Varför säger man inte zigenare längre?
Ja, jag är kaldarari, och vi är ROMA. Men sinter är inte roma, och inte heller spaniens calo, finlands kale mm.
sen vet jag inte vad du menar med särdrag som kvinnodräkten, romska kvinnor SKA bära lång kjol och t.ex vi kaldarar har en speciell dräkt, badanari har en annan etc...men något som aldrig ingår i en ROMSK TRADITIONELL dräkt är SVART. Det är en melalo-färg, och många roma tycker finska kalé är orena bara pga den kjolen.
sen så har vi integrerats t.ex i sverige och kan bära svart i en modern klädedräkt men aldrig i de traditionella högtidskläderna. Jag bär byxor på jobbet, men långkjol privat samt diklo (huvudduk)nästan alltid! Är inte uppväxt med att måsta ha diklo, min mamma har inte haft det jämt, men min man är från traditionella rumänien, och han blir sårad om jag inte bär den offentligt
föresten har väl de finska kale inte ens haft nån traditionell klädsel förrän typ sista 100 åren? Innan klädde de sig som alla andra, deras kjolar mm skilde sig inte från andra kvinnors.
ex på att det är svårt med sammanhållning
ta finska kale, man får ju inte ens vara hemma hos dem utan att bära svart kjol eller byxor..hur skulle då någon rom som inte bär svart då det är en dålig färg kunna umgås med dem???
och jag tror nog jag har ett betydligt bredare umgänge än kale som du verkar vurma så för...de umgås ju bara med varann och ev med svenska resande...medan jag umgås med kaldarari, lovara, badanari, ursari, lingurari, arli, serbisk roma, polska roma,....
En Tjej skrev 2009-08-23 19:32:49 följande: