• Anonym

min syster lurade socialen

jag har två systrar,det är mina halvsyskon men vi är uppväxta ihop.

Min ena syster är 27 år,har 3 barn och man,och har socialbidrag sen många år tillbaka.Hon fick pengar av en myndighet,hon vägrar säga vad.30.000 kr.
    Och det håller hon hemligt för socialen såklart.

Jag gillade självklart inte det och sa det men allt var upp till henne.
    Men sen börja hon ta körkortet,och skryter HELA tiden om dessa pengar,att hon har körkortet betalt.
    Det stör mig så..jag har bett henne att sluta ta upp det ämnet,men hon tycker det är väldigt kul att lura myndighet på pengar.

Hon är min storasyster,men inget har hon i skallen.
    Orkar inte med henne mer...ska jag be henne dra eller aceptera eller vadå?=

• Svar på tråden min syster lurade socialen
  • Anonym (vänta bara)
    Anonym skrev 2009-08-18 08:23:17 följande:
    Anonym (jösses) skrev 2009-08-18 07:59:19 följande:
    Soc har ringt och kollat med min bank då jag uppbar soc bidrag när jag kom med ko´ntoutdragen sa min soc sketer nej du behöver inte dessa jag vet redan at du har 0kr38öre på ditt konto för jag har ringt banken och kollat sa hon till mig och de stämde.Så vart jag fått de från har själv vart med om det som sagt.Varför i fråg asäat tror du jag ljuger
    I det läget skulle jag ifrågasatt såväl bankens som socialsekreterarens agerande. Banken får absolut inte lämna ut uppgifterna och soc får inte ringa och berätta att du har bistånd om det inte är absolut nödvändigt för handläggningen och i så fall med ditt samtycke.
  • Anonym

Anonym (soc sekr) skrev 2009-08-18 09:48:29 följande:

Oerhört märkligt att någon bank lämnat ut uppgifter per telefon till en socialsekreterare då banksekretessen är bland det striktaste som finns. Med fullmakt från den enskilde går det naturligtvis men annars har de ingen rätt att lämna ut sådana uppgifter.
    men så har de gått til alla fal vet då inte om de har b någon beteydels att man bor på en lite ort där all känner alla så att säga. Man behöver inga leg etc för bank ärende de som är anställda på banekn vet vem man är.
  • Anonym

Anonym (vänta bara) skrev 2009-08-18 12:22:26 följande:

I det läget skulle jag ifrågasatt såväl bankens som socialsekreterarens agerande. Banken får absolut inte lämna ut uppgifterna och soc får inte ringa och berätta att du har bistånd om det inte är absolut nödvändigt för handläggningen och i så fall med ditt samtycke.
    De berättade inte at jagf sökt bistånd men där emot ringt och klat saldot på mit bankkont.
  • Anonym (undrar)

Är det verkligen hennes socialbidrag du stör dig på egentligen? Låter som det ligger annat bakom.

• Anonym

nej det är inte socialbidraget jag stör mig på.

I grund och botten är det hela hennes sätt jag stör mig på.
    Att hon inte vill jobba,att hon får in extra pengar titt som tätt och glider fram,att hon faktiskt "lär" barnen sånt här skit...

Jag har erbjudit henne att arbeta där jag arbetar,med bra lön och bra tider,men hon sa nej,hon vill inte arbeta alls.VA???Måste man inte det?
    Hon är ju frisk.

• Em00

ja, i och med ansökningspappret man lämnar in, där man ansöker om bidrag, så ger man soc tillåtelse att kolla upp ens bankkonton...

• J1983

Jag har kollat upp folks bankkonton, dvs. ringt och kollat hur kontona ser ut när folk av någon anledning inte kunnat visa upp det i papperform. Men detta har ju skett först efter att personen ifråga godkänt detta. Banken har även ringt till personen det gällt för att kontrollera att det är ok att de lämnar ut uppgifter innan de gjort det.

• Anonym
    J1983 skrev 2009-08-19 10:26:44 följande:
    Jag har kollat upp folks bankkonton, dvs. ringt och kollat hur kontona ser ut när folk av någon anledning inte kunnat visa upp det i papperform. Men detta har ju skett först efter att personen ifråga godkänt detta. Banken har även ringt till personen det gällt för att kontrollera att det är ok att de lämnar ut uppgifter innan de gjort det.
    Precis!!
  • Anonym (oxå soc skr)

TS, i och med att din syrra tycks vilja berätta för hela världen om sitt tilltag så är det nog bara en tidsfråga innan någon ringer till soc och anmäler detta. I den kommun jag arbetar inkommer det MÅNGA anmälningar om bedrägeri varje månad. Välj själv om du vill anmäla, du kan göra det anonymt.

Bedrägeri i den här klassen polisanmäls alltid.

• Anonym

vad händer med familjen om någon anmäler?

visst stör jag mig på henne,men vill aldrig något ont.Är rädd att hon förstör deras och barnens liv om de åker dit.

Svar på tråden min syster lurade socialen