• Anonym

kliar i halsen /svårt att andas

Min hals kliar och det känns väldigt obehagligt. Som jag får svårt att andas ungefär inte jätte allvarligt. Dvs det känns påverkat men inte så att jag inte får någon luft.
    Vad kan det vara? Har troligen astma men då vid ansträgning. Det har dock blivit mycket värre senaste tiden. Har fått medicin men den tar jag bara när det behövs dvs efter att jag sprungit eller liknande?

• Svar på tråden kliar i halsen /svårt att andas
  • Anonym

allergi. så får jag om jag äter jordnötter, morötter eller äpplen!

• Bevabus

Jag är allergiker och får sådär ibland, vet att det känns otäckt men att åka in till akuten är lite överdrivet. Börja med att köpa hem Cetirizin, det är ett allergipiller för ALLA sorters allergier. Det är kanonbra för tex. mig som har flera allergier och det tar bort klådan och svullnaden. Det är jättebra att ha hemma ifall detta händer igen. Och de är väldigt milda men effektiva så det gör inget om man tar ett i "onödan".

Är du astmatiker så tycker jag du ska berätta det för din läkare när du ber om att få Cetirizin och be om remiss för att ta allergitest!

• Anonym
    Bevabus skrev 2009-08-01 02:35:26 följande:
    Jag är allergiker och får sådär ibland, vet att det känns otäckt men att åka in till akuten är lite överdrivet. Börja med att köpa hem Cetirizin, det är ett allergipiller för ALLA sorters allergier. Det är kanonbra för tex. mig som har flera allergier och det tar bort klådan och svullnaden. Det är jättebra att ha hemma ifall detta händer igen. Och de är väldigt milda men effektiva så det gör inget om man tar ett i "onödan". Är du astmatiker så tycker jag du ska berätta det för din läkare när du ber om att få Cetirizin och be om remiss för att ta allergitest!
    Hejsan!

Det var jag som rådde TS att åka till akuten då jag tolkade det som att andningen var jobbig och TS inte kunde komma tillrätta med det själv. Klarar man sig inte med sina astmamediciner och inte kan andas kan det ju vara minst sagt väldigt farligt.
  • jagälskarallaminabarn
    Anonym skrev 2009-07-29 23:54:42 följande:
    Min hals kliar och det känns väldigt obehagligt. Som jag får svårt att andas ungefär inte jätte allvarligt. Dvs det känns påverkat men inte så att jag inte får någon luft. Vad kan det vara? Har troligen astma men då vid ansträgning. Det har dock blivit mycket värre senaste tiden. Har fått medicin men den tar jag bara när det behövs dvs efter att jag sprungit eller liknande?
    Har du inte fått någon medicin att ta i förebyggande syfte, t ex Pulmicort? Man måste ju behandla den underliggande orsaken, d v s luftrören, det räcker inte med att bara gå på själva symptomen men det borde din läkare känna till annars skulle jag vilja rekommendera dig att byta läkare.

Ett tips är att ta din nuvarande medicin 20 - 30 min INNAN du anstränger dig, det rådet fick jag från flera olika läkare i början. Har haft astma i 16 år och tycker att följande länk är väldigt användbar då sidan beskriver astma och allergi otroligt bra om man bläddrar runt lite (är inte involverad i astma och allergiförbundet annat än som "vanlig" medlem om någon tror jag försöker göra reklam av någon annan orsak):

www.astmaoallergiforbundet.se/
  • Anonym
    jagälskarallaminabarn skrev 2009-08-01 12:06:33 följande:
    Har du inte fått någon medicin att ta i förebyggande syfte, t ex Pulmicort? Man måste ju behandla den underliggande orsaken, d v s luftrören, det räcker inte med att bara gå på själva symptomen men det borde din läkare känna till annars skulle jag vilja rekommendera dig att byta läkare. Ett tips är att ta din nuvarande medicin 20 - 30 min INNAN du anstränger dig, det rådet fick jag från flera olika läkare i början. Har haft astma i 16 år och tycker att följande länk är väldigt användbar då sidan beskriver astma och allergi otroligt bra om man bläddrar runt lite (är inte involverad i astma och allergiförbundet annat än som "vanlig" medlem om någon tror jag försöker göra reklam av någon annan orsak): www.astmaoallergiforbundet.se/
    det var en akut tid, min vc vägrar hjälpa.. nej träffa mig. de hade inte tid.... så medicinen är utskriven på ett akutbesök.
    Jag kanske ska tillägga att asman vart värre och värre och jag i slutändan funderade på att ringa ambulans snarae då jag låg på gräset och hade supersvårt att andas när ajg sprungit. folk kom och kollade till mig och det var inte alls behagligt på en fläck.
    sedan spårang jag inte mer innan ajg fick tag i en läkare.

