• Anonym

Nekad sjukpenning

Vad händer nu?
    Måste jag tillbaka till jobbet nu eftersom fk inte godkänner min sjukskrivning eller får jag vara hemma ändå?

Jag är mer eller mindre orörlig och har väldigt ont pga foglossning. Ska överklaga och söka på hp, nu också..men under tiden?
    Annars kommer jag ta ut fp nu de 60 dagarna som är kvar innan bf..men det är ju lång handläggning på allt sånt..
    Men frågan är väl egentligen om jag måste jobba fram till jag får ett beslut om ett eller annat..(hur nu det skulle gå till)..

• Svar på tråden Nekad sjukpenning
  • Thide
    CK82 skrev 2009-08-13 16:01:41 följande:
    Egentligen borde du ju inte ens överväga att återgå till jobbet om du behöver vara sjukskriven- om man orkar gå tillbaka till jobbet bara för att inte förlora inkomsten så kanske man inte behöver vara sjukskriven? FK's läkare gör ju en allmän bedömning, när ska du ha barn? För att ha foglossning i slutet av en graviditet räknas inte som anledning för sjukskrivning då det är ett ganska vanligt tillstånd i slutet av grav!
    Så det är bara ovanliga sjukdomar som räknas och inte hur sjuk man är? Då får man väl kombinera sin foglossning med en Malaria om man inte kan gå längre.
  • Anonym (molly)
    Tös skrev 2009-08-14 18:45:40 följande:
    Anonym (molly) skrev 2009-08-14 16:59:50 följande:
    Miss of me, så heter den inte alls. O jag kommer inte alls på vad den heter.
    Förvaltningslagen? Hmmm... nu blir jag också förvirrad
  • Anonym (molly)
    Thide skrev 2009-08-14 19:59:59 följande:
    Så det är bara ovanliga sjukdomar som räknas och inte hur sjuk man är? Då får man väl kombinera sin foglossning med en Malaria om man inte kan gå längre.
    Nej, det är ALDRIG sjukdomen som räknas egentligen, det är arbetsförmågan man tittar på.

OM TS läkare t x varit dålig på att förklara vad hennes problem medför i form av arbetsOförmåga så är hennes problem i sig inte automatiskt lika med sjukskrivning.

Jag menar... om jag, som kontorsråtta, har handexem kanske jag kan jobba i alla fall, men det är värre för en frisör...
  • Thide

Molly: Fattar väl jag också ,jag menar bara att hur vanlig eller ovanlig en sjukdom är kan kanske kvitta.

• Anonym

Du är i vecka 31, då kan du ju snart börja plocka av din föräldrardagar. 60 dagar innan BF. Jag menar innan fk tagit nytt beslut så har du kanske kommit till de 60 dagar. Bara ett förslag.

• Muminski
    Anonym (molly) skrev 2009-08-15 07:55:23 följande:
    Förvaltningslagen? Hmmm... nu blir jag också förvirrad
    Lagen om allmän försäkring. (SFS nummer: 1962:381)
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym (Jag med!!)

Samma sak hände mig.... Är i v.36 nu och blev ss i v.20. Efter avslaget tog jag ut fp för min son (som jag inte ens kunde ta hand om). Har nu överklagat så vi får väl se, men jag räknar inte med något!

• aggexa

Du har möjligheten att ta ut föräldrapenning så du ska inte ha rätt till sjukersättning. Vet inte vad du jobbar med men om det är fysiskt krävande så kan du kräva av din arbetsgivare att du får andra sysslor under dina sista graviditetsmånader.

Anonym skrev 2009-08-13 10:31:51 följande:
    Vad händer nu? Måste jag tillbaka till jobbet nu eftersom fk inte godkänner min sjukskrivning eller får jag vara hemma ändå? Jag är mer eller mindre orörlig och har väldigt ont pga foglossning. Ska överklaga och söka på hp, nu också..men under tiden? Annars kommer jag ta ut fp nu de 60 dagarna som är kvar innan bf..men det är ju lång handläggning på allt sånt.. Men frågan är väl egentligen om jag måste jobba fram till jag får ett beslut om ett eller annat..(hur nu det skulle gå till)..
  • Anonym

Ni ska veta att det är kanonsvårt att få igenom en sjukskrivning av foglossning. Vissa % är lättare men inte heltid.
    Att de har blivit så hårda på denna punkten är att det var MÅNGA som fuskade sig till sjukskrivning istället för att plocka sina fpdagar som man får ta ut 6o dagar innan beräknad förlossning. FK tror helt enkelt inte på att man kan jobba heltid ena dagen o andra dagen måste man vara helt sjukskriven.

• Muminski

Även om man begär omprövning brukar den resultera i samma beslut, om det skulle visa sig att inte f-kassan tabbat sig vid beslutsfattandet. Därför ska man, om man orkar och vet med sig att man har rätt begära omprövning i domstol.

Jag har haft en del med F-kassan att göra och på bara ett par år tolkar de lagtext helt annorlunda än förut. Ett exempel: Om man som arbetslös inte anmält sig på af första dagen av sin arbetslöshet pga sjukdom kunde det förut godtas av f-kassan. Det ansågs ändå som ett giltigt skäl till att man inte kunnat anmäla sig på af.

Nu görs det inte det. De tolkar lagen bokstavligt talat som säger att den som är arbetslös och begär sjukpenning måste vara inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande.

Det spelar ingen roll om man för tillfället är på sjukhus eller i koma.. har du inte pallrat dig till AF får du nekande beslut. That´s it. Men... om man tycker att det är helt horribelt, vilket det är, måste man ju överklaga och dra det till domstol för att se om domstolen gör en annan bedömning. Vilket de ofta gör.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden Nekad sjukpenning