• Anonym (sängvätare)

kan man köpa vuxenblöjor?

Hjälp!

Nu har det hänt för ofta, 5-6 gånger på de sista två veckorna, ungefär lika ofta veckorna innan. Jag har börjat kissa i sängen igen helt enkelt, vaknar plaskblöt. Massa stress och elände i mitt liv, separation, sjuk mamma, nytt jobb e.t.c. Det är säkert det, jag sover illa och drömmer mardrömmar också.

Jag var sängvätare rätt länge, men har inte kissat i sängen på många år innan det här.

Nu undrar jag om man kan köpa blöjor på apotek eller så? Jag har ingen lust att gå till doktorn och berätta det här, skäms så förskräckligt.

• Svar på tråden kan man köpa vuxenblöjor?
  • Anonym (sängvätare)

Jag tackar för alla goda råd jag fått. Ska nog pröva Abenashop.

• Anonym (en annan blöjis)

Tena slip är väldigt bra också, de tar hand om mycket kiss. Lite otympliga, men säkra...

• Krampen

jag har också använt såna tonårs blöjor som man kan köpa på vilken stormarknad som helst, då blir det ju inte så skämmit menar jag. Men det beror ju på hur stor man är ! jag är ganska liten hoppas det hjälpte !?
    Kram

• Stinky

Har bara läst TS.

Jag förstår inte varför du inte vill söka hjälp för ditt problem? Du är en vuxen människa, kissar på dig och vill absolut inte gå till en doktor som kanske kan lösa ditt problem, utan hellre ber om hjälp här på FL om blöjor? Jag kan förstå att det känns väldigt genant, men inom vården har man tystnadsplikt så du behöver inte vara rädd för att det ska "skvallras ute på byn".

• Krampen

jag använde Tena pants dom var bra !

• Anonym

Finns stora i vanlig butik också, vet dock inte till vilken stl de är...

• Anonym (sängvätare)
    Stinky skrev 2009-08-17 23:00:17 följande:
    Har bara läst TS.Jag förstår inte varför du inte vill söka hjälp för ditt problem? Du är en vuxen människa, kissar på dig och vill absolut inte gå till en doktor som kanske kan lösa ditt problem, utan hellre ber om hjälp här på FL om blöjor? Jag kan förstå att det känns väldigt genant, men inom vården har man tystnadsplikt så du behöver inte vara rädd för att det ska "skvallras ute på byn".
    Du kanske skulle förstå om du själv fick pröva på... Eller också inte, det kanske bara är jag som är jätterädd för sånt här...
  • Bradbury

Anonym (sängvätare) skrev 2009-08-13 11:21:54 följande:

Hjälp! Nu har det hänt för ofta, 5-6 gånger på de sista två veckorna, ungefär lika ofta veckorna innan. Jag har börjat kissa i sängen igen helt enkelt, vaknar plaskblöt. Massa stress och elände i mitt liv, separation, sjuk mamma, nytt jobb e.t.c. Det är säkert det, jag sover illa och drömmer mardrömmar också. Jag var sängvätare rätt länge, men har inte kissat i sängen på många år innan det här. Nu undrar jag om man kan köpa blöjor på apotek eller så? Jag har ingen lust att gå till doktorn och berätta det här, skäms så förskräckligt.
    Men fy, din stackare! Måste vara väldigt jobbigt för dig!
    Som många påpekat här redan så är det inte alls pinsamt att söka hjälp för ett sådant här problem. Ingen kommer att skratta åt dig, de kommer bara vilja hjälpa dig!
    Jag kan väl också känna att det kanske vore bra om du gjorde det, det är inte hälsosamt att leva under så extrem press som du gör, och genom din VC kan du får hjälp, dels med inkontinensskydd (mycket billigare så också) och dels genom t ex samtalskontakt. Dessutom kanske det vore bra att undersöka dig rent fysiskt så att det kan uteslutas att du har några problem med urinblåsan.

Lycka till!
    Hanna, SSK
  • Anonym

Vet att det är jättejobbigt att inte kunna hålla tätt. Jag har varit så sjuk att jag tappade analkontinensen och sket ner mig. Jag kände mig så fruktansvärt utlämnad och skyddslös. Men det kan ju vara så att ditt problem skulle kunna avhjälpas med medicin eller terapi eller något annat och då är det ju tråkigt att sova med blöja varje natt om det finns annan hjälp att få. Sen kan det ju ha hänt mycket sen du var lite, så även om vården inte riktigt kunde hjälp dig då så kanske det finns hjälp att få idag. Försök ta mod till dig och be om hjälp.

Lycka till!

• Il principale

Löjligt egentligen att skämmas så, men det är ju inpräntat i en från början att man "ska kunna hålla tätt" när man inte är bebis längre.

• Anonym

T.S hur går det har du kommit iväg ännu?
    Tror att nästan alla som faktiskt kissar på sej känner som du men du är långt ifrån ensam, hoppas det kan vara nogon slags tröst.
    De flesta som blir utredda för dina problem har en god möjlighet att bli bra om inte helt så iallafall bättre.
    Under tiden kan det vara nödvändigt att använda blöja eller inkontinensskydd,
    ett bra sätt att hitta ett som passar är att beställa provpaket exvis hos abenashop eller tena.
    Det finns det mesta från jättesmå till stora för natten, kan vara bra att veta vad du helst vill ha när du har kommit så långt att du får skydden utskrivna från din VC.
    Själv tog jag kontakt med VC när det läckte okontrolerat på natten och ibland på dagen, att tvingas ha blöja är ju knappast så kul man får hoppas det blir tillfälligt
    och se det som ett praktiskt hjälpmedel.
    Har faktiskt börjat vant mej med det och försöker tänka att det finns värre saker än så att drabbas av.
    Hoppas att du kommer iväg och får bra hjälp.

• Krampen

håler med svar #44 tänkvärt o liknande min situation
    kram

• Krampen

hej igen TS
    Undrade bara hur det har gått !
    kram

• Anonym (sängvätare)
    Krampen skrev 2009-08-28 11:17:54 följande:
    hej igen TSUndrade bara hur det har gått !kram
    Det har väl inte hänt så mycket. Jag samlar mod.
  • Krampen

hej igen TS
    Undrar bara vad du använder som skydd nu ?
    Kram

• Anonym

Hej TS

Fortsätter dina nattliga läckage? ta och kom iväg nu kan ju faktiskt vara så att något bakomliggande problem behöver kollas upp, ju förr dess bättre.
    Jag kan lova dej att ingen kommer att tycka det är minsta pinsamt VC jobbar ju med bla sådana här problem och till mej sa de att det är mycket vanligare än man kan tro.
    Håller tummarna för dej.

• Krampen

Hej TS
    skriv nåra rader till mej så kan jag hjälpa dig mer personligt om du vill !
    Kram

Svar på tråden kan man köpa vuxenblöjor?