• Anonym

min syster lurade socialen

jag har två systrar,det är mina halvsyskon men vi är uppväxta ihop.

Min ena syster är 27 år,har 3 barn och man,och har socialbidrag sen många år tillbaka.Hon fick pengar av en myndighet,hon vägrar säga vad.30.000 kr.
    Och det håller hon hemligt för socialen såklart.

Jag gillade självklart inte det och sa det men allt var upp till henne.
    Men sen börja hon ta körkortet,och skryter HELA tiden om dessa pengar,att hon har körkortet betalt.
    Det stör mig så..jag har bett henne att sluta ta upp det ämnet,men hon tycker det är väldigt kul att lura myndighet på pengar.

Hon är min storasyster,men inget har hon i skallen.
    Orkar inte med henne mer...ska jag be henne dra eller aceptera eller vadå?=

• Svar på tråden min syster lurade socialen
  • Anonym (vänta bara)

det kommer nog att bita henne där bak såsmåningom. Om hon vill riskera polisanmälan och indraget bistånd så är det upp till henne. Min erfarenhet är att det uppdagas tillslut.

• solsken

Acceptera henne bara. Du kan ju påtala att du tycker att hon gör fel men tror inte du blir lyckligare av att be henne dra!

• redneck girl

varför soc i flera år?

• Anonym

hon vill inte jobba,därför har hon socialbidrag.
    Hon har ingen utbildning heller.

Men de sista året har vår vänskap inte gett mig nånting,förutom att hon ständigt gör mig irriterad.Kanske ska be henne sluta höra av sig...

• Meli

Jag vet inte..... det är ändå din syrra.....
    Det är fel det hon gör, men får man pengar från någon myndighet så tror jag att det kan uppdagas så småningom. Står det inte med i deklarationen, och måste man inte lämna kopia på den till soc?

• Anonym

nej,socialen brukar aldrig kontrollera om inte de far misstankar.
    Inte här i alla fall.

• hannizen
    Anonym skrev 2009-08-16 21:03:31 följande:
    nej,socialen brukar aldrig kontrollera om inte de far misstankar.Inte här i alla fall.
    Dom brukar ALLTID begära ett kontoutdrag var tredje eller var 6:e månad. Det är lag på det. Så det är ju bullskit,att inte soc kommer att veta det om dom farit in på hennes konto d.v.s.. Sedan tycker jag att det är hennes liv,din syster och hon är glad att hon ska få ta sitt körkort och du missunnar henne,verkar det som. Även om hon gör fel,borde du acceptera detta för det är inte du som far illa det är hon som får det i slutendan.
  • Anonym

Jag har inte ens övervägt att anmäla henne.
    Det enda som jag ska göra nu,som jag bestämde inatt,är att byta mitt nummer och be henne dra nånstans.

Jag erbjöd henne att betala hennes körkort för 8 månader sen,men hon sa nej.
    Hon skulle fixa pengar,vilket hon gjorde ochså,men på fel sätt.
    På vilket sätt missunnar jag henne???

Jag har pengar,och jag har betalat endel för henne och hennes barn.
    Jag ger gärna mycket mer,men hon har kommit på andra sätt att ordna fram pengar.

• Anonym
    hannizen skrev 2009-08-16 23:45:28 följande:
    Dom brukar ALLTID begära ett kontoutdrag var tredje eller var 6:e månad. Det är lag på det. Så det är ju bullskit,att inte soc kommer att veta det om dom farit in på hennes konto d.v.s.. Sedan tycker jag att det är hennes liv,din syster och hon är glad att hon ska få ta sitt körkort och du missunnar henne,verkar det som. Även om hon gör fel,borde du acceptera detta för det är inte du som far illa det är hon som får det i slutendan.
    har gått på sos i 5år och de har aldrig bett mig om kontoutdrag!
  • Anonym (soc sekr)

Var i lagen står det? Vi kräver inte in kontoutdrag regelbundet om vi inte har misstankar, eller om det är någon som vi vet regelbundet får in pengar på sitt konto.

hannizen skrev 2009-08-16 23:45:28 följande:
Svar på tråden min syster lurade socialen