• Kyanita

barn i "koppel", sele med lina

emajk skrev 2009-08-08 15:35:12 följande:
    Problemet är att man ser två alternativ på detta problem. Antingen ha örnkoll hela tiden så att man ständigt kan stoppa barnet när det är på väg ur, eller ha sele. Testa ett par gånger, fler behövs inte, att låta barnet klättra och falla men ta emot. Då för deras eget säkerhetstänk chans att aktiveras vilket det inte får med sele och man är fast i ett hjälpmedel en viss tid, många gånger i onödan.
    Haha, hur många gånger krävs det? Han faller och faller och faller UTAN att någon tar emot men inte lär han sig ändå!
  • Kyanita
    SaramedM skrev 2009-08-08 22:15:55 följande:
    Precis!Eller som idag när Mville kolla om man kan smita på bryggan.... då önskade jag att vi hade haft sele
    Hehe, de kan smita överallt våra goa nyfikna och härliga barn!
  • Kyanita
    emajk skrev 2009-08-09 08:27:13 följande:
    Varför ska han sluta pilla på allt? Det ingår att vilja pilla på allt men man kan informera innan vad som händer och övervaka. Varför sluta klättra högt? Stå under och ta emot om han faller. Varför sluta på blåmärken? Det ingår i ett barns liv. Det ser ut som att jag kan sköta det här på distans för när han inte hela tiden blir begränsad för vanliga barnlekar så kommer han sen lyssna på när du säger hans namn.
    "Vanliga" barnlekar innebär att de lär sig av sina misstag/ framgångar eller har jag fel? Vissa barn gör inte det! Vissa barn kan bränna sig otal gånger UTAN att lära sig. Jag lät precis som dig med min store men det är inte så lätt alla gånger med alla barn! Jag låter lilleman utforska men vissa saker SKA han låta bli, punkt slut. Han får lov att klättra i tex soffan men INTE i fönsterkarmen. Blåmärken har jag inga problem med, tyvärr blir det lite värre saker också. Inte lär han sig för det! Tyvärr! Fast han är så gó att det uppväger alla skrämselhickor han ger mig!
  • Kyanita
    SaramedM skrev 2009-08-09 08:33:05 följande:
    det är inte barnest val att vara född med autism heller!Jag tror att har man inte haft med autistiska barn att göra förstår man inte hur farligt det kan vara att gå ut med dom
    Min kille med hfa känner inte av sina kroppssignaler på ett adekvat sätt! Inte lätt att lära dem då. Men góa är devåra barn!
  • Kyanita
    emajk skrev 2009-08-09 08:38:35 följande:
    Varför ger du en massa exempel du sedan reviderar när man tittar närmare på dem. Det är väl bättre du skriver som det är så man slipper ödsla med massa inlägg för att få fram hur det ligger till. Har man ett barn som inte fattar något at konsekvenser så är det klart att man behöver hjälpmedel. Jag menar och har gjort hela tiden att när man försökt vara kreativ inkl, fråga andra om tips och inte kommer något vart, då är det läge att fundera på sele. Inte innan för att det är bekvämt.
    Jag tror att när jag ser en förälder med sele så ser jag inte en lat oengagerad förälder. Jag ser en förälder som (förhoppningsvis) har konstaterat att barnet är som mitt! Nyfiken, impulsiv och totalt orädd! Det finns säkert föräldrar som är "lata" och använder selen men jag tror de är få. Sedan finns det de föräldrar som borde använda sele på sina barn men inte gör det för att det ser "fult" ut.

Tips och trix tackar jag aldrig nej till. Tyvärr har jag redan provat det mesta. I och med mellankillens funktionshinder så har man lärt sig att prova allt och lite till.
