Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

    Inskolning på förskolan

    en glad skrev 2009-10-06 23:09:53 följande:


    Våga säg ifrån om du känner att detta inte blir bra för ditt barn! Vi är många som är skeptiska till detta upplägg beträffande adopterade "separationsbarn"
    Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå varför. Både barn och föräldrar blir snarast tryggare av att vara med hela dagarna redan från början, än med den "gamla" modellen där man var med endast småstunder till en början, vilket ledde till en hattighet som jag tror snarast förlängde och försvårade inskolningen.

    På vår förskola var de väldigt lyhörda för varje barns behov, och att vissa behöver kortare och andra längre inskolning. Mer än vad jag upplevt med den "gamla" modellen, där alla barn skulle klara av att skolas in på 2 veckor. Det har jag inte varit med om alls med den nya modellen, varken för egen del eller med kompisars barn som skolats in på andra förskolor.

    Själv modellen är det egentligen inget fel på alls. Problemet ligger väl snarast i om man kör en standardmodell på alla barn, och den inte går att ändra. Jag tycker att man snarare betonar barns individuella behov mycket mer med den nya modellen än med den gamla.

    Dessutom stämmer principerna för den nya modellen helt med många punkter i bladet du länkade till. Tex att föräldern sköter omvårdnaden på förskolan när han/hon är där.
  • Kalinka

    en glad skrev 2009-10-07 20:59:06 följande:


    - men vi är nog mer överens än du tror. Jag är skeptisk till en rigid modell "så här genomför vi alltid inskolningar här" (som det tyvärr tenderar att bli på vissa förskolor pga okunskap? stress?) Du pratar om en flexibel modell med hänsyn tagen till varje barns individuella behov - precis vad jag efterfrågar!
    Nej usch och fy för pedagoger som inte inser att barn också är individer och har olika behov och personligheter.
Svar på tråden Inskolning på förskolan