• Empan81

Billig Mat!!!!

Jag har egentligen inte själv behov att jag måste laga så billig mat som möjligt men kan ändå finna det otroligt skönt när man lyckas få ihop recept som blir riktigt bra utan att ha behövt kosta så mycket. Har oxå märkt att det är många på familjeliv som ibland hamnar i ekonomiska situationer som gör att man måste tänka sig för när det gäller ekonomin.

Hur som helst. Tänkte att vi kan tipsa varandra om enkel o billig mat som man kan göra o gärna skriva ut ett ca-pris också =)

• Svar på tråden Billig Mat!!!!
  • micciz

Ett tips på en blogg är www.billigarecept.blogg.se/ är nyligen uppstartad och inte hunnit lägga in så mycket än men det är pågång och hoppas kunna lägga in nya recept med jämna mellanrum där målet är att klara sig på 1500kr i månaden för två personer till lunch och middag, vilket jag också inte tror kommer vara några som helst problem. Går att göra billig mat som också är jättegod:)

• snabla

gratäng m potatis, lök, burkskinka, ost, senap och matlagningsgrädde. Vet inget pris men blir ganska mkt mat 5-6port.

soppor-köttsoppa, potatis o purjolökssoppa.

pasta med pesto.

gröt m macka.

• MBert
    Special K skrev 2009-08-03 17:41:03 följande:
    Ett jattebra tips ar att kopa billigare 'delar' av kott och fisk.. till exempel kyckling lar och klubbor istallet for fileer varje gang. Och om ekonomin tryter mycket ar det ju bara att kopa valdigt billigt kott och marinera sjalv etc :)
    Ja eller skippa köttet helt istället.
    Bättre att satsa på bra kött och däremellan ha några vegetariska rätter.
    Kött och ost är relativt dyr mat. Vegetariskt är istället relativt billig mat.
  • MBert
    fattiglusen skrev 2010-05-17 10:58:10 följande:
    Jag brukar baka mitt eget bröd då jag enbart ha vetemjöl hemma och inga andra ingridienser.vetemjöl blandat med vatten, jag gör en det och gör limpor av dessa, Visst de jässer inte men det blir gott ändå. Har jag tur och har socker hemma lägger jag i lite av det i degen då blir det gott och lite sötma, jag fundera på att göra en kokbok med minna alla recept va tycker ni andra?Att ha barn och inte pengar så det räcker är tufft men man få göra va man kan med det lilla man har.
    Ja att baka sitt eget bröd sparar man in många kronor på!
    Jäst kostar inte mycket, knappt 2 kr och räcker till flera limpor, men vill man hellre baka utan så kan man ju göra en surdeg. Då blir brödet dessutom smakrikare (godare), nyttigare och håller sig färskt längre. Surdeg består bara av mjöl, vatten och tid, så det är ju billigt.
    Kostnaden för ett vetebröd;

50

g

färsk jäst

1,75

kr

1,5

kg

Vetemjöl

5,93

kr

18

g

Salt

0,14

kr

15

g

Matolja

0,38

kr

1000

g

Vatten

0,01

kr

0,75

kWh

Energi

0,26

kr

8,46

kr

4

st

2,12

kr/st

(Nu vet jag inte hur det blir med kolumn och radbrytningar i inlägget, kanske betydligt rörigare, men det går kanske att se ändå=)
    Summa; 2,12 kr/limpa
  • MBert

Oj, ja det blev ju inte alls så fint uppställt i kolumner som jag gjorde det...

• MBert

Nu då?

50 g färsk jäst 1,75 kr

1,5 kg Vetemjöl 5,93 kr

18 g Salt 0,14 kr

15 g Matolja 0,38 kr

1 liter Vatten 0,01 kr

0,75 kWh Energi 0,26 kr

Summa: 8,46 kr för 4 st blir 2,12 kr/st

• 5 barnsmamman

Et  bra tips är att kolla olika affärer om priserna och om det finns halva priser.Vi är 7 st 2 veckor och 5 st i 2 veckor (har 2 barn med exet) och vi hamnar på ca 500-1000kr per vecka.Jag bakar bröd både fika och matbröd om jag orkar (är gravid)så ibland blir dte handla och ofta finns det 2st för ett pris,sen gör jag maten från gruden..

• majasmamma

Lägger in några länkar till god och billig mat som finns på min blogg.

Mamma till Maja 9/3-10
  • Empan81

Idag blev det överbliven pasta som jag blandade med hackad kassler, stekta champinjoner o riven ost i en gratängform. Sen hade jag över bearnaisesås/Cafe de paris (tog en påse av varje eftersom det var vad jag hade hemma) O så in i ugnen typ 10 minuter. vart suuuupergott...o billigt ;)

• majasmamma
    Empan81 skrev 2010-05-18 18:45:30 följande:
    Idag blev det överbliven pasta som jag blandade med hackad kassler, stekta champinjoner o riven ost i en gratängform. Sen hade jag över bearnaisesås/Cafe de paris (tog en påse av varje eftersom det var vad jag hade hemma) O så in i ugnen typ 10 minuter. vart suuuupergott...o billigt ;)
    Det där lät riktigt gott! Det måste jag prova någon kväll. Hade du på osten eller såsen sist?
    Mamma till Maja 9/3-10
Svar på tråden Billig Mat!!!!