• Empan81

Billig Mat!!!!

Jag har egentligen inte själv behov att jag måste laga så billig mat som möjligt men kan ändå finna det otroligt skönt när man lyckas få ihop recept som blir riktigt bra utan att ha behövt kosta så mycket. Har oxå märkt att det är många på familjeliv som ibland hamnar i ekonomiska situationer som gör att man måste tänka sig för när det gäller ekonomin.

Hur som helst. Tänkte att vi kan tipsa varandra om enkel o billig mat som man kan göra o gärna skriva ut ett ca-pris också =)

• Svar på tråden Billig Mat!!!!
  • Flätad

Denna tråden gillar jag
    Jag är kass på att hålla matkostnaderna nere...{#lang_emotions_yell} Därmed inte sagt att vi äter "lyxmat" eller så... Definitivt inte men jag både handlar osmart och är så kass på att ta till vara på det som finns hemma... Mycket pga bristande fantasi...
    Vi är 2 vuxna och ett barn och ändå blir det mycket pengar på matkontot var månad... Har tröttnat på detta och vill ha en förändring! Så denna tråd ligger bland mina favoriter nu Har tyvärr inga bra tips att komma med själv än men jag ska jobba på det {#lang_emotions_dreamer}

• Empan81
    majasmamma skrev 2010-05-18 18:50:37 följande:
    Det där lät riktigt gott! Det måste jag prova någon kväll. Hade du på osten eller såsen sist?
    Ungefär 2/3 av osten blandade jag med kasslern o pastan. Sen såsen o sist det sista av osten överst =)
  • Inbaal
    micciz skrev 2010-05-17 18:00:16 följande:
    Ett tips på en blogg är www.billigarecept.blogg.se/ är nyligen uppstartad och inte hunnit lägga in så mycket än men det är pågång och hoppas kunna lägga in nya recept med jämna mellanrum där målet är att klara sig på 1500kr i månaden för två personer till lunch och middag, vilket jag också inte tror kommer vara några som helst problem. Går att göra billig mat som också är jättegod:)
     ja jag var precis inne o kolla vad kul med billig god mat
  • lillgarden

Ett tips är lassagne.

Ofta är det extrapris så storpack med köttfärs.
    Jag gör en stor sats i långpannan och sen fryser man in det som blir över.
    Vill man dryga ut köttfärsen kan man ha i rivna morötter, ger bra smak, barnen får i sig grönsaker och drygar som sagt ut det.

Till ostsåsen kan man köpa en billig ost och riva själv.
    Lassange plattor brukar inte vara så dyra och går inte så många.

Så det är mitt lilla tips.

• Empan81
    lillgarden skrev 2010-05-20 12:10:50 följande:
    Ett tips är lassagne.Ofta är det extrapris så storpack med köttfärs.Jag gör en stor sats i långpannan och sen fryser man in det som blir över.Vill man dryga ut köttfärsen kan man ha i rivna morötter, ger bra smak, barnen får i sig grönsaker och drygar som sagt ut det.Till ostsåsen kan man köpa en billig ost och riva själv. Lassange plattor brukar inte vara så dyra och går inte så många.Så det är mitt lilla tips.
    Där kan jag tipsa om en billig ostsås. Tror det är Knorr eller blå Band som har. 3-pack ostsås för ca 10-12:- Supergod o mycket  billigare än att göra egen.
  • 5 barnsmamman
    lillgarden skrev 2010-05-20 12:10:50 följande:
    Ett tips är lassagne.Ofta är det extrapris så storpack med köttfärs.Jag gör en stor sats i långpannan och sen fryser man in det som blir över.Vill man dryga ut köttfärsen kan man ha i rivna morötter, ger bra smak, barnen får i sig grönsaker och drygar som sagt ut det.Till ostsåsen kan man köpa en billig ost och riva själv. Lassange plattor brukar inte vara så dyra och går inte så många.Så det är mitt lilla tips.
    Jag andvänder spenatlasangplattor samt rivna morötter samt små hackad brockli ibland linser.

Ost såsen gör jag på gräddfil och riven ost kokar ihop det går bra att andvända den till pasta.
  • Empan81
    pyret11 skrev 2010-05-20 13:42:23 följande:
    Jag andvänder spenatlasangplattor samt rivna morötter samt små hackad brockli ibland linser.Ost såsen gör jag på gräddfil och riven ost kokar ihop det går bra att andvända den till pasta.
    Gå rdet att koka gräddfil?? Trodde det skar sig.
  • Tridde

fläskpannkaka:
    4-6 ägg (beroende på hur frasig man vill ha den)
    8dl mjölk
    4dl vetemjöl

vispa ihop, häll i långpanna.
    hacka eller klipp bacon i bitar, stek knaprigt och klicka sedan ut över smeten i långpannan. in i ugnen i ca 45 min 175 grader. servera med lingonsylt, rårörda lingon eller liknande.

jag gjorde korv stroganoff förra veckan, på en korvring blev det 8 portioner. riktigt bra

• 5 barnsmamman
    Empan81 skrev 2010-05-20 13:48:12 följande:
    Gå rdet att koka gräddfil?? Trodde det skar sig.
    japp det går men man måste röra eller vispa ganska bra.

ostsåsås

3 dl gräddfil
    riven ost så mycket du själv vill i tjocklek
    salt och peppar

rör ihop och koka upp tills osten smält och man fått den tjockhet man vill ha.

