• Nyfiken gul

Vilket ord använder ni för saker o ting?

Ja det här ligger under irriterande istället för språk även om det är språkbruket jag irriterar mig på...

vad använder ni för namn på saker och ting? Jag tycker att det är mycket fånigt när man hör folk prata om sakerna vid namnet på tillverkaren istället för att säga vad saken ÄR..

Det klassiska är ju att säga scotchbrite istället för disksvamp... eller wettex istället för disktrasa osv...  ja ni fattar...

oerhört fånigt!

visst förstår jag att vissa märken är mer präglade hos folk än andra men jag tycker det går till överdrift när man säger tex "Fanta" om all läsk som är gul oavsett vad det egentligen är för smak...

så vad säger just DU för benämning på sakerna omkring dig? Säger du tillverkarens namn eller säger du vad saken ÄR?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden Vilket ord använder ni för saker o ting?
  • mammaflickan

Jaha, och dremmel säjer jag ju också. För visste inte heller att det fanns dremmlar från olika märken, förräns nu när jag kollade upp. Kanske inte kan reta mig på hans melittor längre, är visst likadan själv haha.

• Neko
    mammaflickan skrev 2009-08-02 00:10:22 följande:
    Min sambo envisas med att kalla kaffefilter för Melitta. O nej nu har vi inga melittor kvar! Jag retar mig enormt på det, det heter ju KAFFEFILTER!
    Tyckte jag var lite gulligt =P

Jag säger keso, lypsyl, tippex, svinto... =S
  • Rulltrappa

jag tycker att det är drygt när folk inte fixar att säga yoghurt utan måste säga yoggi fast det är någon annan yoghurt. eller de som säger smör om bordsfett som inte är eller ens innehåller smör. fast smör är ju inget varumärke iofs.

dock säger jag alltid coca cola även om det rör sig om andra fabrikat, annars måste man ju förklara att det är drick-cola och inte ät-cola. ;) och så harb jag en tendens att säga post-its om liknande lappar av annat fabrikat men jag vet liksom inte vad jag ska kalla dem.

• Rulltrappa
    annama skrev 2009-08-02 00:06:36 följande:
    Säger Tippex - vet inte vad det heter på svenska?
    det står tippex på min flaska iaf.
  • Airlee

Kommer bara på en sak: jag säger iPod.

• Majuni
    mammaflickan skrev 2009-08-02 00:12:19 följande:
    Jaha, och dremmel säjer jag ju också. För visste inte heller att det fanns dremmlar från olika märken, förräns nu när jag kollade upp. Kanske inte kan reta mig på hans melittor längre, är visst likadan själv haha.
    vafan är en dremmel??
  • Majuni
    Rulltrappa skrev 2009-08-02 00:24:58 följande:
    typ borr/slipmaskin?
    Aha, då förstår jag varför jag inte hade en aning...
  • ThisIsMe
    Airlee skrev 2009-08-02 00:19:57 följande:
    Kommer bara på en sak: jag säger iPod.
    Kallar du alla mp3-spelare för iPods?
  • ThisIsMe

Jag säger allt som oftast vad det ÄR. Undantaget är inlines som jag fortfarande ibland kallar för roller blades.

Svar på tråden Vilket ord använder ni för saker o ting?