• Maliiiiin

    Använda mjöl som passerat bäst-före-datum?

    Jag är i baktagen och tänkte just ställa mig och knåda ihop ett bröd när jag upptäckte att mjölet (dinkel) jag skulle använda passerat bäst före datum (gick ut för 8 månader sedan). Någon som vet om det går bra att baka med mjölet ändå? Vad är riskerna? Torrare bröd? Kan smaken påverkas?

  • Svar på tråden Använda mjöl som passerat bäst-före-datum?
  • TannaNystrand
    Maliiiiin skrev 2009-08-13 17:27:55 följande:
    Jag är i baktagen och tänkte just ställa mig och knåda ihop ett bröd när jag upptäckte att mjölet (dinkel) jag skulle använda passerat bäst före datum (gick ut för 8 månader sedan). Någon som vet om det går bra att baka med mjölet ändå? Vad är riskerna? Torrare bröd? Kan smaken påverkas?
    Jag skulle ha slängt det :s 8 månader är lite väl gammalt.. Köp nytt ifall att.
  • annca

    Tja... vad kan var fel...? Luktar det inte unket är det säket helt OK!


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • C4m1ll4

    vad jag vet så tappar mjölet vitaminer/ näringsämnen (typ) efter så lång tid, men annars ska det inte vara någon fara

  • MBert

    Du kommer inte att få ett lika gott bröd och bakegenskaperna kan ändras lite, t.ex. att det inte jäser lika bra, men i övrigt så går det bra att använda.

  • Teskedsmamman

    Torra produkter går bra att använda upp till 1 år efter sista "bäst före". Man får göra en koll om det ser/luktar/känns bra och vara medvten om att det kanske inte jäser som det ska.

    Färsk mat kan man också använda efter "Bäst före" om det ser/luktar/smakar bra.


    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Angels Fall First

    Det hade jag lätt gjort om det inte varit så att det varit något synligt fel på det - typ kusar i det eller så Torra produkter håller länge efter bäst-föredatumet ju. 


    mina svenska bostäver kommer och går
  • Zenobia

    Jag använder gammalt mjöl och bakar med och det funkar fint fint. Så länge det inte kryper i det eller luktar konstigt så är det inge fel

  • kallefransson

    Kollade precis datumet på mitt mjöl, 2009-09. Använder iof bara det i matlagning tex för reda såser.

    Kollade upp tråden för att jag hade en färdig brödmix från finax som gick ut i mars.

  • MBert

    ... men ska det smaka gott så ska det vara nymalet. Helst stenmalet direkt från kvarnen. Mmm.

  • Speakers Corner
    Maliiiiin skrev 2009-08-17 12:03:21 följande:

    Familjeliv är fantastiskt bra ibland! Tack för era svar!


    Nu blev jag nyfiken.
    Hur gick det sen, bakade du på det mjölet och blev det i så fall bra? 
    Gammal tråd men jag ser att du finns kvar hos oss, så det skulle vara kul att höra.
    Jag tror aldrig jag ens reflekterat över datumet på mitt mjöl, luktar och ser det ok ut så använder jag det.
    Aldrig haft problem med det. 
  • klyban
    Speakers Corner skrev 2016-09-19 19:26:57 följande:
    Nu blev jag nyfiken.
    Hur gick det sen, bakade du på det mjölet och blev det i så fall bra? 
    Gammal tråd men jag ser att du finns kvar hos oss, så det skulle vara kul att höra.
    Jag tror aldrig jag ens reflekterat över datumet på mitt mjöl, luktar och ser det ok ut så använder jag det.
    Aldrig haft problem med det. 

    Kusligt att en del förordar att slänga, varför?
    Titta, lukta och smaka gör jag, titta på bäst-före-datum är för den okunnige.

  • Aikido
    klyban skrev 2016-10-01 11:44:11 följande:

    Kusligt att en del förordar att slänga, varför?
    Titta, lukta och smaka gör jag, titta på bäst-före-datum är för den okunnige.


    Helt riktigt. Och om det vare sig kryper själv eller har någonting som kryper i det är det som regel ätbart.

    Och det godaste mjölet kommer direkt från mjölbaggarna sa min mormor alltid.
  • klyban
    Aikido skrev 2016-10-01 11:57:53 följande:
    Helt riktigt. Och om det vare sig kryper själv eller har någonting som kryper i det är det som regel ätbart.

    Och det godaste mjölet kommer direkt från mjölbaggarna sa min mormor alltid.

    Är det djur i mjölet, så skippar jag nog det ;)
    Skett en gång under alla år.

    På jobbet har jag såna som slänger mjölken dagen innan bäst-före-datumet.
    Dom är ju inte riktigt kloka.
    Mjöl oöppnad håller ju par veckor över, och öppnad så håller den rätt bra med.

Svar på tråden Använda mjöl som passerat bäst-före-datum?