuppar av.
Är det astma kan halsen täppas till så du tuppar av.
Och båda fallen kan vara livsfarligt.
Läste att du har ett litet barn, om du inte oroar dig för dig själv så ska du kanske tänka på att din lill* behöver dig.
Du skriver att du har ansträngnings astma, det betyder att du inte får tillräckligt med syre när du (om du är otränad) sätter igång och tex joggar. Om du tränar så har du kroppen i bättre trim och den orkar mer.
Men astma är en kronisk inflammation i luftrören som du håller i chack med just mediciner.
Tar du din antiinflammatoriska spray i förebyggande syfte precis som du antagligen ska och du är i god fysisk form så märks inte din astma. Då är du symptomfri-men- du har fortfarande astma.
När det blir akut och luftrören täpps till, är det medicin som gäller.
Att vårdcentralen inte tar dig på allvar kanske du ska ta och fundera på vad du sa till dem... inte för att jag misstror dig när du säger att de "inte har tid" men med det svaret måste de bedömt på det du sa inte akut.