han sa att ajg bara skulle ta den när jag ansträngt mig, inget annat om den. eftersom det verkar vara nsträgningsatma är det vad jag läst på någon av de stora sidorna som behandlar just astma (minns inte adressen nu men kan leta upp den).
    Bevabus skrev 2009-08-01 02:35:26 följande:
    Jag är allergiker och får sådär ibland, vet att det känns otäckt men att åka in till akuten är lite överdrivet. Börja med att köpa hem Cetirizin, det är ett allergipiller för ALLA sorters allergier. Det är kanonbra för tex. mig som har flera allergier och det tar bort klådan och svullnaden. Det är jättebra att ha hemma ifall detta händer igen. Och de är väldigt milda men effektiva så det gör inget om man tar ett i "onödan". Är du astmatiker så tycker jag du ska berätta det för din läkare när du ber om att få Cetirizin och be om remiss för att ta allergitest!
    Borde nog göra ett sådant test först och främst. vet du hur de fungerar med amning?
    Anonym (C) skrev 2009-07-31 16:32:56 följande:
    Då tänker jag kalla dig korkad, har man svårt att andas så är det medicin som gäller. Men det är upp till dig. Tycker du då ska ta och lära dig lite om vad som händer i luftstrupen lite mer faktamässigt alltså och om astma. Då kanske du tänker till en gång extra när du tvekar att ta luftrörsvidgande. En liten fråga bara, hur mycket är akut? Är det när du får svårare att andas eller måste du bli blå i ansiktet först?
    ja aggresivt var det iaf :/
  • Bevabus

Vet inte hur det fungerar med amning men det borde vara riskfritt tycker jag. Men personalen på allergimottagningen vet bäst så fråga dem

Anonym skrev 2009-08-02 01:14:14 följande:
    Borde nog göra ett sådant test först och främst. vet du hur de fungerar med amning?
  • iacata

Men du verkar ju inte haft speciellt svårt att andas iaf och det får du vara glad för. Vet du vad du reagerat mot?

Sedan när man reagerar kan man uppleva det olika vissa tycker det är jätteobehagligt och kan få panik, då blir luftrören trängre.

Hur länge hade du problem med andningen?

Att vårdcentralen bara struntar i dig när du säger att du har andningssvårigheter är för mig väldigt främmande. Det är nämligen en akut sak som de tar tag i på en gång nämligen, antingen att du får snabbt komma dit eller att de rekommenderar dig till att åka/ringa till sjukhuset.

1. Vårdcentralen som struntar i dig.
    2. Du vägrar ta medicin.

Nä lite skumt är det i denna tråd tycker jag.

• Anonym
    iacata skrev 2009-08-03 17:48:53 följande:
    Men du verkar ju inte haft speciellt svårt att andas iaf och det får du vara glad för. Vet du vad du reagerat mot? Sedan när man reagerar kan man uppleva det olika vissa tycker det är jätteobehagligt och kan få panik, då blir luftrören trängre. Hur länge hade du problem med andningen? Att vårdcentralen bara struntar i dig när du säger att du har andningssvårigheter är för mig väldigt främmande. Det är nämligen en akut sak som de tar tag i på en gång nämligen, antingen att du får snabbt komma dit eller att de rekommenderar dig till att åka/ringa till sjukhuset. 1. Vårdcentralen som struntar i dig. 2. Du vägrar ta medicin. Nä lite skumt är det i denna tråd tycker jag.
    varför vårdcentralen inte har tid med mig vet jag inte. jag har aldrig varit dit tidigare tror jag utan listade om mig för ett halvår sedan kanske. blir nog att lista om sig igen för att hitta något vettigare ställe...

vad är det kosntiga i att jag inte tar medicin? det gör jag extremt sällan.
  • iacata
    Anonym skrev 2009-08-03 18:08:39 följande:
    varför vårdcentralen inte har tid med mig vet jag inte. jag har aldrig varit dit tidigare tror jag utan listade om mig för ett halvår sedan kanske. blir nog att lista om sig igen för att hitta något vettigare ställe... vad är det kosntiga i att jag inte tar medicin? det gör jag extremt sällan.
    Det är en sak att inte ta sin medicin när man reagerar med "lite" kli eller eksem. Men när det kommer till just andningen som faktiskt är det viktigaste är det en annan sak.
    Blir det svårt att andas ska man ta medicin oavsett man tycker det är nödvändigt eller inte.
    Är det allergi så kan halsen svullna upp så du inte får luft och tuppar av.
    Är det astma kan halsen täppas till så du tuppar av.
    Och båda fallen kan vara livsfarligt.

