• Marre79

Arbetspraktik

Är det nån som har arbetspraktik genom arbetsförmedlingen?
    Fick ni fixa praktik själva eller hjälpte arbetsförmedlingen till?
    Hur gick ni tillväga och fick ni bra respons av "arbetsgivarna"?

• Svar på tråden Arbetspraktik
  • hannizen

urshh. Något skumt med min praktik. Jag jobbar röven av mig. Och han söker anställda?!!!! Men själv ska man jobba gratis och till och med jobba MER än vad mina arbetskamrater gör. Nä,vet inte vad jag ska göra nu. Eftersom detta skulle leda till jobb sade då arbetsförmedlingen. Snacka om lurendrejeri. Han söker anställda men han frågar inte om jag är intresserad?.. Hur ska man göra nu?

• thebettygirl
    hannizen skrev 2009-08-15 19:18:50 följande:
    urshh. Något skumt med min praktik. Jag jobbar röven av mig. Och han söker anställda?!!!! Men själv ska man jobba gratis och till och med jobba MER än vad mina arbetskamrater gör. Nä,vet inte vad jag ska göra nu. Eftersom detta skulle leda till jobb sade då arbetsförmedlingen. Snacka om lurendrejeri. Han söker anställda men han frågar inte om jag är intresserad?.. Hur ska man göra nu?
    Sök jobbet. Och prata med AF om han inte vill gå vidare med dig. Om han har dig och söker efter nytt folk utan att fråga dig om du är intresserad så tror jag inte att AF blir alltför glada med tanke på att han utnyttjar dig och den billiga arbetskraft du är, och han lär inte bli godkänd för att ta emot nya praktikanter.
  • hannizen
    thebettygirl skrev 2009-08-15 22:37:48 följande:
    Sök jobbet. Och prata med AF om han inte vill gå vidare med dig. Om han har dig och söker efter nytt folk utan att fråga dig om du är intresserad så tror jag inte att AF blir alltför glada med tanke på att han utnyttjar dig och den billiga arbetskraft du är, och han lär inte bli godkänd för att ta emot nya praktikanter.
    Så jag ska alltså kontakta AF och säga som det är till dom ? Nej,han har inte alls frågat mig,utan låter mig jobba riktigt hårt bara. Och jag visar min bästa sida,och ändå har han inte ens frågat mig. Han har bara talat om hur mycket ansökningar han fick in och vilka han aldrig skulle anställa. Sedan hade han en anställningsintervju iförrigår. En tjej ska komma och provjobba på måndag. Och han ville jag skulle vara ledig på måndag fram tills klockan två på dagen och börja arbeta då.
  • MickeN1973

Det är folk med problem som har praktik

Detta har man pga man anser att folk mår bra av att vara sysselsatta.
    Detta oavsett om man får en lägre ersättning än de som jobbar där.
    De tror att de får anställning bara de gör ett bra intryck.
    Ser ni inte hur AF och arbetsgivarna pissar på er.

Anställning däremot är för dom som har kontakterna osv

• MickeN1973
    hannizen skrev 2009-08-15 22:42:40 följande:
    Så jag ska alltså kontakta AF och säga som det är till dom ? Nej,han har inte alls frågat mig,utan låter mig jobba riktigt hårt bara. Och jag visar min bästa sida,och ändå har han inte ens frågat mig. Han har bara talat om hur mycket ansökningar han fick in och vilka han aldrig skulle anställa. Sedan hade han en anställningsintervju iförrigår. En tjej ska komma och provjobba på måndag. Och han ville jag skulle vara ledig på måndag fram tills klockan två på dagen och börja arbeta då.
    Praktiken har du för att du ska vara sysselsatt man har ansett att det inte är bra att att du går hemma.

Då är det bättre att en näringsidkare får lite billig arbetskraft.

Och att det tydliggörs att du är misslyckad genom att du får se att andra blir anställda till en högre lön än din ersättning.

Kort sagt jag tro inte på praktik.
  • hannizen
    MickeN1973 skrev 2009-08-16 04:13:01 följande:
    Praktiken har du för att du ska vara sysselsatt man har ansett att det inte är bra att att du går hemma.Då är det bättre att en näringsidkare får lite billig arbetskraft.Och att det tydliggörs att du är misslyckad genom att du får se att andra blir anställda till en högre lön än din ersättning.Kort sagt jag tro inte på praktik.
    Det var ju mitt val från början med praktik,det var jag som frågade. Och vadå misslyckad? Helt sjukt att kalla någon misslyckad.
  • thebettygirl
    MickeN1973 skrev 2009-08-16 04:10:07 följande:
    Det är folk med problem som har praktik Detta har man pga man anser att folk mår bra av att vara sysselsatta. Detta oavsett om man får en lägre ersättning än de som jobbar där. De tror att de får anställning bara de gör ett bra intryck. Ser ni inte hur AF och arbetsgivarna pissar på er. Anställning däremot är för dom som har kontakterna osv
    Ha ha. Underbart med människor med din attityd! Tänk om det alltid vore så enkelt! Menar du att alla praktikankter har annan slags problem än just med att få jobb så drar du verkligen alla över en kam! Visst kan det vara så, och visst finns det arbetsgivare som utnyttjar systemet, men långtifrån alla. Jag känner till flera fall där praktiken lett till fast anställning hos arbetsgivaren. Själv så fick jag lite arbetslivserfarenhet från det arbetsområde som jag hade lagt åtskilliga år att studera till. Erfarenheten jag fick bidrog till att jag fick ett fast jobb inom området (dock hos en annan arbetsgivare), och det i sin tur ledde till att jag fick ännu mer erfarenhet som ledde till min nästa arbetsgivare och som i sin tur ledde till att jag numera har en chefsliknande position på ett stort internationellt företag. Så att jag skulle vara, eller ha varit misslyckad, det kan jag inte annat än skratta åt. Och tycka synd om dig för din bristande kunskap...
  • MickeN1973
    hannizen skrev 2009-08-16 13:52:09 följande:
    Det var ju mitt val från början med praktik,det var jag som frågade. Och vadå misslyckad? Helt sjukt att kalla någon misslyckad.
    Hur tycker du själv att det har fungerat?

