Inlägg från: garfield |Visa alla inlägg
  • garfield

Scrapbooking!

Hejsan!
    Jag har hållt på med scrapbboking i ett par år nu (har även haft en del kurser) och tänkte svrar på några av era frågor. Bidde kanse lite långt

Susie:
    Jag brukar använda mig a plastfickor när jag gör mina sidor. Oftast använder jag mig dock inte av samma papper på baksidan eftersom jag oftast brukar göra dubbla sidor (dvs två sidor som hör ihop) och vill inte fortsätta med samma färger i en evighet. Sedan kan man också köpa (vad heter det tro) 3L:s remsor som har "pärmhål" i sig... Förstår du vad jag menar )... En tredje variant som jag har sett är att man gjort hål med en hålslag innan man sätter in det i albumet.

Angående hur man ska sätt in sina sidor så har jag (efter flera år) inte kommit på det ultimata systemet. Jag har fortfarande mina sidor i tråkiga pärmar. Men jag ska försöka piffa upp dem snart....

LindaHelen:
    Man ska bara använda syrafria produkter i sitt album för att fotona skall hålla längre. Är man som jag född på 70-talet eller tidigare så har Ni säkert erfarenhet av kort som tappar färgen. använder man syrafria produkter dröjer det längre innan korten blir försörda. Det förlänger alltså kortets liv. Det finns en hel del syrafria produkter att köpa i specialaffärer. I vanliga bokhandlar finns ofta Canson, Canford eller Maildor som alla tre är exempel på syrafria papper.

Fråga gärna mer om det är något!

• garfield

Millface:
    Det finns tre olika storlekar på album. 32*32 cm(amerikansk 12*12) Letter (amerikanskt "A4") som är lite bredare men lägre än svenskt A4 samt A4. Det finns mest mönstrat papper i de amerikanska storlekarna. Men man kan ju ta 12*12 papper och skära till dem till A4 om man vill. Gillar du stora album skall du alltså välja 12*12 då får du plats med mycket kort på en sida. Då kan du köpa vanliga svarta albumblad modell större och använda en vanlig fotopärm eller ett färdigt större album med fasta blad och klistra in dina alster med mönstrat papper på.

Mönstrat papper är mönstrat och inte genomskinligt. Vellum genomskinligt och man ser bakgrunden igenom (så har man ett mönstrat papper bakom ser man mönstret igenom). Jag brukar skriva ut på vellum eller på enfärgat papper då det är lättast att läsa!

Fråga gärna igen om du inte hängde med eller om du har fler frågor
    Jag älskar scrapbooking

• garfield

Nej. Det är en variant som man kan göra som nog blir lite billigare... Tror jag. Man klistrar helt sonika på ett mönstrat eller färgat papper på ett svart kartongpapper. Annars kan man köpa plastfickor, men de är så svinigt dyra,, ivarje fall de som är till 12*12. Varianten är ju att köra med A4 och använda sig av vanliga plastfickor UTAN PVC!

Oftast brukar man klistra en massa papper på varandra både mönstrade och omönstrade.

Klarare?

• garfield

Millface: Du har stött på det klassiska problemet ... Jag brukar ha en annan färg på baksidan och klistra ihop sidorna. Det går åt mycket papper. Men det är det värt!

• garfield

Millface: Jag använder 3L små fotohörn til i stort sett allt. De går att köpa på alla bokhandlar. Enda problemet är att det blir små blå papperbitar överallt. Det är nog därför min sambo kallar det för "skräring"

HUr menar du att det blir kanter?

• garfield

Okej då förtår jag. Jo det blir ju en kant, men det tycker inte jag gör något. Ibland tom man klistrar på tjockare klisterlappar för att få sidorna att stå ut.

Ja, jag använder mig av fiskars pappersskärare. Suveränt! En del föredrar att använda kniv och linjal och det funkar också.

• garfield

Millface: Det är plastfickor eller inget man brukar använda.

• garfield

12*12 fickor säljs bla på www.papprika.se som är bra och billiga. Tyvärr är det då oftast amerikansk hålstandard i dem så då måste man ju ha sådana album om man inte vill göra extrahål förstås....

• garfield

Mumu

När man trycker på en font så kan man välja öppna istället för spara och då får man se text skriven med fonten. Finns å, ä, ö med så står det flygande bäckasiner eller nåt Annars brukar jag lägga till prickarna efteråt.
    Mer bra sidor för typsnitt:
    www.smackbomb.com/famousfonts/index.html
    simplythebest.net/fonts/index.html
    www.typenow.net/

Sedan några bra amerikanska affärer jag brukar handla från:
    www.twopeasinabucket.com/
    www.lifetimemoments.com/
    www.scrapsahoy.com/
    my-memories.safeshopper.com/

Dessa har relativt snabb leverans. Jag har beställt från USA massvis med gånger (har scrappat i snart 3 år) Har fastnat i tullen en gång... Det finns ett lite större utbud "over there". Papper är dyrt att skicka så där brukar frakten gå på typ 20 dollar. Two peas räknar ut frakten innan du har beställt.

• garfield

Sambina! Vi ses nog ganska ofta på Yahoogroups. Jag är där ofta och frekvent Fast under ett annat nick...

Svar på tråden Scrapbooking!