• az81

blev beordrad övertid

Blev igår eftermidag uppringd av min arbetsgivare där jag blev beordrad att komma till jobbet så fort som möjligt, om jag inte kom var jag tvungen att ha dokumenterad grund till att inte kunna jobba.

Suck!!!!!! Hade egentligen en del palaner för dagen som jag nu var tvungen att ställa in.

• Svar på tråden blev beordrad övertid
  • riskakan
    NoMercy skrev 2009-08-16 21:21:07 följande:
    Men jag har ju ett jobb som verkligen handlar om liv och död...jag har jour 4 timmar varje natt då jag befinner mig på arbetet. Men INGEN har jour i hemmet för att akut kunna rycka in om någon blir sjuk. Får jag ex spysjukan (vilket har hänt under pågående uppdrag) så måste driftjouren ringa runt och försöka få in någon så snabbt som möjligt. Annars blir det driftsstopp på bilen tills någon kommer. Dvs en ambulans är ur drift...pga att jag har magsjuka. Vi kan även behöva bli avlösta för avlastning.
    Aha, du är ambulansförare?

Jag känner inte till era avtal, men jag tycker att det låter konstigt att ni inte har beredskap när piloter har det?
  • qwerty66
    NoMercy skrev 2009-08-16 21:21:07 följande:
    Men jag har ju ett jobb som verkligen handlar om liv och död...jag har jour 4 timmar varje natt då jag befinner mig på arbetet. Men INGEN har jour i hemmet för att akut kunna rycka in om någon blir sjuk. Får jag ex spysjukan (vilket har hänt under pågående uppdrag) så måste driftjouren ringa runt och försöka få in någon så snabbt som möjligt. Annars blir det driftsstopp på bilen tills någon kommer. Dvs en ambulans är ur drift...pga att jag har magsjuka. Vi kan även behöva bli avlösta för avlastning.
    du har ju då ett jobb som verkligen är hårt styrt med veckovilan och dygnsvilan... max 8 timmars pass max 40 timmar i veckan..om du jobbar natt. du är ett bra exempel som EU lagen utpekar som skiftarbetare med särskild hänsyn tack vare fysisk påfrestning
  • NoMercy
    riskakan skrev 2009-08-16 21:23:48 följande:
    Aha, du är ambulansförare?Jag känner inte till era avtal, men jag tycker att det låter konstigt att ni inte har beredskap när piloter har det?
    Nej, jag är ambulanssjuksköterska och vissa av mina kollegor är ambulanssjukvårdare.

Så du menar att någon skulle ha beredksap hemma för att kunna rycka ut och täcka upp om någon blir sjuk?
    De enda jag vet har beredksap är ju brandkåren, som är deltidsanställda och har sin jourvecka. Men dom har heller ingen backup utan det är gruppen som gäller. Har även pratat mycket jobb och scheman med poliser och inte hört att dom heller har nåt sånt.
  • NoMercy
    qwerty66 skrev 2009-08-16 21:24:30 följande:
    du har ju då ett jobb som verkligen är hårt styrt med veckovilan och dygnsvilan... max 8 timmars pass max 40 timmar i veckan..om du jobbar natt. du är ett bra exempel som EU lagen utpekar som skiftarbetare med särskild hänsyn tack vare fysisk påfrestning
    Nä du. EU reglerna går tydligen att kringå och tacksam är jag för det.
  • qwerty66

ska inte gå faktiskt... inte just de iallafall. jag var på ett föredrag om det då vi skulle införa det.

Men kanske man faller tillföga... just sjukvården har ju vaninniga avtal som eu reglerna "förstör"

• qwerty66
    NoMercy skrev 2009-08-16 21:27:25 följande:
    Nä du. EU reglerna går tydligen att kringå och tacksam är jag för det.
    från agv (gäller statliga, men det grundar sig ju på eu-kraven så alla borde ha snarlikt)

"Nattarbetande, vars arbete innebär särskilda risker eller stor fysisk eller mental ansträngning, får dock inte arbeta mer än åtta timmar under varje 24-timmarsperiod.

Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, och under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet. Sådant nattarbete som här avses kan således inte genomsnitts-beräknas."
  • NoMercy
    qwerty66 skrev 2009-08-16 21:29:30 följande:
    ska inte gå faktiskt... inte just de iallafall. jag var på ett föredrag om det då vi skulle införa det. Men kanske man faller tillföga... just sjukvården har ju vaninniga avtal som eu reglerna "förstör"
    Hur menar du? Faller tillföga?
    Jag gillar skarpt mina 24 timmars pass. Då det är en station med förhållandevis låg belastning så har vi i snitt kanske 9 timmars arbetstid per dygn. Ibland 0 ibland 24. Mkt ledigt däremellan, man jobbar ihop en ganska ok lön om man utgår ifrån grundlönen som är skit.
    24 timmar funkar ju ofta inte i större städer.
    Skulle 8 timmars pass införas hos oss skulle övertiden rasa i höjden utan dess like. Alla gånger vi är ute och kör när det är dags för skiftbyte. Nä...det skulle inte funka öht.
  • NoMercy
    qwerty66 skrev 2009-08-16 21:32:53 följande:
    från agv (gäller statliga, men det grundar sig ju på eu-kraven så alla borde ha snarlikt)"Nattarbetande, vars arbete innebär särskilda risker eller stor fysisk eller mental ansträngning, får dock inte arbeta mer än åtta timmar under varje 24-timmarsperiod.Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, och under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet. Sådant nattarbete som här avses kan således inte genomsnitts-beräknas."
    Jag kan inte svara på hur denna regel kan kringgås. Men det gör den och det är ju inget som görs i hemlig het precis Dessutom är ju 4 timmars arbete på natten jour tid. Kan det ha att göra med det?
  • smis

Fast det här med eu reglerna så kan man ju söka uppskov på dessa. Har jobbat på behandlingshem och vet att en del behandlingshem fick uppskov att inte behöva följa eu reglerna för att det störde arbetet så pass mycket. Kan tänka att sjukvårdens vissa områden oxå kan få vissa uppskov när det gäller arbetstider

• qwerty66
    NoMercy skrev 2009-08-16 21:33:05 följande:
    Hur menar du? Faller tillföga? Jag gillar skarpt mina 24 timmars pass. Då det är en station med förhållandevis låg belastning så har vi i snitt kanske 9 timmars arbetstid per dygn. Ibland 0 ibland 24. Mkt ledigt däremellan, man jobbar ihop en ganska ok lön om man utgår ifrån grundlönen som är skit. 24 timmar funkar ju ofta inte i större städer. Skulle 8 timmars pass införas hos oss skulle övertiden rasa i höjden utan dess like. Alla gånger vi är ute och kör när det är dags för skiftbyte. Nä...det skulle inte funka öht.
    jo jag menar att det är ju mest praktiskt med långa pass för oss arbetstagare... vi vill ju oftast ha längre ledigt.

men du har ju troligtvis sov-jour eller hur? jour är inte arbetstid... i lagen bemärkelse.
Svar på tråden blev beordrad övertid