Barnen älskar denna ostsås till pasta snabt och lätt för lunchen när dom ska promt ut och leka
  • Bellsam
    fattiglusen skrev 2010-05-17 10:58:10 följande:
    Hej jag vet hur det bruka va när man inte har mat för en hel månad. Jag lever på socialbidrag och när hyrran och räkningarna är betalda har jag bara 1000 kr att försörja mig och min familj på, vi är 2 vuxna och ett barn. min mans ekonomi går till alla räkningar. Men jag har kommit på ett sätt att få maten att räcka. i går tillexempel så åt jag makaroner och grillkorv. hadde en liten ostbit kvar i kylen så av resterna blir det nu i dag korv och makaroni låda i ungn med ost upp på, Jag brukar baka mitt eget bröd då jag enbart ha vetemjöl hemma och inga andra ingridienser. vetemjöl blandat med vatten, jag gör en det och gör limpor av dessa, Visst de jässer inte men det blir gott ändå. Har jag tur och har socker hemma lägger jag i lite av det i degen då blir det gott och lite sötma, jag fundera på att göra en kokbok med minna alla recept va tycker ni andra? Att ha barn och inte pengar så det räcker är tufft men man få göra va man kan med det lilla man har.
    Låter ju som en bra idé {#lang_emotions_smile}
    Kanske dum fråga men hur gör du när du bakar bröd på bara vatten och mjöl?
  • MBert
    Empan81 skrev 2010-05-20 13:00:20 följande:
    Där kan jag tipsa om en billig ostsås. Tror det är Knorr eller blå Band som har. 3-pack ostsås för ca 10-12:- Supergod o mycket  billigare än att göra egen.
    Jag kunde inte låta bli att kolla och räkna Jag tror nämligen inte på att färdigmat blir så mycket billigare än om man lagar själv från grunden och vet vad som är i (slipper alla onödiga tillsatser varav många mest är utfyllnad, aromer och smakförstärkare för att lura oss konsumenter ).

15,70 kr kostar Blå Bands 3-pack sås. totalt 9 dl sås.
    15,63 kr alltså lika mycket, kostar hemmagjord ostsås på ca 50 g smör, 1 dl vetemjöl, 6 dl mjölk och 100 g riven ost +salt och peppar, som också totalt blir ca 9 dl sås.

Så "mycket billigare" kan man väl inte säga att det blir. Isället får man ju riktig ost i sin ostsås
    Däremot kan den hemmagjorda såsen bli billigare med margarin, mjölkpulver+vatten och sparade ostkanter
  • MBert
    pyret11 skrev 2010-05-20 15:47:20 följande:
    Ja gräddfil är billigare än Creme Fraiche och brukar kunna gå att värma försiktigt.
    Men det blir inte billigare än att göra en ostsås på smör, mjölk, vetemjöl och ost.
    3 dl gräddfil kostar mer än en liter mjölk. 
    En ostsås på 3 dl gräddfil och en näve riven ost kostar ca 13 kr (för drygt 3 dl sås, att jämföra med ovan).
  • isisisis
    Empan81 skrev 2010-05-20 13:00:20 följande:
    Jaså?Billigare än att göra egen?Hur kan det komma sig?då är det väl transfett istället för ost i!?
  • Bellsam
    MBert skrev 2010-05-22 12:09:02 följande:
    Jag kunde inte låta bli att kolla och räkna Jag tror nämligen inte på att färdigmat blir så mycket billigare än om man lagar själv från grunden och vet vad som är i (slipper alla onödiga tillsatser varav många mest är utfyllnad, aromer och smakförstärkare för att lura oss konsumenter ). 15,70 kr kostar Blå Bands 3-pack sås. totalt 9 dl sås. 15,63 kr alltså lika mycket, kostar hemmagjord ostsås på ca 50 g smör, 1 dl vetemjöl, 6 dl mjölk och 100 g riven ost +salt och peppar, som också totalt blir ca 9 dl sås. Så "mycket billigare" kan man väl inte säga att det blir. Isället får man ju riktig ost i sin ostsås Däremot kan den hemmagjorda såsen bli billigare med margarin, mjölkpulver+vatten och sparade ostkanter
    Fast det beror kanske lite på om man har ingredienserna hemma och så. Som hemma hos mig så används aldrig ost förutom när jag ska göra ostsås, och ost i sig är inte billigt när man bara ska ha lite grann. Har fryst ner förut med men hinner inte använda det ändå.
    Så måste man köpa alla de där sakerna så blir det dyrt igen. Beror på vad man har för saker hemma osv :)
  • MBert
    Bellsam skrev 2010-05-22 12:25:48 följande:
    Fast det beror kanske lite på om man har ingredienserna hemma och så. Som hemma hos mig så används aldrig ost förutom när jag ska göra ostsås, och ost i sig är inte billigt när man bara ska ha lite grann. Har fryst ner förut med men hinner inte använda det ändå.Så måste man köpa alla de där sakerna så blir det dyrt igen. Beror på vad man har för saker hemma osv :)
    Just därför är det väl bra om man använder basingredienser som man har hemma och inte behöver handla en specifik pulversås!
    Riven ost kan man som sagt förvara i frysen och använda i så många andra rätter, t.ex. gratänger och pizza, som är billig mat att använda rester till. Men visst, ost och kött är generellt rätt dyr mat.
    Men har man inte det eller vill ha det kanske ostpulver är ett alternativ, likagärna som att ha ostsås i pulverform...
  • MBert
    Bellsam skrev 2010-05-20 16:57:20 följande:
    Låter ju som en bra idé Kanske dum fråga men hur gör du när du bakar bröd på bara vatten och mjöl?
    Vill man baka bröd på bara vatten och mjöl kan man använda surdeg som jäsmedel. Surdeg görs av vatten och mjöl, samt tid (det tar 3-5 dygn). Ibland används något sött för att hjälpa processen, t.ex. äpple eller honung, men det är inget krav för surdegen.

