• Anonym

Underhåll för 13 åring

Anonym (....?) skrev 2009-08-10 22:14:28 följande:
    Min syster hade vårdnaden över sina tre barn tills  en av dem ville flytta till sin pappa. Hon blev då av med två underhållsbidrag från fk pga att de har då ett varsitt barn hemma hos varandra. Så jag är lite tveksam att ts man behöver överhuvudtaget betala något för sonen.
    ja men den sonen har ju VV så den behöver ingen betala för.
    De andra barnen är inte mammans barn.
    Rimligtvis borde han betala för barnen.

Men din syster borde fått underhåll för ett barn iaf.
  • Anonym
    Mamsis skrev 2009-08-10 22:36:45 följande:
    Ett litet inlägg bara, läste någonstans att underhållet höjts med 100 kr på 20 år, kan någon säga om det stämmer eller inte? För det är skandal tycker jag.
    Säger ju att underhållet är skandal!
    Det borde komma lag om att betala underhållsbidrag tvinga föräldrarna att räkna ut underhålslbidag annars får man betala hurtlöst mycket den som inte vill vara delaktig får straffet tex om UF inet vill lämna in så få rhan betala hurtlöst ingen chans att få tillbaka pengar, vill inte bf räkna ut då får hon bara miniomum 1273 å inte en krona till inget retroaktivt sen inte.

kom med en ny lag som hjälper barnen och som gör mindre tjafs och som främjar samrbete.
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 22:45:59 följande:
    Det stämmer inte. -94 blev det en höjning med 100 kronor till 1173 och -06 höjde man det med 100 kronor till.
    Det är bra att du har kollen.
    litar på dig om det.

wow vilken inflation det har varit..  stackars alla som betalar uf de måste bli ruinerade!
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 22:51:53 följande:
    Maximalt bidrag är 6250 nokk/månad eller max 25% av inkomsten om jag inte minns fel.
    säger ju att du har kollen!
    varför har vi inte så i sverige?
  • Anonym
    Mamsis skrev 2009-08-10 22:52:24 följande:
    Tack! Då är det 200 på 20 år. haha inte mycket bättre iofs, men rätt ska vara rätt!
    Underhållsstödet har snarare sänkts de senaste åren om räknar om summorna till dagens penningvärde. Man har alltså inte tagit hänsyn till inflationen. Har för skoj skull räknat om underhållsstödet under de senaste åren och vad de motsvarar idag, eller rättare sagt motsvarade år 2007 då jag inte hittat någon sida där man kan räkna om till år 2009.

Jag har ett barn som är fött år 1988 och då var underhållsstödet 860 kr vilket motsvarar 1.416 kr i 2007 års pengavärde.

År 1991 höjdes underhållet till 1.073 kr vilket motsvarar 1.371 kr i 2007 års penningvärde.

År 1993 höjdes underhållet till 1.146 kr vilket motsvarar 1.368 kr i 2007 års penningvärde.

År 1996 höjdes underhållet till 1.206 kr vilket motsvarar 1.368 kr i 2007 års penningvärde.

År 1999 SÄNKTES underhållet till 1.173 kr vilket motsvarar 1.320 kr i 2007 års penningvärde.

År 2006 höjdes underhållet till 1.273 kr vilket motsvarar 1.301 kr 2007 års penningvärde.

Och nu år 2009 ligger underhållet kvar på 1.273 kr.

När min dotter föddes var alltså underhållet värt mer pengar än vad det är idag. Jag tycker att underhållet borde inflationsskyddas så att köpkraften var lika stark hela tiden för annars så sjunker ju värdet på underhållet.
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 23:33:43 följande:
    Fast i underhållsstödet ingår varken pianolektioner eller märkeskläder. Det finns bara utrymme för barnets basbehov.
    Du har rätt. Lösningen är att istället få föräldrar att använda sig av underhållsbidrag som beräknas enligt föräldrabalken. Det behövs tydligare information till föräldrar så att dom förstår att det normala borde vara att räkna ut ett underhållsbidrag istället för att bara förutsätta att det är underhållsstödets summa som är någon sorts norm för vad underhållet ska ligga på.
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 23:40:01 följande:
    Precis! Så mycket trevligare världen hade varit. Vet ett barn som tvingas sluta sina musiklektioner för att den, helt ärligt, rik* uf inte vill bidra till kostnaden och bf har inte råd själv. Hur tänker man när man har råd men vägrar ta fakturan för barnets intresse?
    ja vet det finns de som inte tänker på barnet alls.
    Som mitt X.. nej han kan (tänker inte) hjälpa till med kostand för glasögon.

har han tänkt på barnet där eller man kan ju undra.
  • Anonym
    Astarte skrev 2009-08-10 23:44:17 följande:
    Jag håller med. Det är därför jag varit inne på olika summor vid ensam och delad vårdad. Tar båda parter ansvar för extrakostnaderna bör dessa inte ingå i underhållet eftersom det ger all "makt" till BF och det är ju faktiskt ingen toppenlösning. Klart pappan ska kunna vara med och diskutera och bestämma om vilken aktivitet som blir bäst.Hjälper UF inte till med extakostdnader alls (trots förmåga då, naturligtvis) kan den bli fråntagen vårdnaden och underhållsstödet höjs automatiskt.Min lösning!
    vore en ypperlig lösning men många "vill" inte då de anser att de försörjer oss BF.
    Många UF anser att VI bf ska ta HELA barnbirdaget till barnet med kläder och allt och sen ska vi lägga ytterligare 1273 kr själva och sen får vi 1273 kr det bör räcka till barnet anser de...

många BF blir ju försörjda av att ha barn...låter det
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 22:56:33 följande:
    Det är en politisk fråga, ensamstående lågavlönade boendeföräldrar har inte så stark röst och tiger som muren eller gnäller i det tysta skulle jag tro. Man måste skapa opinion, väcka folket, debattera, skaka liv i politikerna!
    VI kan åka till riksdan å skaka dem lite.. jag e me på det!
  • Anonym
    h8him skrev 2009-08-10 23:37:48 följande:
    Se där, den helt korrekta informationen! Tack! Ja, det var väl en snabb vända då det höjdes, men sen fick för många bf för mycket pengar eller något så då beslutade man att ta bort den "guldkanten". Det hade jag glömt. Fantastiskt att se de verkliga siffrorna. En fundering bara, är inte underhållsstödet baserat på basbeloppet? Det verkar inte så och jag undrar varför...
    Underhållsstödet var fram till 1994 indexreglerat och räknades upp med en procentsats av basbeloppet varje år. Genom de regeländringar som gjordes av underhållsstödet 1994 (när det bl.a bytte namn från bidragsförskott till underhållsstöd) blev ersättningsnivån beroende av regeringsbeslut för att höjas.

Värt att notera är att underhållsbidrag fortfarande är indexreglerat så om man har avtalat om eller fått en dom på underhållsbidrag så justeras detta varje år när basbeloppet ändras.

Ytterligare en fördel med att räkna ut underhållsbidrag alltså!
Svar på tråden Underhåll för 13 åring