  • Kyanita
    Min dotter är 1,5 och har respekt för bilar som kommer in i området när de öppnat bommen och ska frakta något till sin port. Platsen här på området är lämplig att lära sådant för bilarna susar inte omkring i massor och i 30-50 km/hKlart kan det bli sedan att hon framöver blir intresserad av annat, någon kompis på andra sidan gatan och kliver ut men hittils har jag redan uppnått respekten för bilar utan sele och liknande. Hon litar på vad jag säger för jag har låtit henne testa att vidröra (jag kände innan för att se hur varmt det var) glaset på en kamin som hon var fascinerad av. Hon kände att det var obehagligt och rörde sen inte kaminen igen utan tittade på elden. Då var hon drygt ett år. För ett antal veckor sen var vi vid en brygga med en kant att sitta på och hon fick för sig att luta sig bakåt så jag sa att det är farligt att ramla i på det sättet och envis som de flesta barn är ville hon i alla fall och jag höll hennes hand och lätt henne falla och känna att det var olustigt och sen gjorde hon inte det igen. Klart finns det barn som fortfarande kommer strunta i vad man säger och testar, särskilt om man testar för sent och vaggat in dem i en allomfattande säkerhet att hindra dem för allt när föräldern är med men risken minskar när man har en ärlig dialog med barnet och låter det få känna på sina tricks under kontrollerande former.
    Var beställer man ett sådant snällt barn? *Avundsjuk*
  • Kyanita
    Black roses skrev 2009-08-09 12:14:15 följande:
    min lillplutt fastnade för grodan, kanske för att den påminde honom om kermit??
    Vi har grodan! Lilleman älskar sin "goda". Då vet han att han slipper bli jagad eller tvungen att sitta i vagnen! När vi kommit fram så får han plocka fram en godsak ur "godan" tex en banan! Mycket uppskattat!
  • Kyanita
    Black roses skrev 2009-08-09 19:53:36 följande:
    Ja jag funderar på att beställa en åt honom, för smidigare än min andra sele blir det ju..
    Har faktiskt inte fått negativa kommentarer IRL om den. Bara här på FL från vissa föräldrar som tror att alla barn är som deras!
  • Kyanita
    Timba skrev 2009-08-09 20:25:35 följande:
    Du har ett extremt fogligt barn inse det. Min son har bränt sig på grillen såpass att det blev en brännskada och han förstår fortfarande inte att man inte ska gå till grillen och röra när den är på, hanvill ändå dit och peta.
    Förstår du väl att du får sluta grilla eller öht vara vid trafikerade gator fram till din son lärt sig att förstå konsekvenser! *IRONI*
    Har samma problem med min härliga vilde!
  • Kyanita
    Black roses skrev 2009-08-09 20:46:40 följande:
    Jahaaaaa det är så vi får göra alltså?? Sätta livet på paus alltså?? var e fjärrkontrollen med den funktionen??
    Njae, jag har inte hittat den än! Måste vara en dålig förälder!
    Black roses skrev 2009-08-09 20:49:32 följande:
    Tråkigt bara att det ska behöva vara så..
    Ja, faktiskt. Men jag var likadan själv när jag bara hade den store killen. Han lyssnade och sprang aldrig iväg. Jag trodde att jag var såååå duktig! Jag fick äta upp det när mellankillen kom. Herregud, ungen var ju ALDRIG stilla, inte ens som nyfödd. Lilleman är exakt likadan som mellankillen men denna gången är jag betydligt mer ödmjuk, tack och lov!
  • Kyanita
    Black roses skrev 2009-08-09 21:15:25 följande:
    Ha ha ha... Jag har faktiskt aldrig hunnit bli en "perfekt mamma", då jag fick mina 2 äldsta sååå tätt... Dock hade jag förmånen med mycket snälla barn, men det spelar ju faktiskt inte någon roll.. De var 2, o de gaddade ihop sig de busungarna... (Orsaken till 8 år mellan de två första och trean, samt 8 år till till minstingen här.. NEJ jag skämtar bara.. )Japp ödmjukhet är inte fel att ha, samma så är det inte fel att veta att det finns alltid någon som kanske har en bättre lösning än den jag kör på med... Dock känner jag en motvilja till den uppfostringsmetod som har diskuterats, denna där man ska låta barnen lära sig läxan, och den vuxne ska ex. låta barnet falla men fånga upp det i tid.. Detta för att barn, speciellt små barn inte kommer ihåg vad som hände ganska precis innan, ej heller förstår de att ta in den informationen som vuxna ger barnet, det har ju knappt ens lärt sig språket fullt ut..Sen att fånga ett barn... Det finns risker med det med, man kan som en annan beskrev, riskera dra axlarna ur led eller annat dumt som orsakar barnet lidande.. Andra risker är att själv ex råka snubbla till, missa att fånga barnet eller tappa balansen ex ute på en brygga mm mm.. Sådant risktagande med ett barn tilltalar inte mig öht.. MEN detta är min åsikt...
