• Anonym

Nekad sjukpenning

Vad händer nu?
    Måste jag tillbaka till jobbet nu eftersom fk inte godkänner min sjukskrivning eller får jag vara hemma ändå?

Jag är mer eller mindre orörlig och har väldigt ont pga foglossning. Ska överklaga och söka på hp, nu också..men under tiden?
    Annars kommer jag ta ut fp nu de 60 dagarna som är kvar innan bf..men det är ju lång handläggning på allt sånt..
    Men frågan är väl egentligen om jag måste jobba fram till jag får ett beslut om ett eller annat..(hur nu det skulle gå till)..

• Svar på tråden Nekad sjukpenning
  • Blå Flygare

Om du inte kan jobba, hur ser det då ut om du ändå gör det? Din chef o arbetdkamrater vill nog inte ha dig där som utfyllnad Och fk kan hävda att du klarar att jobba om du går till jobbet. Så nej, ska du överklaga för att du verkligen inte kan jobba så håll dig hemma o ta hand om dig. Träffa en sgy som kan intyga din förmåga, ev. träffa annan läk för en andra bedömning av foglossningen. Sen vet jag inte heller hur noga du skrivit om ditt jobb o varför du inte kan jobba. Pappret räcker ju inte till om man ska beskriva ordentligt så utnyttja möjligheten att skriva på en bilaga.

• susst6

Nej, du behöver inte jobba. Du kan vara sjukskriven (du har ju läkarintyg) men du får i så fall ingen ersättning. Om du bara har en sambo som kan försörja er ett tag innan du får ta HP eller FP, så är det ju lugnt.

• Anonym

Tack för ditt svar!

Precis så jag tänkte..ska jag sitta där i en soffa på jobbet och kolla på kollegerna liksom..inte populärt kan jag tänka mig..haha

Jag ska prata med min läkare igen nu, och be om ett ännu utförligare intyg samt se om jag kan prata med en till läkare.
    Dessutom lovade min barnmorska att hjälpa till om det blev problem med fk och henne ska jag träffa på måndag..ska ta mig in till jobbet idag och få min chef att skriva på något papper också..mycket med det där.

Men jag tycker att det är så konstigt att en läkare som inte har träffat en kan besluta om man kan jobba eller inte..skulle nästan vilja ta hem denne hit så att dem kan få vara med en dag och se att jag knappt kan ta mig från a till b..

• Anonym

Problemet är ju att min sambo inte får ut så mycket ca 12 000 efter skatt..det kommer bli snålt men det ordnar sig nog..

• Tös

Du vet väl om att du kan fråga FK anonymt om lagar o regler? Du gör det via deras hemsida.

• CK82

Egentligen borde du ju inte ens överväga att återgå till jobbet om du behöver vara sjukskriven- om man orkar gå tillbaka till jobbet bara för att inte förlora inkomsten så kanske man inte behöver vara sjukskriven?

FK's läkare gör ju en allmän bedömning, när ska du ha barn? För att ha foglossning i slutet av en graviditet räknas inte som anledning för sjukskrivning då det är ett ganska vanligt tillstånd i slutet av grav!

• Anonym (molly)

Om du får avslag så kan du mista din SGI om du inte börjar jobba. Läs kommuniceringsbrevet så får du se relgerna.

Kommuniceringsbrevet är det brev som du fick innan beslut om nej till sjukpennign fattades.

• Anonym
    CK82 skrev 2009-08-13 16:01:41 följande:
    Egentligen borde du ju inte ens överväga att återgå till jobbet om du behöver vara sjukskriven- om man orkar gå tillbaka till jobbet bara för att inte förlora inkomsten så kanske man inte behöver vara sjukskriven? FK's läkare gör ju en allmän bedömning, när ska du ha barn? För att ha foglossning i slutet av en graviditet räknas inte som anledning för sjukskrivning då det är ett ganska vanligt tillstånd i slutet av grav!
    Jag tänker ju inte gå tillbaka till jobbet eftersom jag inte kan röra mig, men det verkar ju som om det räknar med det..'
    Blir ju tvungen att vara utan inkomst..
    Jag har inte blivit sjukskriven nyss utan varit hemma sen jag var i v 22 ( är i v 31 nu) , på heltid sen v. 24 så det handlar inte om foglossning i slutet av graviditeten utan jag har haft problem sen v 15-16 men härdade ut tills det inte gick längre..
  • Anonym

Anonym (molly) skrev 2009-08-13 16:08:09 följande:

Om du får avslag så kan du mista din SGI om du inte börjar jobba. Läs kommuniceringsbrevet så får du se relgerna. Kommuniceringsbrevet är det brev som du fick innan beslut om nej till sjukpennign fattades.
    Har inte fått brevet än utan får det imorgon, pratade med min handläggare tre gånger igår som kollade upp olika saker och hon meddelade avslag på telefon och att jag får brevet hem imorgon..
  • Anonym (molly)
    Anonym skrev 2009-08-13 19:30:51 följande:
    Anonym (molly) skrev 2009-08-13 16:08:09 följande:
    Har inte fått brevet än utan får det imorgon, pratade med min handläggare tre gånger igår som kollade upp olika saker och hon meddelade avslag på telefon och att jag får brevet hem imorgon..
    Ok, där kommer det att stå hur du INTE ska göra om du vill behålla din SGI (och det vill du ju såklart). Jag vet inte riktigt hur det är om man går direkt till FP, då tror jag att den är skyddad.

Men... om du får kommuniceringsbrevet i morgon så behöver du ju inte överklaga ännu för då är beslutet INTE fattat. Det är en kommunicering om att man överväger om att fatta avslagsbeslut. Du har då två veckor på dig att komma in med handlingar etc. som visar att du har nedsatt arbetsförmåga med minst 1/4.
Svar på tråden Nekad sjukpenning