• Anonym

min syster lurade socialen

jag har två systrar,det är mina halvsyskon men vi är uppväxta ihop.

Min ena syster är 27 år,har 3 barn och man,och har socialbidrag sen många år tillbaka.Hon fick pengar av en myndighet,hon vägrar säga vad.30.000 kr.
    Och det håller hon hemligt för socialen såklart.

Jag gillade självklart inte det och sa det men allt var upp till henne.
    Men sen börja hon ta körkortet,och skryter HELA tiden om dessa pengar,att hon har körkortet betalt.
    Det stör mig så..jag har bett henne att sluta ta upp det ämnet,men hon tycker det är väldigt kul att lura myndighet på pengar.

Hon är min storasyster,men inget har hon i skallen.
    Orkar inte med henne mer...ska jag be henne dra eller aceptera eller vadå?=

• Svar på tråden min syster lurade socialen
  • Anonym (vänta bara)

Anonym (soc sekr) skrev 2009-08-17 14:19:00 följande:

Var i lagen står det? Vi kräver inte in kontoutdrag regelbundet om vi inte har misstankar, eller om det är någon som vi vet regelbundet får in pengar på sitt konto.
    Det står inte i lagen nej däremot är man skyldig att redovisa sina inkomster och det kan ju var ett sätt att kolla detta. Vi har börjat kräva in kontoutdrag månadsvis med varje ansökan. Jag var emot det till en början men det visade sig vara ganska intressant. Otroligt vad mycket man kan fåp reda på bara genom ett kontoutdrag! Sen går det ju att fuska ändå såklart.
  • Anonym (soc sekr)

jag vet att det inte står i lagen, tycker bara det är så fascinerande med människor som slänger ur sig såna kommentarer som ren fakta, när det är totalt felaktigt. Har sett det i andra trådar också sådana kommentarer, och då vore det intressant att höra var de anser att det står i lagtexten någonstans...

Jag kan tänka mig att det ger mycket att få in kontoutdrag varje månad, har för mig att vi hade det uppe till diskussion någon gång, men att integriteten gick före ev vinster med det, men kommer inte ihåg exakt hur resonemanget gick..

Anonym (vänta bara) skrev 2009-08-17 16:20:23 följande:

Det står inte i lagen nej däremot är man skyldig att redovisa sina inkomster och det kan ju var ett sätt att kolla detta. Vi har börjat kräva in kontoutdrag månadsvis med varje ansökan. Jag var emot det till en början men det visade sig vara ganska intressant. Otroligt vad mycket man kan fåp reda på bara genom ett kontoutdrag! Sen går det ju att fuska ändå såklart.
  • Dr Mupp

Anonym (vänta bara) skrev 2009-08-17 16:20:23 följande:

Anonym (soc sekr) skrev 2009-08-17 14:19:00 följande: Det står inte i lagen nej däremot är man skyldig att redovisa sina inkomster och det kan ju var ett sätt att kolla detta. Vi har börjat kräva in kontoutdrag månadsvis med varje ansökan. Jag var emot det till en början men det visade sig vara ganska intressant. Otroligt vad mycket man kan fåp reda på bara genom ett kontoutdrag! Sen går det ju att fuska ändå såklart.
    Den dagen soc kräver att jag ska lämna kontoudrag kommer jag ta ut alla pengar som blir kvar efter räkningarna och betala allt kontant. De har inget att göra med hur många kronor jag lägger på ICA resp Lindex per månad. Vårt sockontor kräver inte kontoutdrag. Däremot kvitto på betalda godkända räkningar.
  • Anonym (vänta bara)
    Dr Mupp skrev 2009-08-17 21:01:38 följande:
    Den dagen soc kräver att jag ska lämna kontoudrag kommer jag ta ut alla pengar som blir kvar efter räkningarna och betala allt kontant. De har inget att göra med hur många kronor jag lägger på ICA resp Lindex per månad. Vårt sockontor kräver inte kontoutdrag. Däremot kvitto på betalda godkända räkningar.
    Nej naturligtvis har vi inte med det att göra och det bryr vi oss heller inte om. Däremot har vi upptäckt personer som uppger att de inte har bil men som har betalat trafikskatt och tankat upp tusenlappar och sedan söker extra matpengar. Eller som i detta fall stora insättningar som skulle använts til uppehälle eller betalningar av körlektioner för mer än vad som är rimligt för en person som har försörjningssstöd. Folk fuskar ju och tyvärr går det ut över alla.
  • Anonym

Även soc int eperonligenber dig om konto dragvet jag at de i bland ringt banken och kollat om manhar något på konton.
    Sen på soc ansökan skriver man ju dessutom under på heder och samvet.

• Anonym (jösses)

Soc har absolut ingen rätt att ringa banken och kolla vad man har på sitt konto! Vart har du fått det ifrån, den enda som kan kolla ditt konto är du själv och sen vidarebefodra de uppgifterna.

• Anonym

Anonym (jösses) skrev 2009-08-18 07:59:19 följande:

Soc har absolut ingen rätt att ringa banken och kolla vad man har på sitt konto! Vart har du fått det ifrån, den enda som kan kolla ditt konto är du själv och sen vidarebefodra de uppgifterna.
    Soc har ringt och kollat med min bank då jag uppbar soc bidrag när jag kom med ko´ntoutdragen sa min soc sketer nej du behöver inte dessa jag vet redan at du har 0kr38öre på ditt konto för jag har ringt banken och kollat sa hon till mig och de stämde.

Så vart jag fått de från har själv vart med om det som sagt.Varför i fråg asäat tror du jag ljuger
  • Anonym

efter lite läsande på nätet så verkar det som om varje kommun för sätta reglerna lite som dom vill

men jag tror dom flesta kommuner begär in kontoutdrag alternativt att man redan vid första ansökan har faktiskt godkänt att socialkontoret vid behov går in och tittar igenom ens konto utan att säga till först sedan använder socialkontoret konotutdrag eller liknande för att se att man verkligen betalar hyran och så vidare

jag tror dock att din syster kommer åka dit för det här och då blir det inte roligt

men T.S det är så jäkla lätt o säga någon är lat m.m vet du verkligen hela historien?
    jag tror knappast det

har själv levt på socialbidrag i många år och missade visst att vid första ansökan så skrev jag faktiskt på så att socialkontoret kollade ibland upp mitt konto och jag fick även ibland svara på frågor vilka räkningar jag hade betalat och så vidare

och det behövs en kontroll när man går på socialbidrag visst är det lite kränkande men också en morot att komma därifrån så fort så möjligt

• Anonym (soc sekr)

Oerhört märkligt att någon bank lämnat ut uppgifter per telefon till en socialsekreterare då banksekretessen är bland det striktaste som finns. Med fullmakt från den enskilde går det naturligtvis men annars har de ingen rätt att lämna ut sådana uppgifter.

• Anonym

hallå,jag har växt upp med min syster och vi har tät kontakt.
    Så jag vet nog det mesta,men jag börjar bli less på henne.
    Orkar inte med idioten mer,det är just det hon är.
    Tänker mer på sig själv än sina barn.

Hon lever för nutid,aldrig framtid.

Svar på tråden min syster lurade socialen