    Absolut finns det ofta bra lösningar och det är lätt att köra fast! Men samtidigt så känner jag mitt barn bäst , du ditt bäst och någon annan sitt! Jag är tex väldigt härdad (mellankillens "fel"), det är inte mycket som skrämmer mig längre när det gäller barn. Jag är absolut ingen "hönsmamma" utan låter lilleman lära sig av att göra misstag själv (givetvis på ett relativt ofarligt sätt). Tyvärr lär han sig inte ändå. Han skrämmer slag på stackars fröknarna på dagis! De säger att han är en av de vildaste de stött på och att de hinner inte heller med honom utan de får avsätta en personal på honom. Så om jag är en "lat" och "dålig" mamma så är de dålig personal! *S*
  • Kyanita
    Malinca skrev 2009-08-09 21:31:49 följande:
    Nja inte avundsjuk direkt, men inte verklighet för alla.
    Hehe, jag vet det allt för väl!
  • Kyanita
    Malinca skrev 2009-08-09 21:34:00 följande:
    JA men alla perfekta föräldrar till perfekta barn tycks samlas här, nej go for it.Jätte snygga väsk/sele.Så praktiskt att det e som en liten ryggsäck, roligt för barnet med
    Han älskar sin "goda" så speciellt "kränkande för honom är det nog inte!
  • Kyanita
    Black roses skrev 2009-08-09 21:59:18 följande:
    Nej jag har lite svårt att tro att små barn ska känna sig kränkta.. Då tror jag mer att det är något vi vuxna projicerar på barnet.. Ja jag är trött nu, så jag ber på förhand om ursäkt om jag verkar lite off här.. MEN vad jag menar är att små barn reagerar inte med en så självklar känsla som kränkning ändå är.. De reagerar med ilska, glädje o liknande enkla känslor.. Arga kan de bli, men det är inte samma som kränkt... Där har vi vuxna en viktig roll, för om vi går fram med negativa vibbar, då snappar barnen upp dem.. Detta försvårar ju bara för oss själva..
    Håller med!
  • Kyanita
    SFHelen skrev 2009-08-09 22:37:08 följande:
    har inte läst igenom hela tråden, men vissa delar Jag tycker att de är helt okej att ha sele på sina barn, är ju för barnets o ens egen del man använder de för att skydda livet på de lilla livet man älskar. Har en son på snart 2 år som vägrar lyssna på mig när vi är ute, de är okej o låta honom gå "fritt" om vi bäda föräldrar är med, men är ja själv, nej tack. Är gravid o har foglossning så springa som ett jehu efter honom är inge kul, plus att han skriker i vagnen för där vill han inte sitta. Ska in o kolla efter ett sele o testa på honom o se hur han reagerar på de, för jag vill införskaffa mig ett till honom. Jag hade de som liten själv o ja har inte fått nå men av de...hihi (även springit i löplina, för ja va så vild). undrar bara över komentarerna så snälla barn, är inte barnen snälla fast dem springer runt o är vilda? de tillhör ju utveckligen o alla barn är ju olika....
    Hehe, klart de är snälla och precis som de ska vara och lite till! På gott och ont. Det bästa med en vilde är att jag har fått superbra kondition!! *S*
Svar på tråden barn i "koppel", sele med lina