• ROMNI

Varför säger man inte zigenare längre?

zigenare är inte fel i sig, romer är ett konstigt ord egentligen att använda på alla som faller under den benämningen enligt svenska staten...för alla romer är zigenare, men inte alla zigenare är romer

• ROMNI

nej, det är inte nedsättande, det betyder bara folket som håller sig för sig själva typ

• ROMNI
    sakoline skrev 2009-08-17 16:01:27 följande:
    Men om de kallar sig romer, varför inte respektera detta och kalla dem för det?Antar att frågan kommit upp flera gånger tidigare och romerna säkert själva sagt att de vill bli kallade romer och inte zigenare.
    jag är rom och zigenare, och nej, jag kallar inte alla zigenare för romer, för de ÄR inte romer
  • ROMNI
    Trileia skrev 2009-08-17 17:05:18 följande:
    Finska zigenare är inte romer va? För att vara rom ska man väl prata romska.. har jag fått förklarat för mig, men det kan ju vara helt åt pipan.Och vad jag hört så pratar finska zigenare finska.Fast de har å andra sidan de typiska kläderna på sig..Äh jag vet inte.
    t.ex resande är inte romer, de härstammar från sinter, som finns i t.ex tyskland, belgien, de är sinter, inte romer...calo i spanien är inte heller romer, de talar sin egen dialekt som inte är romani...o de finska ska visst härstamma från dem. Romer kommer från balkan o östeuropa
  • ROMNI
    Trileia skrev 2009-08-17 17:09:02 följande:
    Och så heter det kanske inte romska utan romani.. my bad..

eller romanes
  • ROMNI
    magikatt skrev 2009-08-17 23:08:22 följande:
    Läs inlägg 19.
    parvati skrev 2009-08-17 23:15:35 följande:
    Läs inlägg 6
    du kan inte använda ordet zigenare t.ex i en uppsats om vårt folk, men du kan använda det i vardagligt tal. Stor skillnad.
  • ROMNI
    parvati skrev 2009-08-18 18:27:56 följande:
    Om individer vill kalla sig zigenare får de göra det, men som grupp(majoriteten) vill heta romer!Lite historik från delegationen för romers hemsida;Varför benämningen zigenare?Gamla dokument från olika håll i 1500-talets Europa visar att man trodde att romerna kom från den sjunkna Atlantis, från månen eller från Egypten.Det engelska ordet för zigenare är gypsies och den spanska är gitanos, ord som helt enkelt betyder egyptier.I Grekland förväxlades romerna med en annan folkgrupp och kom att kallas atsiganoi, vilket har givit upphov till ordet cigani på de slaviska språken, zigeuner på tyska och zigenare på svenska. I Sverige kallades de till en början för tatarer, som är ett ryskt folkslag. Den benämningen förvanskades senare till tattare.
    hur vet du som inte är zigenare vad majoriteten vill kalla sig? det är skillnad på vad oficiella vill kalla oss och vad vi tycker om ordet zigenare privat. Jag känner inte en enda zigenare som blir förolämpad över benämningen
  • ROMNI
    parvati skrev 2009-08-18 21:37:47 följande:
    Hur vet du att jag inte är zigenare? Självklart får du kalla dig zigenare men nuförtiden säger man romer i officiellt tal och de är också vad riksorganisationen för romer(zigenare) heter. Självklart är inte romer lika lite som svenskar, fransmän, araber någon grupp där alla tycker och tänker lika.På FL brukar det ju stå "jag känner en afrikan och han kallar sig själv för neger". Ja självklart om någon vill kalla sig själv för neger eller zigenare så gör det men i modernt språkbruk så heter det inte så och de flesta kallar sig själva för romer.Du lägger inte något värde i zigenare, jag känner romer som inte blir arga om man benämner de zigenare(om man inte lägger till andra diskriminerande uttryck)några korrigerar en om man säger zigenare och det finns säkert de som blir kränkta av att kallas zigenare.
    säg vilken natiya du tillhör då!
  • ROMNI

de flesta kallar inte sig själva för romer heller inbördes, bara i officiellt tal. Så alltså, det är rätt att säga romer officiellt men det finns inget FULT med att adressera en zigenare med det ordet privat! Och som sagt, alla zigenare är INTE romer!! Resande, kale o sinti är INTE roma!!

• ROMNI
    magikatt skrev 2009-08-18 20:39:38 följande:
    Men då förstår jag inte riktigt det du skrev i inlägg nummer 23.Citat; "jag kallar inte alla zigenare för romer, för de ÄR inte romer."Så om jag då skulle skriva en uppsats (ditt exempel) om de zigenare som INTE är romer, vad ska jag då kalla dem för?
    det de heter då...resande, kale eller sinti
Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?