• az81

blev beordrad övertid

Blev igår eftermidag uppringd av min arbetsgivare där jag blev beordrad att komma till jobbet så fort som möjligt, om jag inte kom var jag tvungen att ha dokumenterad grund till att inte kunna jobba.

Suck!!!!!! Hade egentligen en del palaner för dagen som jag nu var tvungen att ställa in.

• Svar på tråden blev beordrad övertid
  • anits83

Vet inte vad du menar med tråden. Men som jag ser det så får man inte BEODRA övertid så nära inpå själva dagen. Har för mig att det måste gå 1 vecka mellan.

• Winnertaco

Om jag har fattat saken rätt så finns det tre anledningar till att säga nej:
    1. Du är sjuk
    2. Du har ingen barnvakt
    3. Du har druckit alkohol

Hur dokumenterar man att man sånna saker? {#lang_emotions_undecided}

Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • az81

Min arbetsgivare menar att man kan beodra övertid. Och det är något dom faktiskt gör ganska ofta. Det är inte första gången jag råkar ut för det, förra gången var det som "tur" var bara 30 minuter men denna gången gällde det x antal timmar.

Bör kanske nämna att jag bor i Norge.

• NoMercy

Jag kan bli beordrad att komma in på morgonen och sen jobba 24 timmar....
    Är någon ex sjuk så måste dom beordra. Vad är det för konstigt med det?

• carola1977
    anits83 skrev 2009-08-16 11:59:45 följande:
    Vet inte vad du menar med tråden. Men som jag ser det så får man inte BEODRA övertid så nära inpå själva dagen. Har för mig att det måste gå 1 vecka mellan.
    Jag kan bli beordrad övertid samma dag. Alltså jag jobbar på dagtid och kan tvingas jobba även kvällen om det händer något akut.
    TS trist, men är ditt jobb så så är det väl något man får vara inställd på.
  • Winnertaco
    NoMercy skrev 2009-08-16 12:32:44 följande:
    Jag kan bli beordrad att komma in på morgonen och sen jobba 24 timmar.... Är någon ex sjuk så måste dom beordra. Vad är det för konstigt med det?
    Det är väl inget konstigt alls, men man kan tex inte jobba om man inte har någon barnomsorg eller om man själv är sjuk. Har man druckit alkohol får man nog inte jobba på de flesta ställen.

Blir man beordrad att jobba ska man dessutom ha mer betalt, hur mycket mer beror på de enskilda avtalen.
    Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • anits83

Fick reda på utav facket när jag var på möte för några år sedan att beodrad övertid kan inte bodras samma dag. Men de kan fråga om övertid men du ska inte behöva.

Dock kan jag ju inte norges regler.

carola1977 skrev 2009-08-16 12:33:52 följande:
    Jag kan bli beordrad övertid samma dag. Alltså jag jobbar på dagtid och kan tvingas jobba även kvällen om det händer något akut. TS trist, men är ditt jobb så så är det väl något man får vara inställd på.
  • carola1977
    anits83 skrev 2009-08-16 14:22:05 följande:
    Fick reda på utav facket när jag var på möte för några år sedan att beodrad övertid kan inte bodras samma dag. Men de kan fråga om övertid men du ska inte behöva. Dock kan jag ju inte norges regler.
    Okej det kan vara bra att veta .
  • Jennaz
    anits83 skrev 2009-08-16 14:22:05 följande:
    Fick reda på utav facket när jag var på möte för några år sedan att beodrad övertid kan inte bodras samma dag. Men de kan fråga om övertid men du ska inte behöva. Dock kan jag ju inte norges regler.
    Det har lite att göra med vad man har för lokalt avtal. Rent generellt ska man ha god framförhållning.
    På min tidigare arbetsplats där vi jobbade "just in time" hade arbetsgivaren som krav/ avtal med lokala fackklubben, att meddela om beordrad övertid innan halva dagen gått.

TS; Kolla med facket vad som gäller just dig om du är nyfiken. Men jag håller med det är inget kul att inte kunna säga nej.
  • NoMercy
    Winnertaco skrev 2009-08-16 13:55:08 följande:
    Det är väl inget konstigt alls, men man kan tex inte jobba om man inte har någon barnomsorg eller om man själv är sjuk. Har man druckit alkohol får man nog inte jobba på de flesta ställen.Blir man beordrad att jobba ska man dessutom ha mer betalt, hur mycket mer beror på de enskilda avtalen.
    Min fråga om konstigt ställde jag ju till TS...
    Just alkohol så vet jag ställen där man får ta taxi till jobbet för att visa upp sig. Har man druckit så står arbetsgivaren för kostnaden, har man inte druckit utan kan jobba så får man helt enkelt stanna kvar och göra det....
    Inom vissa yrken så MÅSTE det finnas personal, what so ever lixom. Akuten kan ju inte stänga, ambulans, polis och räddningstjänst kan inte låta bli att rycka ut osv. Kassan på ICA kanske kan ha en kassa mindre öppen, men det är väl snålt om personal där med så jag förstår ju arbetsgivarna också.
    Säger hon som blev inbeordrad kl 8 på nyårsafton och fick jobba hela dygnet....
Svar på tråden blev beordrad övertid