• Nyfiken gul

Vilket ord använder ni för saker o ting?

Ja det här ligger under irriterande istället för språk även om det är språkbruket jag irriterar mig på...

vad använder ni för namn på saker och ting? Jag tycker att det är mycket fånigt när man hör folk prata om sakerna vid namnet på tillverkaren istället för att säga vad saken ÄR..

Det klassiska är ju att säga scotchbrite istället för disksvamp... eller wettex istället för disktrasa osv...  ja ni fattar...

oerhört fånigt!

visst förstår jag att vissa märken är mer präglade hos folk än andra men jag tycker det går till överdrift när man säger tex "Fanta" om all läsk som är gul oavsett vad det egentligen är för smak...

så vad säger just DU för benämning på sakerna omkring dig? Säger du tillverkarens namn eller säger du vad saken ÄR?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden Vilket ord använder ni för saker o ting?
  • Kickiliisa
    Nica74 skrev 2009-08-03 15:13:05 följande:
    Festis har jag en ovana att säga till alla drycker i tetra med sugrör.
    DET gör jag oxå! Nedrans, ska genast sluta med det.
  • MaNiMi

festis har jag med en förmåga att säga om såna
    Eu-moppe är däremot ett ord jag blivit rätt trött på att det används lite hursom..
    många tror att en skotervariant automatiskt är en sån och tvärt om när det tex gäller en DT moppe..

• Zixi

För ett antal år sedan så skulle jag berätta för en kompis om mina nya rollerblades. Jag kunde bara inte komma på vilket märke de var, visste att det var en väldigt känt märke.

Några timmar senare kom jag på att de ju faktiskt var Rollerblades, på riktigt... pinsamt

Numera säger jag rullor eller inlines.

• LyckligtSlut

Säger Keso istället för grynost. Oboy istället för chokladpulver ibland. Ibland Cola istället för Pepsi, Fanta istället för Loranga, Extra istället för okänt xylitoltuggummi, Kalles istället för svenssonkaviar. Volvo istället för den där bilen osv

Skäms då inte över det! Folk får väl ha lite allmänbildning så fattar de ändå.

• LyckligtSlut
    LyckligtSlut skrev 2009-08-08 03:33:03 följande:
    Säger Keso istället för grynost. Oboy istället för chokladpulver ibland. Ibland Cola istället för Pepsi, Fanta istället för Loranga, Extra istället för okänt xylitoltuggummi, Kalles istället för svenssonkaviar. Volvo istället för den där bilen osv Skäms då inte över det! Folk får väl ha lite allmänbildning så fattar de ändå.
    Fast ja Volvo säger man bara om Volvo-bilar. Inte samma sak.Tänkte fel.
  • maggsan

tv-kanna = kaffekanna framför tvn?
    rollerblades vs inlines.. vad är det för skillnad.. hjulen är ju på rad och inte som de gamla rullskridskorna...de ser olika ut kanske?

• Covenant

LyckligtSlut - du får absolut kalla Pepsi för Cola - det är ju en coladryck. Eller menar du att du kallar Pepsi för Coca-Cola?

Maggsan - Rollerblade är ett företag som tillverkar inlines. Som med så mycket annat har det då blivit synonymt.

• Mandragora
    maggsan skrev 2009-08-08 05:33:03 följande:
    tv-kanna = kaffekanna framför tvn?
    En TV-kanna är en helt vanlig kanna liksom - utan att vara en klassisk termos. En sådan som man häller kaffe i och har på bordet. I och med att folk skaffade TV kom massa nya ord som bland annat just TV-kanna och TV-middag.

Bilder:
    images.google.se/images&q=TV-kanna&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&aq=f&oq=
  • Zixi
    maggsan skrev 2009-08-08 05:33:03 följande:
    tv-kanna = kaffekanna framför tvn?rollerblades vs inlines.. vad är det för skillnad.. hjulen är ju på rad och inte som de gamla rullskridskorna...de ser olika ut kanske?
    Rullskriskor: Hjul som på en bil

Inlines: Alla hjul på rad

Rollerblades: Ett märke på inlines (K2 är ett annat märke)
  • maggsan

Tack för att ni klargjorde var som var skillnaden på Rollerblades och inlines..

Zix--> nog är jag så gammal så jag vet vad rullskridskor är och hur de ser ut

Svar på tråden Vilket ord använder ni för saker o ting?