• Nyfiken gul

Vilket ord använder ni för saker o ting?

Ja det här ligger under irriterande istället för språk även om det är språkbruket jag irriterar mig på...

vad använder ni för namn på saker och ting? Jag tycker att det är mycket fånigt när man hör folk prata om sakerna vid namnet på tillverkaren istället för att säga vad saken ÄR..

Det klassiska är ju att säga scotchbrite istället för disksvamp... eller wettex istället för disktrasa osv...  ja ni fattar...

oerhört fånigt!

visst förstår jag att vissa märken är mer präglade hos folk än andra men jag tycker det går till överdrift när man säger tex "Fanta" om all läsk som är gul oavsett vad det egentligen är för smak...

så vad säger just DU för benämning på sakerna omkring dig? Säger du tillverkarens namn eller säger du vad saken ÄR?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden Vilket ord använder ni för saker o ting?
  • Mamma 2b
    Lagu skrev 2009-08-02 19:33:58 följande:
    Termos har väl degenererat tillräckligt mycket för att inte kännas så varumärkigt. Eller? Lypsyl säger jag. "Munglid" låter så...informellt.
    Cerat ska det väl heta annars? Men jag säger iofs lypsyl också även om jag inte använder just lypyls smörja.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Themis

Tippex borde väl heta korrigeringsvätska egentligen, men vem använder det nuförtiden?

• Ällingen

Lypsyl? Du menar trutvalla! Jag säger nog "varumärken" ofta, utan att veta... okunskap helt enkelt.

• Kickiliisa

Mamma 2b skrev 2009-08-02 19:35:22 följande:

Cerat ska det väl heta annars? Men jag säger iofs lypsyl också även om jag inte använder just lypyls smörja.
    Läppvalla, säger jag.

Själv sa jag alltid Toy om alla tuggummin förut (när jag var i tidiga tonåren), men det har jag slutat med.
  • Mandragora
    Samsmamma skrev 2009-08-02 19:30:34 följande:
    fast en termos är ju inte en termos, det heter inte termos på "ren svenska". Jag kan dock inte komma på vad det faktiskt heter nu hihi
    Säger "man" inte termos om man menar termos?
    Jag menar inte TV-kanna.
  • Mandragora
    Mamma 2b skrev 2009-08-02 19:35:22 följande:
    Jag säger alltid cerat. Men jag använder ju (försvarets) hudvårdssalva på läpparna ... låter ju mys.
  • Mamma 2b
    Kickiliisa skrev 2009-08-02 19:40:24 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-08-02 19:35:22 följande: Läppvalla, säger jag. Själv sa jag alltid Toy om alla tuggummin förut (när jag var i tidiga tonåren), men det har jag slutat med.
    Hahaha, det gjorde jag med. Vad kul, jag har inte ens hört Toy förrän just nu på en jäkla massa år..
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Themis

Tutity: Jag vet inget annat svenskt ord för termos i alla fall utom "isolerad behållare" och inte Wiki heller:

sv.wikipedia.org/wiki/Termos

TV-kanna gills inte tycker jag, var sjutton kommer det ordet ifrån egentligen?

• Samsmamma
    Themis skrev 2009-08-02 19:45:07 följande:
    Tutity: Jag vet inget annat svenskt ord för termos i alla fall utom "isolerad behållare" och inte Wiki heller: sv.wikipedia.org/wiki/Termos TV-kanna gills inte tycker jag, var sjutton kommer det ordet ifrån egentligen?
    Jag minns inte nu heller, men jag vet att Termos heter ju (ursprungs)märket. Kanske kan det vara så att vi inte hann skaffa något svenskt namn innan de kom hit, och så blev det aldrig så att man uppfann ett namn heller.
  • mammaflickan
    Themis skrev 2009-08-02 19:35:05 följande:
    mammaflickan: Och så kanske vi ska skriva Dremel, för det är så det heter. en.wikipedia.org/wiki/Dremel
    Nje, finns andra märken också. Eller mena du att jag stava fel för det gjorde jag ju? Men vi har likadan maskin fast Blackodecker, o jag säjer ändå dremel om den.
    Fast dremmel säjer jag.
Svar på tråden Vilket ord använder ni för saker o ting?