• az81

blev beordrad övertid

Blev igår eftermidag uppringd av min arbetsgivare där jag blev beordrad att komma till jobbet så fort som möjligt, om jag inte kom var jag tvungen att ha dokumenterad grund till att inte kunna jobba.

Suck!!!!!! Hade egentligen en del palaner för dagen som jag nu var tvungen att ställa in.

• Svar på tråden blev beordrad övertid
  • qwerty66

beror väl på vad du har för jobb... troliga scenariot är väl antingen ringer du själv ut någon eller din arbetsgivare

• Winnertaco
    qwerty66 skrev 2009-08-16 21:00:32 följande:
    beror väl på vad du har för jobb... troliga scenariot är väl antingen ringer du själv ut någon eller din arbetsgivare
    Jag menar alltså om arbetsgivaren säger att "vi hittar ingen, vi beordrar dig att stanna". Om jag måste hämta mina barn så måste jag ju, liksom.
    Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • NoMercy
    qwerty66 skrev 2009-08-16 21:00:32 följande:
    Jasså, du menar vem som ska ordna ersättare?
    Det fixar ju den som har driftjour, dvs till den man ringer och sjukskriver sig (vilket är troligaste orsaken till att vi står utan personal på morgonen). Men tyvärr så dröjer det ofta några timmar innan det dyker upp, under tiden får man jobb och så kan övertiden bli hur lång som helst.
  • NoMercy
    Winnertaco skrev 2009-08-16 21:02:27 följande:
    Jag menar alltså om arbetsgivaren säger att "vi hittar ingen, vi beordrar dig att stanna". Om jag måste hämta mina barn så måste jag ju, liksom.
    Det händer inte då skiftbyte är kl 8.
  • qwerty66
    NoMercy skrev 2009-08-16 20:59:48 följande:
    Hur menar du nu? Beredskap för såna tillfällen.... Hur vår schemaläggning funkar vet jag precis
    om det är viktigt att produktionen (om det nu är så) verkligen går dygnet om.. och ingen avlösare kommer (inte force majoure alltså...jordbävning och sånn inverkan) så har nog din arbetgivare en beredskap för hur produktionen skall lösas.

Det ansvaret ligger troligen på din närmste chef med personalansvar.

I dessa tider har nog även din arbetgivare gjort upp scenariot ang infuensan oxå? om det är så viktigt. Det har försäkringskassan gjort t ex.
  • qwerty66
    NoMercy skrev 2009-08-16 21:03:03 följande:
    Jasså, du menar vem som ska ordna ersättare? Det fixar ju den som har driftjour, dvs till den man ringer och sjukskriver sig (vilket är troligaste orsaken till att vi står utan personal på morgonen). Men tyvärr så dröjer det ofta några timmar innan det dyker upp, under tiden får man jobb och så kan övertiden bli hur lång som helst.
    bara du får dygnsvilan på rätt sida så är det ju inga problem eller hur? :)
  • Winnertaco
    NoMercy skrev 2009-08-16 21:04:39 följande:
    Det händer inte då skiftbyte är kl 8.
    Om de varit på nattis? Eller hos barnvakt som ska och jobba?

Det kanske inte händer på just ditt jobb, men på mitt jobb skulle det mycket väl kunna hända. Jag bara undrar vad som händer om det inte kommer nån ersättare kl 16, och de säger att jag måste stanna tills kl 00 och jag säger att det går inte eftersom jag måste hämta mina barn. Knepigt.
    Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • NoMercy
    qwerty66 skrev 2009-08-16 21:05:13 följande:
    om det är viktigt att produktionen (om det nu är så) verkligen går dygnet om.. och ingen avlösare kommer (inte force majoure alltså...jordbävning och sånn inverkan) så har nog din arbetgivare en beredskap för hur produktionen skall lösas.Det ansvaret ligger troligen på din närmste chef med personalansvar.I dessa tider har nog även din arbetgivare gjort upp scenariot ang infuensan oxå? om det är så viktigt. Det har försäkringskassan gjort t ex.
    Det handlar inte om produktion, och influensan hoppas jag verkligen dom har förberett för då vi lär ha en nyckeposition...funderar på vad som händer när jag tänker vägra ta vaccin
  • NoMercy
    Winnertaco skrev 2009-08-16 21:06:59 följande:
    Om de varit på nattis? Eller hos barnvakt som ska och jobba? Det kanske inte händer på just ditt jobb, men på mitt jobb skulle det mycket väl kunna hända. Jag bara undrar vad som händer om det inte kommer nån ersättare kl 16, och de säger att jag måste stanna tills kl 00 och jag säger att det går inte eftersom jag måste hämta mina barn. Knepigt.
    Som sagt, det händer inte hos oss, ivarjefall inte inom den personastyrka vi har nu. Det är speciella arbetstider och det vet man ju om när man börjar. Dvs har backup för barn osv.
    Iom att vi kan vara upptagna när kl är 8 och inte kunna gå av så är man ju lite förberedd. Men det svider ändå när man jobbat hela natten och måste fortsätta när man vet man skulle fått gå hem och sova.
  • riskakan

Det är just det, att de yrken som kräver att inget står stilla (brandmän, poliser, sjukvård etc) har sk beredskap. "Ledig" personal har viss beredskapstid och får betalt under den tiden. Då är de lediga, men ska kunna komma in på kort varsel.

Just FÖR ATT inte situationen ska uppstå att man står utan personal för att alla är sjuka, bortresta eller utan barnvakt... (Dvs giltiga skäl). Eller för att man inte ska behöva tvinga någon att jobba 48 timmar i sträck...

Men på många andra, mindre akuta yrken kan de självklart också beordra in, men bara under vissa omständigheter.

Svar på tråden blev beordrad övertid