Läste att du har ett litet barn, om du inte oroar dig för dig själv så ska du kanske tänka på att din lill* behöver dig.

Du skriver att du har ansträngnings astma, det betyder att du inte får tillräckligt med syre när du (om du är otränad) sätter igång och tex joggar. Om du tränar så har du kroppen i bättre trim och den orkar mer.

Men astma är en kronisk inflammation i luftrören som du håller i chack med just mediciner.
    Tar du din antiinflammatoriska spray i förebyggande syfte precis som du antagligen ska och du är i god fysisk form så märks inte din astma. Då är du symptomfri-men- du har fortfarande astma.
    När det blir akut och luftrören täpps till, är det medicin som gäller.

Att vårdcentralen inte tar dig på allvar kanske du ska ta och fundera på vad du sa till dem... inte för att jag misstror dig när du säger att de "inte har tid" men med det svaret måste de bedömt på det du sa inte akut.
  • StarkMamma

Du måste vara världens mest korkade och obildade person!
    Om man har astma så ska man behandla den också för att inte bli sämre än man var från början.
    Jag har allergisk astma och måste varje dag ta mina mediciner minst 3 ggr/dag för att inte jag ska behöva ringa ambulans.
    Vill du detta ska hända?
    Skiter du i dina mediciner för att folk ska tycka synd om dig?
    Att vdc inte tar emot dig förstår jag för du gör dig själv sjuk!

• Anonym
    iacata skrev 2009-08-03 18:39:00 följande:
    Det är en sak att inte ta sin medicin när man reagerar med "lite" kli eller eksem. Men när det kommer till just andningen som faktiskt är det viktigaste är det en annan sak. Blir det svårt att andas ska man ta medicin oavsett man tycker det är nödvändigt eller inte. Är det allergi så kan halsen svullna upp så du inte får luft och tuppar av. Är det astma kan halsen täppas till så du tuppar av. Och båda fallen kan vara livsfarligt. Läste att du har ett litet barn, om du inte oroar dig för dig själv så ska du kanske tänka på att din lill* behöver dig. Du skriver att du har ansträngnings astma, det betyder att du inte får tillräckligt med syre när du (om du är otränad) sätter igång och tex joggar. Om du tränar så har du kroppen i bättre trim och den orkar mer. Men astma är en kronisk inflammation i luftrören som du håller i chack med just mediciner. Tar du din antiinflammatoriska spray i förebyggande syfte precis som du antagligen ska och du är i god fysisk form så märks inte din astma. Då är du symptomfri-men- du har fortfarande astma. När det blir akut och luftrören täpps till, är det medicin som gäller. Att vårdcentralen inte tar dig på allvar kanske du ska ta och fundera på vad du sa till dem... inte för att jag misstror dig när du säger att de "inte har tid" men med det svaret måste de bedömt på det du sa inte akut.
    jag gillar inte att överdriva men kan inte påstå att jag underdrev heller. sa ungfär samma sak som till 117 och då skickade hon mig til en jourtid... jag tror ara de är stressad eoch trötta påa tt alla överdriver jämt och inte tar någon å alvar. men de hade säkert inga vanliga tider...

hur som så gällande medicinen så har jag inte fått det förklarat för mig så, intressant! jag förstod det som jag ska ta den när symptomen kommer...
    hur som så även om ajg tar den inna verkar jag få symptom? hur långtid innan man tränar bör amn anvädna den?
  • After Forever

Men jisses, självklart tar man sina mediciner när man mår dåligt, för det är ju det du gjorde häromdagen? Har man svårt att få luft och det kliar i halsen tar man allergitablett samt sin luftrörsvidgande. Jag hade gjort det på en gång, även om det kanske vart i "Onödan". Herregud, det är ju otäckt när det blir så där. Vet eftersom jag själv är allergisk.

