• Sofiero

Bordsplacering??

Jag har hört begreppet, men aldrig riktigt fattat, eller ens tänkt på om jag ska vara ärlig, vad som egentligen menas?? Jag var på mitt senaste bröllop när jag var 3 år och det jag minns mest från det är att jag var sur för man var tvungen att vara tyst i kyrkan... Jag lånade en annan tråd lite, men nu startar jag en egen!
    Hur gör man?? Eller det är väl förstås helt individuellt, så jag ändrar frågan till Hur gör/gjorde DU? Varför gjorde ni på just det sättet?? Ex. varför placerade du ut "vem som helst bredvid vem som helst" på ert bröllop??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-17 19:48
    Istället för att skriva det till var och en så skriver jag här:
    Största anledningen till att jag frågar är att jag har aspergers syndrom och social fobi. Skulle jag bli placerad mellan två helt okända människor så skulle jag starkt överväga att åka därifrån, oavsett hur mycket värdparet än ansåg att vi hade gemensamt. Mej kan man inte "tvinga" att prata och vara trevlig. Okej att det kanske inte är så "kul" med ena släkten på ena sidan och andra på andra sidan, men att i alla fall placera ut folk parvis...? Men som sagt, jag är främst nyfiken på att höra hur andra tänker, höra lite vad som är "vanligast" etc.

• Svar på tråden Bordsplacering??
  • La Lola

På vårat bröllop sket i vi bordsplacering.
    Av de enkla anledning att jag avskyr sånt själv.
    Jag ville att folk skulle trivas på festen o sitta med vem de ville.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • M C

Nej, det är mycket tänk bakom en bra bordsplacering.
    Tar ofta flera dagar i anspråk.

• Joual

Vi la ner mycket tid på bordsplaceringen när vi gifte oss. Det var viktigt att gästerna skulle ha roligt under middagen, så vi försökte verkligen tänka till!

Rent praktiskt gjorde vi så att vi ritade upp borden på ett stort blädderblockspapper, och satte upp det på en dörr. Sedan skrev vi ner alla namnen på post-it-lappar. Därefter började det stora "hela havet stormar"...

Vi började med att försöka skapa mindre grupper bland gästerna. Det fanns t ex folk som jobbade med liknande saker, hade samma hobbies eller fritidsintressen mm. Några körsångare hamnade tillsammans, liksom några IT-killar och tjejer. Tre personer som jobbade med samma sak blev en grupp. Och så vidare....

Vi försökte också fundera över hur våra gäster är som personer - vilka som kan tänkas gå väl ihop med vilka, helt enkelt.

• M C

La Lola skrev 2009-08-17 19:41:06 följande:

På vårat bröllop sket i vi bordsplacering.Av de enkla anledning att jag avskyr sånt själv. Jag ville att folk skulle trivas på festen o sitta med vem de ville.
    Skulle aldrig funka hos oss, då blev det tvärtyst på ena sidan och livat värre på andra.
  • Sofiero

På vårat bröllop sket i vi bordsplacering. Av de enkla anledning att jag avskyr sånt själv. Jag ville att folk skulle trivas på festen o sitta med vem de ville.
    Skönt att höra att det finns fler som är som jag!!
  • Joual

På vårat bröllop sket i vi bordsplacering.Av de enkla anledning att jag avskyr sånt själv. Jag ville att folk skulle trivas på festen o sitta med vem de ville.
    Problemet med det är att det funkar bra.... för de allra flesta. Det finns alltid personer som inte är så framåt och kanske inte heller känner någon annan på bröllopet. Hur lätt är det för dem att slå sig ner i en etablerad grupp och vilja vara med?
  • La Lola
    Joual skrev 2009-08-17 19:43:37 följande:
    La Lola skrev 2009-08-17 19:41:06 följande: Problemet med det är att det funkar bra.... för de allra flesta. Det finns alltid personer som inte är så framåt och kanske inte heller känner någon annan på bröllopet. Hur lätt är det för dem att slå sig ner i en etablerad grupp och vilja vara med?
    Ja men det problemet fanns inte bland våra gäster.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mälaröbo

Vår bordsplacering blev jättelyckad! Vi satte alla par mittemot varandra så de slapp hamna hur som helst, även ev bästisar eller dyligt hamnade i närheten. Sen spred vi dem efter hur vi trodde de skulle kunna roa varandra.
    Ingen blev helt ensam med faster Agda utan alla hade minst TVÅ de redan kände bredvid eller mittemot sig.

• Nyfiken gul

Ts jag har själv asberger - vi körde alternativ bordsplacering.

Vi hade 35 gäster - förutom oss som brudpar - vi skrev nr 1-35 på lappar och sen lottade vi ut bordsplaceringen - sen la vi alla lappar i en skål. Sen fick varje gäst dra en lapp ur skålen vid ankomst till middagen och sen fick man sätta sig på motsvarande siffra.

Skitkul!!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
Svar på tråden Bordsplacering??