Exempel:
    Surdeg av vete:
    Mixa 2 dl vatten och 2 1/2 dl vetemjöl så att degen blir slät. Plasta in och låt stå i rumstemperatur i två dygn. Tips är att använda ugnen med endast ugnslampan tänd. Då får man en bra jästemperatur (ca 28 grader).
    Tillsätt 1 dl vatten och 1 1/2 dl vetemjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå i ett dygn.
    Tillsätt ytterligare 1 dl vatten och 1 1/2 dl vetemjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå i ett dygn.

Surdeg av råg:
    Mixa 2 dl vatten och 2 1/2 dl rågmjöl så att degen blir slät. Plastas in och låt stå i rumstemperatur i två dygn.
    Tillsätt 1 dl vatten och 1 dl rågmjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå i ett dygn.
    Tillsätt ytterligare 1 dl vatten och 1 dl rågmjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå i ett dygn.

En känd sida om surdegsbakande hemma är http://paindemartin.blogspot.com/2009/05/en-bra-borjan.html

När surdegsstarten är klar tillsätter man på nytt mjöl och vatten till en deg.
    Här är ett bra basrecept där man med fördel kan byta ut vetemjölet mot rågsikt eller annat. Nu handlade inlägget om att baka på enbart mjöl och vatten och då får man väl strunta i resten då. Men saltet stärker glutenet och ger arom så brödet får mer volym och smak. (sötman och fettet är för att förbättra jäsegenskaperna).

200 g surdeg*
    300 g vatten, lite mer än rumstemp. och max 32°
    600 g vetemjöl special
    15 g (2 tsk) mörk brödsirap (jäser bort)

7 g (drygt 1 tsk) rapsolja (eller annat matfett)
    15 g salt

Kör degen med degkrokar i minst 6 minuter (gärna 10) utan salt och sen 3 minuter med salt.

Låt degen vila 1,5-2 timmar.

Slå upp på lätt mjölat bakbord och vik in kanterna till ett runt eller avlångt bröd som får jäsa i jäskorg eller brödkorg klädd med mjölad kökshandduk i 6-7 timmar i rumstemperatur, alternativt i kylskåpet över natten, ca 11 timmar.

Värm ugnen till 250° med bakplåt i så den blir het.

Stjälp upp degen på den heta plåten.

Grädda i 250° i 5 minuter och sänk sedan värmen till 200° och grädda brödet i 30-40 minuter (varmluft 175°).

*Surdeg. Gör en fördeg av 1 msk surdegsstart, 100 g vetemjöl, och knappt 100 g vatten 30-35°, som får stå i 12 h, alternativt använd surdegsstart direkt (se sep. recept på surdegsstart).

• dicny
    Empan81 skrev 2010-05-18 18:45:30 följande:
    Idag blev det överbliven pasta som jag blandade med hackad kassler, stekta champinjoner o riven ost i en gratängform. Sen hade jag över bearnaisesås/Cafe de paris (tog en påse av varje eftersom det var vad jag hade hemma) O så in i ugnen typ 10 minuter. vart suuuupergott...o billigt ;)
    Jag provade det här igår, bytte ut såsen mot champinjonsås och det vart verkligen jättegott. Kommer jag garanterat att göra fler gånger! Är det ingen annan som har ett mumsigt och billigt recept som den vill dela med sig av? Glad
  • Åsasåsa

Euroshoppers tortellini med pesto till, mumma!

Nudlar och wokgrönsaker

Panbiffar med röda linser i för att fylla ut, jättebra knep.

Korv med qinoa, paprika och creme fraiche (chili&paprika) - gör en röra av alltihop.

Koka ihop spenat, vitlök, creme fraiche, salt, peppar & paprikapulver. Koka spaghetti. Lägg den i ugnsform, häll över röran sen strö över ost. In i ugnen till osten smält. JÄTTEGOTT! 

Svar på tråden Billig Mat!!!!