• iacata
    Anonym skrev 2009-08-03 18:44:17 följande:
    jag gillar inte att överdriva men kan inte påstå att jag underdrev heller. sa ungfär samma sak som till 117 och då skickade hon mig til en jourtid... jag tror ara de är stressad eoch trötta påa tt alla överdriver jämt och inte tar någon å alvar. men de hade säkert inga vanliga tider... hur som så gällande medicinen så har jag inte fått det förklarat för mig så, intressant! jag förstod det som jag ska ta den när symptomen kommer... hur som så även om ajg tar den inna verkar jag få symptom? hur långtid innan man tränar bör amn anvädna den?
    Kan absolut inte ge några råd om hur du ska ta dina mediciner eftersom jag inte vet vilka du tar.
    Men generellt kan jag rekommendera att du tar luftrörsvidgande ca 15 minuter innan du ska träna.
    Men om du inte tar din medicin regelbundet kan jag nog säga att du ska vara lite försiktig, du kan få hjärtklappning för du inte är van vid din medicin.
    Titta på www.fass.se där kan du i lugn och ro läsa om dina mediciner och kanske få ett hum om dem.

Det är bara att fråga om du har frågor, vet jag så svarar jag annars kan jag tipsa vidare vart du ska ta reda på svaren.

Men jag blir lite vansinnig måste jag säga. Din läkare som konstaterade att du har astma ska ha informerat dig bättre. Gett dig broschyrer och gett dig numret till en allergiläkare.
  • jagälskarallaminabarn

Ett fel verkar vara att du bara fått medicin vid akuta besvär och inte förebyggande, förstår inte vad det är för läkare som är så fruktansvärt dåligt påläst då t o m en läkare under utbildning gav mig både och när min astma uppdagades så vad du gör, gå inte till den läkaren igen. Vad är det för medicin du har fått förresten? Är ingen läkare eller överhuvudtaget sjukvårdsutbildad men väldigt påläst ändå eftersom jag själv fick astma för länge sedan. Din akuta medicin, som du tycks ha, kan du vid ansträngningsastma, med bra resultat, ta i förebyggande syfte som jag skrev om i mitt tidigare inlägg. Det är även den du ska ta när du känner att du har svårt att andas.

Den förebyggande tas dagligen, i mitt fall 2 gånger/dag, finns säkert variationer på det men den ska leda till att den kroniska inflammationen i luftrören, som ju faktiskt astma är, hålls i schack. Målet är att den förebyggande medicinen ska räcka så att du inte ska behöva ta så mycket av din akuta medicin. Hjälper inte akutmedicinen när du behöver den är du tvungen att söka hjälp annars riskerar astman att förvärras. Lyssnar inte vårdcentralen på dig så åk in på akuten för astma kan vara livshotande.

Här är förresten en till bra länk om astma, tycker sidan är väldigt lättförståelig och välskriven:

astma.episerverhotell.net//upload/utbildning/astma/index.html

Det viktiga är att du både har rätt mediciner och lär dig så mycket du någonsin kan om din sjukdom så att du styr sjukdomen och den inte styr dig. Av den anledningen är det otroligt viktigt att du kommer i kontakt med en läkare som verkligen vet hur astma fungerar och som kan förmedla det på ett bra sätt samt att du inte bara blir hemkastad med mediciner som du inte vet hur de fungerar och ska tas. Det finns både allergisk och icke-allergisk astma, vill inte ge mig in på att förklara skillnaden utan tycker det är bättre att du läser om det själv på nätet men hursomhelst är det av största vikt att du också får veta vad som utlöser din astma.

För mig, som har icke-allergisk astma, är det i första hand tobaksrök, vissa lukter, en del parfymer och avgaser som är problemet men vissa perioder kanske jag tål en parfym medan jag kan få astmaanfall av den bara från ingenstans senare. Åtminstone förvärras astman rejält för mig vid förkylningar, det hoppas jag läkaren berättar mer om, får själv dubbla dosen av min förebyggande medicin under förkylningar. Har för egen del lätt astma men svårighetsgraden varierar också mellan olika människor och dessutom får man ju lättare kontroll över sin astma genom mer kunskap. I början begränsade astman mitt liv något fruktansvärt, idag är det betydligt bättre även om jag inte kan vara hos någon som vare sig röker eller har rökt inomhus.

Jag lovar att du tjänar inget på att vänta med att söka hjälp utan ring så fort du kan för ju tidigare, desto bättre med tanke på att astman inte hålls i schack enbart med akut medicin. Lycka till!

Svar på tråden kliar i halsen /svårt att andas