Han söker anställda utan att erbjuda dig tjänsten?

Förresten har du sökt den aktuella tjänsten.

Om inte då tycker jag du göra det.
  • MickeN1973
    thebettygirl skrev 2009-08-16 14:03:01 följande:
    Ha ha. Underbart med människor med din attityd! Tänk om det alltid vore så enkelt! Menar du att alla praktikankter har annan slags problem än just med att få jobb så drar du verkligen alla över en kam! Visst kan det vara så, och visst finns det arbetsgivare som utnyttjar systemet, men långtifrån alla. Jag känner till flera fall där praktiken lett till fast anställning hos arbetsgivaren. Själv så fick jag lite arbetslivserfarenhet från det arbetsområde som jag hade lagt åtskilliga år att studera till. Erfarenheten jag fick bidrog till att jag fick ett fast jobb inom området (dock hos en annan arbetsgivare), och det i sin tur ledde till att jag fick ännu mer erfarenhet som ledde till min nästa arbetsgivare och som i sin tur ledde till att jag numera har en chefsliknande position på ett stort internationellt företag. Så att jag skulle vara, eller ha varit misslyckad, det kan jag inte annat än skratta åt. Och tycka synd om dig för din bristande kunskap...
    Ja det finns alltid undantag som bekräftar reglen.

Förresten finns det statestik på hur många som får äkta jobb efter en praktik.

Praktik kan vara nyttigt om det handlar om att få erfarenhet inom ett yrke där det är svårt att få in en fot.

Men det ska inte vara ett sätt för myglande cafe ägare att få gratisarbetskraft.
  • hannizen
    MickeN1973 skrev 2009-08-16 14:05:23 följande:
    Hur tycker du själv att det har fungerat? Han söker anställda utan att erbjuda dig tjänsten? Förresten har du sökt den aktuella tjänsten.Om inte då tycker jag du göra det.
    Han har redan en tjej som ska provjobba på måndag,och då får jag vara ledig. Så han har valt ut och haft en massa arbetsintervjuer redan.
  • MickeN1973
    hannizen skrev 2009-08-16 14:14:33 följande:
    Han har redan en tjej som ska provjobba på måndag,och då får jag vara ledig. Så han har valt ut och haft en massa arbetsintervjuer redan.
    Ok, och du har också kompetens att klara av denna tjänst?

Har du frågat han om varför du inte blivit erbjuden tjänsten?

Förresten vad praktiserar du som?
  • After Forever
    MickeN1973 skrev 2009-08-16 04:10:07 följande:
    Det är folk med problem som har praktik Detta har man pga man anser att folk mår bra av att vara sysselsatta. Detta oavsett om man får en lägre ersättning än de som jobbar där. De tror att de får anställning bara de gör ett bra intryck. Ser ni inte hur AF och arbetsgivarna pissar på er. Anställning däremot är för dom som har kontakterna osv
    Vadå folk med problem? Vilka problem syftar du på?
  • Louise Hbg
    MickeN1973 skrev 2009-08-16 04:13:01 följande:
    Praktiken har du för att du ska vara sysselsatt man har ansett att det inte är bra att att du går hemma.Då är det bättre att en näringsidkare får lite billig arbetskraft.Och att det tydliggörs att du är misslyckad genom att du får se att andra blir anställda till en högre lön än din ersättning.Kort sagt jag tro inte på praktik.
    Jo, det finns visst det stora fördelar med praktik. Dock kan jag håla med dig om att praktik inte lämpar sig för alla, men samtidigt beror det mycket på hur man följer upp praktikplatsen samt praktikanten.
    Många gånger kan det även vara positiv utveckling för t.ex. en person som varit utanför arbetsmarknad en längre tid, den kan genom en praktik få rutin på vardagen, var efterfrågad, och få ett kontaktnät/referens. Det kan även var bra genom att personen får prova på ett yrke som han känner sig osäker på om denna passar till...
Svar på tråden Arbetspraktik