• az81

blev beordrad övertid

Blev igår eftermidag uppringd av min arbetsgivare där jag blev beordrad att komma till jobbet så fort som möjligt, om jag inte kom var jag tvungen att ha dokumenterad grund till att inte kunna jobba.

Suck!!!!!! Hade egentligen en del palaner för dagen som jag nu var tvungen att ställa in.

• Svar på tråden blev beordrad övertid
  • Winnertaco
    NoMercy skrev 2009-08-16 15:15:51 följande:
    Min fråga om konstigt ställde jag ju till TS... Just alkohol så vet jag ställen där man får ta taxi till jobbet för att visa upp sig. Har man druckit så står arbetsgivaren för kostnaden, har man inte druckit utan kan jobba så får man helt enkelt stanna kvar och göra det.... Inom vissa yrken så MÅSTE det finnas personal, what so ever lixom. Akuten kan ju inte stänga, ambulans, polis och räddningstjänst kan inte låta bli att rycka ut osv. Kassan på ICA kanske kan ha en kassa mindre öppen, men det är väl snålt om personal där med så jag förstår ju arbetsgivarna också. Säger hon som blev inbeordrad kl 8 på nyårsafton och fick jobba hela dygnet....
    Ja, sjävlklart finns det yrken där det måste finnas personal, MEN det finns även orsaker att "vägra" komma in.
    Att åka och visa upp sig verkar ju meningslöst, vill man verkligen inte jobba så häller man väl i sig två starköl innan man sätter sig i taxin
    Ja, jag förstår fullkomligt att arbetsgivare ibland tvingas beordra in folk, dock tycker jag inte att det är nån bra lösning på det hela. Det bästa är ju om man kan få någon att göra det frivilligt, men självklart finns det situationer som kräver att anställda beordras in.
    Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • NoMercy
    Winnertaco skrev 2009-08-16 16:14:15 följande:
    Ja, sjävlklart finns det yrken där det måste finnas personal, MEN det finns även orsaker att "vägra" komma in.Att åka och visa upp sig verkar ju meningslöst, vill man verkligen inte jobba så häller man väl i sig två starköl innan man sätter sig i taxin Ja, jag förstår fullkomligt att arbetsgivare ibland tvingas beordra in folk, dock tycker jag inte att det är nån bra lösning på det hela. Det bästa är ju om man kan få någon att göra det frivilligt, men självklart finns det situationer som kräver att anställda beordras in.
    När man ringt och det är typ 2 pers som svarar och båda säger nej...det är ingen ovanlig situation på min arbetsplats.

Visst kan man lätt hälla i sig två starköl, men det handlar väl mer om arbetsgivarens rättigheter i såna här fall. Det ska vara besvärligt att vara arbetstagare, typ...
  • az81

Det var full styrka på jobbet igår, ingen sjuk. Alla dom ringde in kom bortsett från en som hade semester och just då var på väg till kreta.

Vill också nämna att jag inte dricker alkohol.

Jobbar som kundtjänstmedarbetare och det var inte mer än vanligt att göra, utan en vanlig lördag.

• Izanami

Fast om du inte har betalt för att ha jourtelefon eller liknande så har du ju knappast någon skyldighet att svara när de ringer. Du kan ju vara ute.

Nummerpresentatör är bra att ha

Vet inte vilka regler som finns i Norge, men det kan ju vara värt besväret för dig att kolla upp.

• Zaria

Jag jobbar på ett psykiatriboende, vi kan bli inbeordrade, men då får vi kvalificerad övertid för det.

• qwerty66

all övertid måste vara beordrad annars får man inte betalt ...

dock måste man följa reglerna som finns ang dygnsvila (nån sa i tråden att de måste jobba 24 timmar... det går med tekniska finter, men bara ett dygn) Givetvis finns det ju maxantalet timmar övertid per månad att ta hänsyn till, samt veckoarbetstid..

övertid får dock ej vara planerad...fast det är oftast så.

en schema ändring kan arbetsgivaren införa senast två veckor innan ändringen,

mycket är ju upp till arbetstagaren oxå... egentligen... man väljer ju att svara i telefonen, vill man tjafsa med sin arbetsgivare?

bara att bita i det sura äpplet och casha in övertidsersättningen

• NoMercy
    qwerty66 skrev 2009-08-16 20:37:31 följande:
    all övertid måste vara beordrad annars får man inte betalt ...dock måste man följa reglerna som finns ang dygnsvila (nån sa i tråden att de måste jobba 24 timmar... det går med tekniska finter, men bara ett dygn) Givetvis finns det ju maxantalet timmar övertid per månad att ta hänsyn till, samt veckoarbetstid..övertid får dock ej vara planerad...fast det är oftast så. en schema ändring kan arbetsgivaren införa senast två veckor innan ändringen, mycket är ju upp till arbetstagaren oxå... egentligen... man väljer ju att svara i telefonen, vill man tjafsa med sin arbetsgivare? bara att bita i det sura äpplet och casha in övertidsersättningen
    Det finns tillfällen då folk jobbar längre än 24 timmar. Kommer ingen avlösare på morgonen så kommer ingen och då får man stanna och fortsätta jobba. Förhoppningsvis har man sovit under natten. Inte optimalt men vissa yrken kräver ju att det inte får stå stilla.
  • qwerty66

ska du jobba 24 rimmar så går ju det... bara det att det måste fördelas på två dygn...beroende på när dygnsbrytningen är på schemat... då har man dygnsvilan på 11 timmar före skiftet första dagen, och andra dygnsvilan efter skiftet.

Att det inte kommer någon avlösare... det är arbetsgivarens ansvar... dvs beordra övertid.

de yrken som kräver att inget står stilla har beredskap för sådana här tillfällen och är inte beroende av "nyckelpersoner" i sådana befattningar.

• NoMercy
    qwerty66 skrev 2009-08-16 20:57:24 följande:
    ska du jobba 24 rimmar så går ju det... bara det att det måste fördelas på två dygn...beroende på när dygnsbrytningen är på schemat... då har man dygnsvilan på 11 timmar före skiftet första dagen, och andra dygnsvilan efter skiftet.Att det inte kommer någon avlösare... det är arbetsgivarens ansvar... dvs beordra övertid.de yrken som kräver att inget står stilla har beredskap för sådana här tillfällen och är inte beroende av "nyckelpersoner" i sådana befattningar.
    Hur menar du nu?
    Beredskap för såna tillfällen....
    Hur vår schemaläggning funkar vet jag precis
Svar på tråden blev beordrad övertid